• 0

Eenmanszaak naast fulltime baan, toch voldoen aan urencriteria?

Beste mensen,

 

Ik heb naast mijn fulltime baan een eenmanszaak. Aan deze eemanszaak besteed ik in de week ongeveer 15 uur. OP jaarbasis is dit dus x 50 weken = 750 uur. Dit is niet genoeg om aan het urencriteria te voldoen.

 

Maar mijn vriendin werkt ook 15 uur in de week in de eenmanszaak, naast haar fulltime baan. Zij doet dit om te helpen en krijgt hier officieel niks voor betaald. Zij werkt dus ook 750 uur per jaar in de zaak.

 

Totaal dus met ons 2 komt dit neer op 1500 uur.

 

Op basis van deze uren, wordt er dan voldaan aan het urencriteria en hebben we dus recht op bepaalde vrijstellingen?

 

2e VRAAG

 

Ik ben de eenmanszaak gestart met als doel het eerste jaar samen met mijn vriendin het bedrijf op te bouwen. Na 1 jaar is het de bedoeling dat mijn vriendin het werk fulltime gaat doen. Ikzelf zal gewoon fulltime in loondienst van mijn werkgever blijven en in de avonduren meehelpen zonder beloning. (wellicht is het handig dat ik toch een bepaalde beloning reken voor mijn werk??)

 

Ikzelf zal dus niet voldoen aan de 1225 uur per kalenderjaar.

 

Een VOF aangaan met mijn vriendin zie ik niet zitten.

 

Wat is jullie advies in deze situatie?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Nee. Het urencriterium is per persoon, dus dat kun je niet bij elkaar optellen. Jullie vallen allebei buiten de boot.

 

2. Het meest logisch is dan dat je vriendin de onderneming drijft / eigenaar is, en jij niet. Zij doet immers (bijna) al het werk en heeft ook de inkomsten. Als ze dat fulltime doet, zal voor haar het urencriterium ook geen probleem zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

1. Nee. Het urencriterium is per persoon, dus dat kun je niet bij elkaar optellen. Jullie vallen allebei buiten de boot.

 

2. Het meest logisch is dan dat je vriendin de onderneming drijft / eigenaar is, en jij niet. Zij doet immers (bijna) al het werk en heeft ook de inkomsten. Als ze dat fulltime doet, zal voor haar het urencriterium ook geen probleem zijn.

 

1. ok duidelijk.

 

2. mijn vriendin eigenaar makenis geen optie. ik heb er namelijk veel geld ingestoken dus het is niet zo maar weg te geven voor niks (zelf heeft ze geen kapitaal om te investeren). Ik bijf de baas en hou het overzicht en ben beslissingsbevoegdheid. Daarnaast wil ik gewoon eigenaar blijven omdat ik het zakelijke "brein" ben van ons 2. En ook als we ooit de zaak een keer zouden kunnen verkopen wil ik natuurlijk wel voor de volle pond kunnen incasseren.

Link naar reactie
  • 0

Daar zijn ook wel andere oplossingen voor te bedenken, van CV tot overdracht tegen winstdelende lening, etc.

 

Zoals het nu klinkt, wil je haar gewoon in loondienst nemen. Dat kan ook, maar dan loop je dus ook alle risico (je moet ook doorbetalen als er geen geld voor is, etc). En allebei geen ondernemersfaciliteiten, want jij haalt het urencriterium niet en zij is geen ondernemer.

 

Wat wil je vriendin?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ik zal me eens verdiepen in een CV. Probleem is dat we op dit moment geen 18.000 euro hebben voor een BV. Ik weet niet of dit nodig is voor een CV.

 

Tot nu toe was het plan om mijn vriendin in loondienst te nemen inderdaad. Loon doorbetalen als er geen geld is, is volgens mij eenvoudig op te lossen want dan volgt er ontslag (of minder uren werken) en gaan we de tent gewoon weer parttime draaien met z'n 2-en.

 

Mijn vriendin wil liever geen prive-risico lopen vandaar dat ze tot nu toe geen VOF wilde. Ze wil liever dat ik haar vertel wat ze moet doen (zakelijk gezien dan haha ;) ), ze wil liever niet zelf belangrijke beslissingen hoeven nemen en gewoon elke maand haar salaris ontvangen. En ikzelf zie een VOF ook niet zo zitten, want je weet nooit wat de toekomst brengt en hoe de relatie zich de komende jaren zal ontwikkelen.

Link naar reactie
  • 0

18K startkapitaal is niet nodig voor een CV omdat het een VOF vorm is met een gescheiden verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid. In de CV heb je actieve vennoten en commandite vennoten. De commandite steekt een kapitaal bedrag in de CV en houd zich verder op de achtergrond. Oftewel puur een geldschieter (zie je veel met film maatschappijen en bij scheepsvaart).

 

De actieve vennoten zullen IB plichtig zijn en de commandite is VPB plichtig.

 

Wat betreft de aansprakelijkheid van je vriendin zit er geen verschil in omdat ze als vennoot in een CV gelijk staat aan een vennoot in een VOF. Maar wanneer jij als commandite toch beleid besluiten maakt zal je alsnog prive aansprakelijk kunnen worden gesteld.

 

Wat mij het beste lijkt is dat je de huidige onderneming (waar je geld inzit) stort als aandelenkapitaal in een BV. Je zegt immers dat je al veel geld in de zaak hebt gestoken dus ga ik er vanuit dat dit een haalbare optie is. Aan de hand van deze storting moet je het aandelenkapitaal naar verhouding verdelen zoals deze nu binnen de zaak is. Dit is een vereiste om fiscaal gunstig een onderneming te staken en te storten in een nieuwe BV.

 

Dus aan de hand van de kapitaalstortingen verdeel je de aandelen en dan neem ik aan dat jij de meerderheid zal krijgen en absolute zeggenschap houd binnen de BV.

 

Relatieproblemen in de toekomst? Geen probleem, afhankelijk hoeveel procent aandelen je hebt, want dan kan je haar ontslaan en houd je de zaak. Vanuit het oogpunt van je vriendin is het niet slim maar als zij niet durft te ondernemen zal ze dit ook mislopen.

 

Daarnaast vind ik het ook vreemd dat ze vreest voor hoofdelijke aansprakelijkheid want heeft ze dan zoveel te verliezen of heeft ze zo weinig zelfvertrouwen in de bedrijfs visie?

 

Mijn advies is om je huidige onderneming te storten op het aandelenkapitaal van een BV. Zoek daar anders eens op!

 

Grt Ryan

 

PS enkele technische termen die van pas kunnen zijn: artikel 3.65 wet IB 2001, geruisloze inbreng en staking met mogelijke vrijval van fiscalre reserves zoals FOR en HIR,

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip. Ik zal er eens op zoeken.

 

wat ik in ieder geval niet heb is 18.000 cash voor de opzet van een BV. Ook kan dit niet ergens tijdelijk lenen. Zou ik bijv de waarde voorraad en rekening courant bij elkaar mogen tellen tot een totaal van 18.000?

 

Wellicht dat jouw constructie een haalbare optie is. Of misschien dat we dit over een jaar kunnen doen.

 

Je zegt het volgende: Aan de hand van deze storting moet je het aandelenkapitaal naar verhouding verdelen zoals deze nu binnen de zaak is. Dit is een vereiste om fiscaal gunstig een onderneming te staken en te storten in een nieuwe BV.

 

Het kapitaal in de vorm van rekening courant en voorraad is volledig door mij gefinancierd uit prive-geld. Ook het risico voor vaste kosten ligt bij mij. Zij heeft niks ingelegd qua geld. De enige inbreng die zij komend jaar zal hebben is 10 a 15 uur werk in de week, net als ikzelf overigens. Dus de gewerkte uren staan gelijk aan elkaar. Na 1 jaar zou zij nog steeds geen geld in gelegd hebben.

 

Wordt het aandelenkapitaal dan verdeeld alleen op basis van het geld dat is ingelegd? In principe zou dit dan nog 100% voor mij zijn. Uiteraard wil ik mijn vriendin voor de gewerkte uren wel wat aandelen geven zodat ze ook verantwoordelijk voelt voor de zaak en haar het gevoel geven dat ze het ook voor haarzelf doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Indien een onderneming wordt omgezet in de vorm van een door een naamloze vennootschap of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid gedreven onderneming, wordt, op verzoek van de belastingplichtige, voor het bepalen van de uit de onderneming in het kalenderjaar van omzetting genoten winst de onderneming, behalve voor de toepassing van artikel 3.54a, geacht niet te zijn gestaakt, mits de oprichters van de vennootschap in het aandelenkapitaal geheel of nagenoeg geheel in dezelfde verhouding gerechtigd zijn als in het vermogen van de omgezette onderneming

 

Ik bedenk me nu dat jij sowieso 100% van de aandelen moet krijgen omdat je vriendin in loondienst is en geen feitelijke oprichter is van de huidige zaak. Het is ook mogelijk om na verloop van tijd extra aandelen te emitteren en deze aan haar aan te bieden of als salaris aan haar uit betalen.

 

Zoals ik het zie zou de huidige onderneming een VOF moeten zijn om haar mee te kunnen nemen in de eerste uitdeling van aandelen.

 

Ik wacht verdere HL'ers even af om te zien wat zij hiervan vinden.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Als we er een BV van maken en ik werk maar 5-10 uur per week in het bedrijf en mijn vriendin is bij mij in loondienst, dan hoef ik mij zelf toch geen minimaal DGA salaris te geven, neem ik aan?

 

Ik hoef zelf namelijk nauwelijks salaris uit de BV te hebben want ik heb gewoon inkomsten uit mijn vaste dienstverband.

Link naar reactie
  • 2

De actieve vennoten zullen IB plichtig zijn en de commandite is VPB plichtig.

Niet helemaal: Een besloten CV is fiscaal transparant, dat wil zeggen de resultaten zijn rechtstreeks bij de participanten belast. In dit geval zijn zowel de beherend vennoot als de commanditaire vennoot natuurlijke personen en dus beide onderworpen aan IB, niet aan Vpb.

 

Wat betreft de aansprakelijkheid van je vriendin zit er geen verschil in omdat ze als vennoot in een CV gelijk staat aan een vennoot in een VOF. Maar wanneer jij als commandite toch beleid besluiten maakt zal je alsnog prive aansprakelijk kunnen worden gesteld.

De hoofdelijke aansprakelijkheid van de commanditaire vennoot treedt niet onmiddellijk op wanneer deze beleidsbesluiten neemt. Dat moet dan ook naar buiten toe kenbaar zijn. Overigens, met de voorgestelde wijzigingen voor personenvennootschappen gaan hierbij wel wat zaken veranderen.

 

 

Relatieproblemen in de toekomst? Geen probleem, afhankelijk hoeveel procent aandelen je hebt, want dan kan je haar ontslaan en houd je de zaak.

 

Denk wel even aan de afkoopsom die je zal moeten betalen, als de rechter al toestaat dat je haar ontstaat. Van het CWI hoef je in ieder geval geen vergunning te verwachten. En dan nog: wie gaat dan het werk doen?

 

Meewerkaftrek komt overigens alleen ter sprake als de ondernemer zelf voldoet aan het urencriterium, wat dus niet het geval zal zijn.

 

Bij een BV zal je niet onder de gebruikelijk loonregeling uitkomen, maar er kan wel sprake zijn van matiging daarvan, omdat je slechts parttime werkt. Daarover is al een heleboel geschreven hier. Daarnaast is het de vraag of een BV, vanuit fiscaal oogpunt, wel zin heeft. Dat zou je eens uit moeten rekenen aan de hand van het businessplan. Zolang je echter geen recht hebt op de IB-ondernemersfaciliteiten, komt een BV wel eerder in beeld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.