• 0

Brochure stoppende ondernemer

Hallo allemaal....

 

Zoals gezegd ben ik bezig een handleiding/handreiking te maken voor de stoppende ondernemer. De punten en problemen waar ik tegen aanliep te verwoorden en mensen te helpen en behoeden.

 

Ik ben al een eind op weg, maar wil jullie graag de eerste pagina voorleggen. Niet zo zeer over het inhoudelijke, dat wordt nog 1000 x geredigeerd, maar voornamelijk de opzet, de leesbaarheid en dergelijke.

 

Een link of een verwijzing heeft trouwens niets te maken met wel of niet mogen, ook dat wordt later bijgewerkt en aangepast ;)

Alle tips om hier een voor iedereen gooed leesbaar en toegankelijk iets van te maken zijn van harte welkom !

 

**************************************************************************************************************************

 

Deze handreiking is bedoeld voor de stoppende ondernemer die inziet dat zijn (MKB) onderneming niet meer levensvatbaar is.

 

Maar ook voor de startende ondernemer bevat deze brochure vele nuttige tips die latere problemen kunnen voorkomen !

 

Deze brochure is voornamelijk gebaseerd op eigen ervaring en onderzoek, en hier kunnen dan ook geen rechten aan worden ontleend.

 

Waar nodig, noodzakelijk of gewenst zal er een bronvermelding of link worden geplaatst.

Eventuele linken zijn niet aan mij gerelateerd !

 

Indien u meent dat er daadwerkelijke, grove fouten in staan, verzoek ik u hierover contact met mij op te nemen. (brochure@marcel.nl)

 

Mijn bijzondere dank bij het opstellen van deze brochure gaat uit naar mijn (ex) collega’s op het forum HigherLevel.nl, met in het bijzonder “mijn begeleider”, Ruben.

 

Zonder de steun en de tips van de lezers van mijn insolventiedagboek, was ik nooit op beide benen blijven staan, maar was ook deze handreiking nooit tot stand gekomen !

 

Voor diegene die overweegt zijn onderneming te staken : Sterkte en Succes….

 

Voor de starter : Neem alle tips goed in je op, leer van je fouten en onderneem !

 

Met vriendelijke groet,

 

Marcel

 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

 

1.   De overweging wordt gemaakt…

 

 

Waarschijnlijk weet u het, al dan niet onbewust, al veel langer… De onderneming draait niet goed. Natuurlijk kan dit meerdere oorzaken hebben, en daarom is het goed hier eens op een afstand naar te laten kijken. Dit kan door diverse bureau’s, maar natuurlijk ook door een collega. Als het in ieder geval maar een onafhankelijk bureau of persoon is, en niet een familielid of uw eigen accountant.

 

www.evenafstandnemen.com

www.ondernemersklankbord.nl

 

Wanneer redelijkerwijs hieruit blijkt, dat er écht iets moet gebeuren is het zaak zo spoedig mogelijk actie te ondernemen.

 

Door de onafhankelijke reactie weet u of dat u zelf nog verbeterpunten kunt aanbrengen.

Denk aan ander assortiment, personeelskosten, verruiming of juist indammen van de activiteiten.

 

Tip : Laat één maal per 3 jaar uw boekhouding eens “controleren” door een andere accountant. Hiermee kan veel leed bespaart blijven. Ook uw eigen accountant kan bedrijfsblind geworden zijn…..

 

Mocht er eigenlijk uit blijken dat het schip langzaam zinkende is, wacht dan niet langer.

Het allerbelangrijkste wat ik u kan meegeven : NEEM EEN BESLUIT !

Wanneer u besluit te stoppen, kan dit heel drastisch zijn.

……………………………………

………………………….tekst tekst tekst

 

-uit het dagboek-

 

“Zakelijk, volgens de papieren ging het vrij aardig : Omzet 100K, 150K, 250K enzovoorts met sprongetjes van 0,5 jaar ! De planning was vorig jaar de 4 ton te halen en plannen genoeg om uit te breiden ! 1 ding zat ons nog steeds niet lekker.... hoe kunnen wij nu, volgens de cijfers en acc. goed draaien, maar we kunnen geen droog brood kopen ? Waar doe ik iets fout ? Nog nooit geen echt salaris mee naar huis genomen (wel wat privé opnamen natuurlijk, jaarbasis 12000) maar niet iets waar ik 100 uur voor werk...

 

Crediteuren blijven oplopen... Grootste leverancier is het beu en gooit er uiteindelijk een leveringsstop in : niet gek hoor : 25.000 achterstand.... Ook de bank begint ineens te piepen : na jaren van de ene bedrijfsadviseur na de andere, kwam er ineens iemand die wel mijn rapporten las (stuurde ik altijd netjes in) in diezelfde week zat ik dus bij kredietrisico management !”

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

iemand die me een schop wil geven ?

Anders krijg ik dadelijk allemaal goede tips over het wel of niet ok, maar dan ben ik al klaar... ;)

 

En anders ga ik gewoon door waar ik mee bezig ben....

[/quote

 

Nou wat doe je hier dan, ga schrijven gek dan kunnen we tenminste snel de gehele folder lezen.

 

En hoppa weer een maatje 45 door de lucht.

Link naar reactie
  • 0

Ha Marcel,

 

Ik heb nog weinig commentaar. Het leest lekker vlot weg. Ik vind het wel moeilijk om hier al een oordeel over te vellen, want ik weet niet 'waar je naartoe wilt' in de tekst (letterlijk wel maar figuurlijk niet). Dus of het genoeg is, te weinig, te oppervlakkig of juist te diep, dat zou ik pas kunnen beoordelen als ik de hele tekst gelezen heb.

 

Maar je vraagt specifiek naar de opzet: Wat er staat is goed, maar voor een goede afweging heb ik het totaalplaatje nodig.

Leesbaarheid: die is prima.

 

Succes!!!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben onlangs ook uit mijn onderneming gestapt. er komt hier veel bij kijken. niet alleen zakelijk maar ook emotioneel.

Ik zou nog wel even de tekst aanpassen waarin je aangeeft dat het bedoeld is voor een ondernemer die inziet dat zijn onderneming niet meer levensvatbaar is. Dit behoeft aanvulling (tenzij het wel zo bedoeld is..) omdat de onderneming namelijk best levensvatbaar kan zijn maar dat de ondernemer toch afhaakt. Zoals je zelf al weergeeft, kan namelijk ook zijn door andere redenen, als bijvoorbeeld een samenwerking met een compagnon die niet lekker loopt maar ook drastische veranderingen in privé leven en noem maar op.

 

Bij mij is het nog heel vers dus ik ben benieuwd naar de complete versie, ik vind het een goed plan.

stoppen met een onderneming is net zo moeilijk als starten..

 

groet

 

ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi Marcel,

 

Ik vind het onderwerp meer dan OK, echt nodig in deze tijd.

De bladzijde die je laat zien vind ik niet zo sterk. Fragmentarisch, weinig emotie: wordt het een studieboek?

 

Nu ben ik zelf geen schrijver, dus ik reageer gewoon als veellezer. Het onderwerp is emotioneel, dus zo kun moet je het ook schrijven. Het voorbeeldje in het kader heeft wel die lading, veel beter wat dat betreft. Ik mis alleen in dat stukje wel de uitsmijter. Je zou bijvoorbeeld kunnen eindigen met "Die kredietanalisten van de bank confronteren mij met de werkelijkheid 'u 'verkoopt onder de kostprijs meneer', hoe meer omzet u maakt hoe meer verlies u draait!"

 

Er zijn zat ondernemers met ervaringen. Ik ken er die hun leven vastzitten aan hun failliete bedrijf, mensen die met hulp van de overheid hebben kunnen saneren, mensen die we hebben geholpen liquideren, helpen doorstarten, noem maar op. Uit die poel aan ervaringen én die van sanerende interim-managers moet je putten om een insprirend boek te maken.

 

Suc6 (ik hoop dat je veel tijd hebt voor een boek, schakel evt een stagiare in om field research te doen en een ghostwriter of editor voor de leesbaarheid)

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pim,

 

ik ben sinds augustus actief op HL, en ik ken je dus nog niet zo goed. Ben wel blij met je input ! Je reactie als "veellezer" wordt erg gewaardeerd, aangezien het zo ook bedoelt is ; uitgangspunt is mijn, behoorlijk heftige en soms emotionele, topic en om daarvan uit een leesbaar verhaal te maken. ( zie hier : https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=50;action=display;threadid=20670)

 

Dus leesbaar voor iedereen. Ik zie soms TS-ers voorbij komen die écht niet weten war te starten qua boekhouding, BD, ondermersplan e.d. Dat is mijn reden om het zo toegankelijk mogelijk te maken.

Naar ik begrijp, komt dit dus nu nog niet over ?...?

 

Deze pagina was en is mijn eerste opzet, ik ben intussen al verder, maar wel in dezelfde stijl. Mij is door diverse HL-ers afgeraden een boek te schrijven ( door mijn teveel oplopende emoties nog) maar intussen heb ik wel in de gaten dat mijn uitleg en teksten ook geen brochure kunnen worden. Daarvoor is het gewoon te groot en teveel.

 

Emotie probeer ik dus buiten dit verhaal te houden, en door quote's uit mijn HL-dagboek een stukje emotie oid.

Wat bedoel je met fragmentarisch ?

 

Groet, Marcel

 

@ironny : bedankt voor je tip : wordt mee genomen !

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft juist super. Een combi van emotie, 'echtheid' en zakelijkheid. In een informatief stuk, lees ik graag persoonlijke dingen en tegelijkertijd wil ik geen medelijden krijgen met de schrijver en me niet rot gaan voelen over jouw situatie. Wat mij betreft dus een super middenweg. Duidelijk leesbaar ook.

 

En dan meteen ook maar wat weer blijkt: dit soort dingen zijn ook een kwestie van smaak!

Link naar reactie
  • 0

Hé Manon ! Thanks ! Een opsteker !

 

De bedoeling komt op HL niet echt over : (ik krijg het word-doc niet goed ingeplakt, kan ook...)

 

Stuk formele tekst, op een normale, toegankelijke manier, voor iedereen begrijpbaar.

 

Links in ander lettertype, misschien andere kleur

 

Quote's uit mijn HL-dagboek gekaderd en cursief

 

Voorbeeld qua duidelijke taal en geen poespas :

 

Via internet kun je over het bovenstaande meer dan voldoende lezen, dus hier ga ik er niet te diep op in. Het komt uiteindelijk hier op neer :

 

-   faillissement : Een faillissement wordt in het algemeen gezien als eindstation. Er is geen geld meer en er is geen regeling met de schuldeisers meer mogelijk. Ook kom je met naam en toenaam in de krant. Het grote nadeel hiervan vond ik persoonlijk dat je schuldeisers tot 20 jaar na dato om hun geld kunnen komen vragen. Dus je bedrijf is gestopt, schuldeisers weten dat er niets te halen valt, maar ineens win je een groot geld bedrag. Zolang de schuldeiser één maal per jaar een herinnering heeft gestuurd, kan die per direct zijn vordering opeisen. Je zult dus nooit rust hebben.

 

-   WSNP : wordt door de overheid het vangnet genoemd om niet failliet te gaan. Heel kort komt het er op neer, dat je drie jaar lang al je inkomen, post en privé leven inlevert bij de curator en jij krijgt 46 euro in de week om van rond te komen. Al het geld wat je verdient, en je partner, komt in een grote pot, na drie jaar haalt de curator zijn salaris eruit, en wat er over blijft wordt naar ratio verdeeld over de schuldeisers. Hierna ben je van al je schulden af, en kan niemand ooit meer iets eisen. Let wel : dit is extreem kort door de bocht, en zijn alleen de extreme hoofdlijnen ! WSNP is niet iets om naar uit te kijken.

 

Dus: Wat is de eerste stap ? Om tafel met je schuldeisers (hierna : crediteuren).

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk wordt het ook nog geredigeerd en aangepast, en doorgezonden naar bepaalde personen, om te kijken dat er geen "groffe" fouten in staan. Ik wil natuurlijk niemand op het verkeerde been zetten, maar ik wil ook geen juridische of fiscale praat. Een toegankelijk stuk voor iedere ondernemer, twijfelaar, starter, stopper of doorzetter....

Wie weet ben jij een hulp bij het doorlezen ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Je stukje over de WSNP is te sterk overdreven, ik weet dat er hier een hele discussie is over hoe slecht de WSNP wel niet is maar het is nog steeds een goede optie om in de WSNP te gaan als er geen middelen zijn om de schulden af te betalen.

 

Failliet gaan is veel en veel erger.

 

Vergeet niet dat vele niet om de tafel kunnen met de schuldeisers om de simpele reden dat er totaal geen geld meer is.

Link naar reactie
  • 0

OK, René : laat de discussie maar starten : HOEZO ??????

 

Waarom is failliet gaan erger ?

 

- Schande ?

- ................

- ................

 

Vul maar in...

 

Greetz, Marcel

 

(Invoegen : sorry, kerel, werd effe heel emotioneel doordaar ik/wijzelf heen en weer geslingerd worden door wél, niet, misschien toch enzovoorts...)

Link naar reactie
  • 0

Ook bij failliet gaan zit je drie jaar aan je curator vast met zwaardere eisen dan in de WSNP tevens kan je je inboedel etc. kwijt raken.

Na deze drie jaar blijven de schuldeisers je achtervolgen, de belasting in ieder geval nog 2 jaar.

Je bent tevens de jaren dat je geen belasting ( IB) heb betaalt aan AOW kwijt.

 

Bij een WSNP ook max. 3 jaar vast aan een bewindvoerder, maar onder een lichter regime dan een faillisement en je spullen mag je behouden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pim,

 

ik ben sinds augustus actief op HL, en ik ken je dus nog niet zo goed. Ben wel blij met je input ! Je reactie als "veellezer" wordt erg gewaardeerd, aangezien het zo ook bedoelt is ; uitgangspunt is mijn, behoorlijk heftige en soms emotionele, topic en om daarvan uit een leesbaar verhaal te maken. ( zie hier : https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=50;action=display;threadid=20670)

 

 

Heb de hele thread inmiddels gelezen, heel moedig om hier in het openbaar mee om te gaan. Zie dat je aan Ruben ook een goede hulp hebt. Lees op z'n blog dat hij een boek uitbrengt (ga ik lezen). Zoals jezelf hebt gemerkt is dit een lastig onderwerp. Taboe, emotie, ontkenning, verachting..... noem maar op. Toch is er veel aan te doen, als je er op tijd bij bent. Ik heb vaker met het bijltje gehakt (voor anderen) maar in je eigen vlees snijden is het aller moeilijkst. Het is dan ook uitermate slecht dat je bank geen goed advies geeft over de richting. Zij hadden natuurlijk meteen een 'Ruben' moeten voorstellen.

 

Dan toch nog even over je brochure (terugkijkend op mijn post en jou reactie); wie heb je voor ogen als lezer?

1. zoals ik het stuk nu interpreteer is het een soort voorlichtingsbrochure; gericht op ondernemers en mensen die gaan ondernemen, misschien zelfs studenten 'ondernemerschap' die op HL regelmatig rondstruinen.

2. wat ik mij ook kan voorstellen is dat je mensen die in dezelfde situatie als jij terechtkomen wilt bereiken, in dat geval zou je juist je emotie erin moeten leggen om tot hen door te dringen; ontkenning en schaamte weerhouden hen immers van actie.

 

Nu ja, misschien lijkt het of ik je van een ingeslagen pad af wil halen; niet doen. Als het pad je bevalt, zou ik dat maar eerst eens een stuk volgen, het schrijven gaat vanzelf makkelijker worden naarmate je meer hebt geschreven.

 

pim

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Je stukje over de WSNP is te sterk overdreven, ik weet dat er hier een hele discussie is over hoe slecht de WSNP wel niet is maar het is nog steeds een goede optie om in de WSNP te gaan als er geen middelen zijn om de schulden af te betalen.

 

Failliet gaan is veel en veel erger.

 

Vergeet niet dat vele niet om de tafel kunnen met de schuldeisers om de simpele reden dat er totaal geen geld meer is.

 

Beste René....

 

zullen we ruilen ? Jij in de WSNP en ik in de failliet ? Kletspraat natuurlijk, maar van jou ook.... wordt hier verdrietig van, en boos om...

 

kan en wil hier even niet op reageren reactie komt morgen, of, meer waarschijnlijk van één onzer HL-leden.... :'(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.