• 0

Van eenmanszaak naar vaste dienst (met nog enige zakelijke activiteit)

Hi,

 

Ik ben sinds 2004 freelance software-ontwikkelaar en heb vanaf die tijd een eenmanszaak. Gedwongen door de economische omstandigheden ga ik vanaf 1 februari in loondienst werken (het urencriterium voor zelfstandig ondernemerschap haal ik dan niet meer), en ik vraag me af welke gevolgen dit op een aantal gebieden heeft;

 

 

[*] Ik heb een bedrag in een FOR pot, moet deze FOR pot leeggemaakt worden en er belasting over worden betaald?

[*] Mag ik nog steeds een BTW nummer voeren? Ik heb naast mijn vaste dienstverband nog steeds wat inkomsten uit een maatwerkpakket (ongeveer 7500 euro per jaar)

[*] Ik heb met mijn accountant een contract opgesteld waarin staat dat mijn vrouw mijn administratie doet, wat helpdesk-werkzaamheden voor het maatwerkpakket, etc. Ik betaal mijn vrouw daarvoor 6000 euro bruto per jaar. Mag ik dit blijven doen?

[*] Hiernaast maak ik nog wel kosten voor mijn nieuwe baan (Voornamelijk hotelkosten), hoe ga ik hier mee om?

 

Ik hoor graag jullie reacties.

 

Gr. Erik

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

* Mag ik nog steeds een BTW nummer voeren? Ik heb naast mijn vaste dienstverband nog steeds wat inkomsten uit een maatwerkpakket (ongeveer 7500 euro per jaar)

Ja, dat mag gewoon als je eenmanszaak blijft bestaan.

 

* Ik heb met mijn accountant een contract opgesteld waarin staat dat mijn vrouw mijn administratie doet, wat helpdesk-werkzaamheden voor het maatwerkpakket, etc. Ik betaal mijn vrouw daarvoor 6000 euro bruto per jaar. Mag ik dit blijven doen?

Lijkt me geen vergoeding in verhouding?

 

* Hiernaast maak ik nog wel kosten voor mijn nieuwe baan (Voornamelijk hotelkosten), hoe ga ik hier mee om?

Die declareer je bij je baas?

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hotelkosten declareer ik niet. Ik krijg een salaris, en daar moet ik zelf de hotelkosten van betalen. Kan ik die bij de aangifte inkomstenbelasting gewoon opgeven?

Gr. Erik

 

Als je de kosten niet voor hotels niet kunt declareren zit dit dus als het goed is in je salaris verwerkt. Zo niet dan zou ik toch eens even met je baas gaan praten. Zeker als het zakelijke overnachtingen zijn.

 

De hotelkosten zijn overigens niet gerelateerd aan je eenmanszaak dus hier kun je helaas niks mee.

Link naar reactie
  • 0

 

 

[*] Ik heb een bedrag in een FOR pot, moet deze FOR pot leeggemaakt worden en er belasting over worden betaald?

[*] Mag ik nog steeds een BTW nummer voeren? Ik heb naast mijn vaste dienstverband nog steeds wat inkomsten uit een maatwerkpakket (ongeveer 7500 euro per jaar)

[*] Ik heb met mijn accountant een contract opgesteld waarin staat dat mijn vrouw mijn administratie doet, wat helpdesk-werkzaamheden voor het maatwerkpakket, etc. Ik betaal mijn vrouw daarvoor 6000 euro bruto per jaar. Mag ik dit blijven doen?

[*] Hiernaast maak ik nog wel kosten voor mijn nieuwe baan (Voornamelijk hotelkosten), hoe ga ik hier mee om?

 

 

Hi Erik

 

Als je twee jaar lang niet aan het urencriterium voldoet, dan moet de FOR in elk geval afgebouwd worden zodat het bedrijfsvermogen nihil bedraagt (oftewel stand FOR = bedrijfsvermogen). Indien de FOR thans lager is dan het bedrijfsvermogen (incl. FOR) dan is er voorlopig niets aan de hand, tenzij je binnenkort 65 wordt.

 

BTW nummer blijft dan zelfs verplicht.

 

Jouw vrouw kan dat gewoon blijven verdienen, mits haar werkzaamheden gelijk blijven in omvang.

 

Hotelkosten declareren bij de nieuwe baas.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een bedrag in een FOR pot, moet deze FOR pot leeggemaakt worden en er belasting over worden betaald?

* Als je niet meer voldoet aan het urencriterium dan gaat voor de FOR de vermogenstoets gelden. De FOR mag niet groter zijn dan je ondernemingsvermogen. Op het moment dat dit lager wordt dan de FOR, dan moet de FOR met hetzelfde bedrag verlaagd worden en moet je dus afrekenen. Overleg even met een boekhouder hierover.

 

 

Mag ik nog steeds een BTW nummer voeren? Ik heb naast mijn vaste dienstverband nog steeds wat inkomsten uit een maatwerkpakket (ongeveer 7500 euro per jaar)

* Als je minder dan 1345 euro BTW zou moeten betalen dan kom je in aanmerking voor de "Kleine-ondernemersregeling" en heb je een administratieve verplichting om aangifte te doen etc. Je moet wel lang je facturen bewaren. Is niet altijd fijn want je kunt ook geen btw meer aftrekken en ook geen btw meer op je factuur opnemen. Ook even checken met je boekhouder dit punt.

 

Ik heb met mijn accountant een contract opgesteld waarin staat dat mijn vrouw mijn administratie doet, wat helpdesk-werkzaamheden voor het maatwerkpakket, etc. Ik betaal mijn vrouw daarvoor 6000 euro bruto per jaar. Mag ik dit blijven doen?

* Krijg je zeker weten gezeur mee. Is niet in verhouding met de omzet en omdat het ook nog eens je vrouw is wordt de belastingdienst daar erg achterdochtig van ;D

 

Hiernaast maak ik nog wel kosten voor mijn nieuwe baan (Voornamelijk hotelkosten), hoe ga ik hier mee om?

* Ook kosten worden bekeken in verhouding tot je omzet. Als je 7500 euro omzet maakt en je hebt een paar honderd euro hotelkosten dan zal er geen alarmbel gaan rinkelen. De belasting ziet natuurlijk je bonnetjes in 1e instantie niet. Als ze echter komen controleren en hotelbonnen zien van hotels die niet eens in de buurt liggen van de klant waar je die 7500 van krijgt dan ben je de pineut. Ik zou het persoonlijk allemaal netjes houden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Manon

 

Welkom op HL en dank voor je bijdrage. Lees voordat je reageert echter wel de vorige reacties. We hebben in onze reacties nu een aantal zaken dubbel aangegeven.

 

Jouw mening over de BTW deel ik niet. Al is hij een kleine ondernemer voor de BTW dan kan hij nog steeds die regeling negeren en gewoon aangifte doen. Zo verliest hij ook zijn rechten niet als hij over het jaar genomen meer BTW terugkrijgt dan dat hij af moet dragen.

 

De hotelkosten zijn voor zijn nieuwe werkgever en staan dus los van zijn onderneming.

 

Je ziet, we hebben een pittig forum, maar laat je niet ontmoedigen als je gecorrigeerd wordt. Dat gebeurt enkel ter info voor de vragenden.

 

In elk geval welkom en ik wens je een hoop vraag en antwoord plezier.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie antwoorden.

 

Het enige waar ik nog mee zit zijn de hotelkosten. Mijn werkgever heeft uitdrukkelijk gezegd dat ik van mijn salaris zelf de verblijfskosten moet betalen. Ik vraag me af;

 

* Kan ik deze kosten bij mijn aangifte inkomstenbelasting als beroepskosten opgeven en dus aftrekken van mijn inkomsten

* Is het handiger/toegestaan om mijn werkgever te vragen de facturen van het hotel voor mij te betalen en dit in mindering te brengen op mijn bruto-salaris

 

Gr. Erik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.