• 0

Bedrijfspand prive kopen

Ik heb al eerder een vraag gezet over de meeste aftrekposten.

Zoals eerder vermeld kan ik misschien mijn pand verhuren, maar door de urencriterium geen zelfstandigen en meewerkaftrek vrouw meer.

Kan ik mijn pand prive aan mezelf verkopen omdat ik stop met mijn huidige bedrijf.

Want nu is mijn economische waarde van mijn pand nog laag, dus het bedrag waarmee ik af moet rekenen met de fiscus ook.

Kan van de winst nog een lijfrente som aftrekken.

Als ik het pand prive kan kopen en daarna verhuren valt het in box 3 en betaal ik veel minder belasting.

En na 8 jaar wil ik het verkopen en dan is het meer waard geworden door de huurprijs x 12 , is dit toch belasting vrij.

Hans Rijsdijk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij staking van de onderneming kun je inderdaad het bedrijfspand overdragen aan privé. Dat is natuurlijk niet echt verkopen, maar fiscaal gaat het pand dan van box 1 naar box 3. Je moet dan de waarde van het pand vaststellen (evt. in overleg met de belastingdienst) en de winst tot je stakingswinst rekenen. Let wel op dat je natuurlijk niet direct cash in handen krijgt, want dat zit vast in het pand. Je zal dus wel voldoende geldmiddelen moeten hebben om die stakingslijfrente mee af te kunnen storten.

 

Wat de waarde van het pand is over 8 jaar, is van iets meer factoren afhankelijk dan alleen de huur, dus of je dan winst maakt is niet te zeggen.

 

Let ook even op de btw-aspecten van het pand. Heb je het pand al meer dan 10 jaar in bezit, of zonder btw gekocht, dan zal er niet zoveel aan de hand zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Zomaar even van 12 x de huur uitgaan is hetzelfde als zomaar even de waarde van een onderneming vaststellen op 5 x de winst. Of 7 x. Of 10x. Dat werkt dus niet. Niemand weet hoe de markt er over 8 jaar voor staat, en dan is het ook nog eens afhankelijk van de staat van het pand, de functie, de locatie, etc.

 

Bij de winstberekening kun je inderdaad de (fiscale) boekwaarde van het pand aftrekken van de opbrengst. Immers:

opbrengst -/- boekwaarde = winst

 

Aftrekposten: stakingsaftrek, stakingslijfrente, oudedagslijfrente (indien FOR). Kijk ook eens hier

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is een aanknopingspunt, zeker nu de WOZ-waarde jaarlijks wordt vastgesteld. Een taxatierapport is echter beter en hoeft ook niet zoveel te kosten. Let daarbij wel even op dat de taxateur weet wat het doel van de taxatie is. Hij zal namelijk tot een bepaalde bandbreedte met enige zekerheid kunnen vertellen wat de waarde is, maar niet tot op de euro nauwkeurig. Hij hoeft natuurlijk niet helemaal bovenaan die bandbreedte te gaan zitten met zijn waardering. Onderin is goed genoeg. ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerst een taxatierapport laten maken. Je hoeft niet per se naar de belastingdienst, dat doe je alleen als je vooraf zekerheid wil. Je kan, met dat taxatierapport, ook gewoon die waarde meenemen in je aangifte en afwachten wat er gebeurt. Wil je wel vooraf zekerheid, dan kun je een brief sturen naar je lokale belastingdienst, met de vraag of ze willen bevestigen dat je die waarde aan kan houden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag dit omdat ik het vooraf wil weten ,ik heb 2 keuze's eenmanszaak aanpassen voor verhuur de winst proberen te drukken door inlopen pensioen(geen).

Of als het taxatierapport meevalt prive kopen huur naar box 3 later verkopen winst belastingvrij.

Dus ik vooraf de economische waarde weten.

 

Link naar reactie
  • 0

Hans,

 

Heb je dit al volledig doorgerekend met je accountant? Bedenk wel dat er overdrachtsbelasting is verschuldigd en dat kan in de papieren lopen. Als het pand op redelijk korte termijn wordt verkocht aan een derde vraagt dit wat rekenwerk.

Indien het (financieel) mogelijk is, zou ik de transactie kosten VERkoper laten geschieden. Dat drukt de overdrachtsbelasting iets en de kosten van de overdracht zijn aftrekbaar (btw en vpb).

 

Zoals hierboven aangegeven: let op BTW aspecten. Lopen er nog herzieningstermijnen? Dat hoeft niet alleen uit de aankoop voort te komen, ingrijpende verbouwingen kunnen ook.

 

Is er een hypotheekrecht gevestigd op het pand? Sommige banken nemen in hun voorwaarden op dat de hoofdsom direct opeisbaar wordt indien het pand zonder toestemming wordt overgedragen aan een derde, onder gestanddoening van de bestaande hypotheek.

 

Succes.

 

Johan Mulder

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

@Mr.Bitaktus: Er is sprake van een eenmanszaak. Het pand zit niet in een BV. Sfeerovergang leidt nooit tot overdrachtsbelasting, dus dat doet niet ter zake. Er zijn dus ook geen kosten van overdracht (anders dan het taxatierapport).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Oke, dat was mij niet duidelijk. Ik ging inderdaad uit van verkoop uit een rechtspersoon naar prive.

(edit: in de snelligheid niet goed gelezen)

 

Blijven staan:

- BTW;

- evt nog steeds de bankvoorwaarden.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.