• 0

Voorraad - Activa financiering? Of aflossing RC krediet?

Beste lezers,

 

Ik heb een financieel vraagstuk.

 

Voorraad is natuurlijk een activa. In ons geval is de voorraad ingekocht ten laste van een rc krediet van 100K+. Dit rc krediet wordt jaarlijks ingekort word door de bank.

 

Ik begin steeds meer logica te zien in het hebben van een vast krediet (zonder aflossing) voor de inkoopwaarde.

Waarom je activa aflossen als deze in waarde gelijk blijft (& stijgt door inflatie)

 

De enige reden die ik zie is minder rente betalen, tegen een hoge prijs namelijk een verhoogd risico. Waarom zou ik geld niet uit mijn bedrijf (BV) halen om mijzelf in te dekken en risico te verminderen.

 

Graag jullie visie hieromtrent.

 

Bvd. Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Sander

 

De bank ziet dit activum (voorraad) als vlottend. Oftewel: het is de bedoeling dat je die verkoopt en met de verkoopopbrengst nieuwe voorraad inkoopt. Daarbij nemen ze ook aan dat de marge voldoende is om de inkopen op niveau te houden terwijl je inlost op de schuld. Is ook logisch anders schort er iets aan je winstmarge.

 

Ze zullen dus niet snel bereid zijn om constant een 100K vordering te hebben op je voor financiering van jouw doorlopende voorraad.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten of de voorraad verpand is. Hier is door de bank nooit over gesproken.

 

Ik vind de constructie ondertussen gewoon erg vreemd, voorraad financieren op het RC krediet. Ondertussen is het krediet al ver onder de ton gezakt dus van risico is steeds minder sprake.

 

Vandaag heb ik gesprek met de bank, ik ga dit in ieder geval voorleggen.

 

Mijns inziens kan een bank gewoon een langlopend krediet uitzetten voor deze activa.

 

Groet, Sander

 

Link naar reactie
  • 1

Beste lezers,

 

Ik heb een financieel vraagstuk.

 

Voorraad is natuurlijk een activa. In ons geval is de voorraad ingekocht ten laste van een rc krediet van 100K+. Dit rc krediet wordt jaarlijks ingekort word door de bank.

 

Ik begin steeds meer logica te zien in het hebben van een vast krediet (zonder aflossing) voor de inkoopwaarde.

Waarom je activa aflossen als deze in waarde gelijk blijft (& stijgt door inflatie)

 

De enige reden die ik zie is minder rente betalen, tegen een hoge prijs namelijk een verhoogd risico. Waarom zou ik geld niet uit mijn bedrijf (BV) halen om mijzelf in te dekken en risico te verminderen.

 

Graag jullie visie hieromtrent.

 

Bvd. Sander

 

Sander,

 

De essentie van jouw vraag is, waarom wordt het mij verstrekte krediet ingekort. Ik zal dat hieronder stap voor stap voor jou duidelijk maken.

 

Bij het verstrekken van een krediet wordt een aantal zaken tegen het licht gehouden.

 

Zo wordt bekeken, waarvoor het krediet gebruikt zal gaan worden, in jouw geval begrijp ik voorraadfinanciering.

 

Voorraad is net als het bedrag aan openstaande debiteuren een vlottend actief, kort door de bocht, de waarde van dat actief fluctueert met de dag. Door dit fluctuerend gedrag worden deze posities niet met een (middellange) lening maar met een rekening courantkrediet gefinancierd, zodat optimaal gebruik gemaakt kan worden van kasposities.

 

Uit de historische gegevens, balans en verlies& winst, heeft de financier al een indruk gekregen over het bestaansrecht van het bedrijf en besloten wel of niet over te gaan tot financieren.

 

Dan wordt berekend hoeveel krediet jij voor die voorraden maximaal nodig hebt. Daarvoor is nodig dat er inzicht is in het bedrag aan inkopen en de tijd (x dagen) dat jouw producten (voorraden) bij jou op de plank liggen. Met [Voorraad/inkopen * 365 dagen = x dagen] is de gemiddelde voorraadpositie te berekenen. (Een businessplan voor de komende 3-5 jaar is dan wel handig!)

 

Maar niet alleen de bank financiert voorraden ! Ook de crediteuren doen een duit in het zakje.

[ crediteuren/inkopen* 365 dagen= y dagen] Afhankelijk van de betalingstermijn ( y dagen) is dat bedrag (crediteuren) hoger of lager.

 

Dus het verschil tussen deze bedragen [voorraad -/- crediteuren] kan door een bank gefinancierd worden.

 

Bij verstrekken zal de bank ook kijken naar zekerheden en die bestaan dan meestal uit verpanding voorraden in combinatie met verpanding debiteuren. Bij de waardebepaling van deze zekerheid voor de bank wordt het bedrag aan voorraden meestal gecorrigeerd met het bedrag aan uitstaande crediteuren en wat dan overblijft afgezet tegen een x percentage afhankelijk van soort voorraden.

 

De correctie crediteuren omdat er de kans bestaat dat crediteuren een eigendomsvoorbehoud maken, waardoor de bank zich de voorraad niet kan toe eigenen voor verkoop. Het percentage afhankelijk van inschatting opbrengst bij gedwongen verkoop.

 

En dan nu op naar de essentie van jouw vraag, waarom moet ik een krediet, bedoeld voor mijn voorraadfinanciering, inlossen?

 

Bij verkoop van jouw producten wordt er van uitgegaan dat je winsten gegenereerd en dat die winsten, althans een gedeelte daarvan in het bedrijf blijven. Als dat zo is en je gebruikt het krediet inderdaad alleen voor financiering van jouw voorraden dan zal daardoor jouw liquiditeit toenemen en dus de noodzaak voor en het gebruik van het krediet afnemen.

 

Om te voorkomen dat je een krediet ter beschikking hebt, dat je dan niet gebruikt, dus voor de bank nutteloos ( lees zonder rente inkomsten) op de plank heb liggen zal de bank afhankelijk van jouw cashflow een maand/kwartaal of jaarreductie van het krediet afspreken. Je hebt immer een krediet ontvangen ter financiering van jouw voorraden en de noodzaak van vreemde financiering valt weg omdat je dat zelf hebt opgevangen uit jouw cash flow.

 

Wil je een krediet zonder reductie/aflossing, dan zal je aan moeten geven waarvoor en waarom. Dan zal mogelijk een andere kredietconstructie met andere zekerheden aangeboden worden.

En met gelden uit je bedrijf halen is niets mis, als je er maar voor zorgt dat de financiële positie van je bedrijf voor de externe financiers acceptabel blijft !

Houdt er ook rekening mee dat de ondernemer het risico moet dragen en de bank dat niet zal willen. Financiers die wel risico’s willen dragen, hanteren andere financieringsconstructies en ook beduidend andere tarieven dan de banken doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Allen hartelijk bedankt voor de reacties.

 

Vandaag heb ik een gesprek gehad bij de bank en het komt er op neer dat ze voorraad niet als een vast activa willen financieren, dit daar er o.a. altijd flinke schommelingen zijn in de werkelijke waarde. Ze willen wel een stuk 'vaste' voorraad herfinancieren, een gedeelte van de voorraad die er dus altijd minimaal is. Het overige gedeelte zal RC blijven.

 

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

 

Mvgr.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.