• 0

Internationale vorderingen

Goedemiddag,

 

Een Russische klant heeft mij de opdracht gegeven een applicatie te bouwen. Deze opdracht heb ik vervolgens doorgegeven aan een Britse ontwikkelaar. (geheel met medeweten van de klant).

 

Deze ontwikkelaar (Een Brits bedrijf dat momenteel kom ik net achter -niet 'meer' geregistreerd is) kan of wil maar niet opleveren en is al een aantal maanden over de deadline heen. Ik word door hun van het kastje naar de muur gestuurd.

 

Ik heb hen een de start fee van zo'n 2000 euro betaald- er staat nog een zelfde bedrag open wat ik bij de release of overdracht van de applicatie zou moeten voldoen.

 

De Russische opdrachtgever heeft dit bedrag dus ook aan mij betaald.

 

De Britse ontwikkelaar heeft al vele malen gezegd dat de applicatie bijna klaar was (dagen) en elke keer passeerde die deadline waarna we vervolgens weer een belofte in ontvangst mochten nemen.

 

Nu heeft geheel begrijpelijk de Rus het project stopgezet (of wil het project stop zetten) En volledig worden terugbetaald. Dit heb ik het Britse bedrijf meegedeeld. Maar die zeggen dat ze wel willen gaan opleveren en dat ik het overige bedrag vervolgens maar moet voldoen...Maar het russisch bedrijf wil ook vorderen. (begrijpelijk)

 

Dus dat is de situatie in een notedop.

Mijn vraagjes

 

* Kan ik het geld van de Brit vorderen

* Kunnen ze het geld van mij vorderen?

* Moet ik een jurist inschakelen voor het geval ze allebei willen vorderen.

 

Ik neem aan dat ik voor de helft genaaid ben? Ik kan naar alle waarschijnlijkheid niks terugvorderen van een bedrijf dat eigenlijk officieel niet bestaat- (een lichtpuntje is, hun dan ook niet bij mij?)

 

In hoeverre zijn die vorderings-rechten grensoverschrijdend?

 

Ik hoop dat iemand hier wat over kan zeggen

Heel erg bedankt,

Martinus.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Martinus,

 

Het is heel eenvoudig: Russen kunnen nakoming vorderen van de overeengekomen werkzaamheden (oftewel dwingen tot opleveren) of jou in gebreke stellen (en dus geld terug), in beide gevallen met eventueel vergoeding van schade door te late oplevering. En jij kunt precies hetzelfde jegens de Britten.

 

Aangezien Britse registratie kennelijk is verlopen wordt de contractant (jouw gesprekspartner aldaar) hoofdelijk aansprakelijk, maar een claim registreren kost je een paar honderd pond + andere juridische kosten die je niet vergoed zult krijgen (mocht je de procedure al winnen). De financiele omvang van de opdracht is uiterst klein, dus procederen heeft voor geen der partijen enig nut. Dat weten die Britten maar al te goed. Jij moet naar de UK, de Russen moeten naar NL, dat is die 2 duizend allemaal niet waard.

 

Feitelijk hangt alles overigens af van de contracten die zijn gesloten. Tip: in overeenkomsten met buitenlandse partners laten tekenen voor een procedure bij een Rechtbank in Nederland, alles onder 5.000 euro (geloof ik) kun je dan zelf afhandelen, tegenpartij moet kosten maken (aanwezigheid, advocaat, juridische vertalingen naar Nederlands, etc!) en is sneller bereid aan verplichtingen te voldoen of terug te betalen.

 

Groetjes,

Christel

"Er is altijd iemand sneller, beter en slimmer dan jezelf..."

Link naar reactie
  • 0

Dus- het juridische gedeelte , het procederen zal voor ons teveel geld kosten, voor de Rus, en voor de Engelsen. Alleen, wij zullen aan het kortste eind trekken als we netjes de Russen terugbetalen (wat we van plan zijn om te doen).

 

Ik heb de contracten die wij hebben eens erop nageslagen...(we hebben blijkbaar geen getekend contract met de Britten) Hierin staat

 

THIS AGREEMENT IS MADE UNDER AND WILL BE GOVERNED BY AND CONSTRUED IN ACCORDANCE WITH THE EUROPEAN UNION LAWS (EXCEPT THAT BODY OF LAW CONTROLLING CONFLICTS OF LAW) AND SPECIFICALLY EXCLUDING FROM APPLICATION TO THIS AGREEMENT THAT LAW KNOWN AS THE UNITED NATIONS CONVENTION ON THE INTERNATIONAL SALE OF GOODS. EXCLUSIVE VENUE FOR ALL DISPUTES ARISING OUT OF OR RELATING TO THIS AGREEMENT SHALL BE EUROPEAN COURTS, AND EACH PARTY IRREVOCABLY CONSENTS TO SUCH PERSONAL JURISDICTION AND WAIVES ALL OBJECTIONS THERETO.

 

Ik heb dit contract niet gemaakt- Die dit gedaan heeft werkt hier niet meer, maar European Union Laws. Was dat een wassen neus? Er is geen Europees recht?

 

Bedankt voor de info zover!

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.