• 0

Managementfee van holding naar BV regelen: bruto of netto, en wat met de auto?

Hallo

 

Ik had een vraag over managementfee. Een DGA doet via Holding aangifte fictief loon. Hij werkt in dienst van BV.

 

Ik wil de Holding man fee laten factureren aan de BV. Twee vragen heb ik:

 

1 Moet ik dit tegen het netto loon doen of het bruto loon?

2. De eigen bijdrage van de auto die is ingehouden op het loon: moet die vanuit prive worden overgemaakt naar de Holding en vervolgens als omzet worden geboekt in de Holding (daar waar de aangiftes loonbelasting plaatsvinden)?

 

Alvast bedankt voor de reactie (s)

 

groet SImon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel, de auto is aangeschaft door de Werkmaatschappij. De DGA is in dienst van de Holding en op zijn loon wordt een eigen bijdrage voor prive gebruik van de auto ingehouden van zijn salaris. De Werkmaatschappij betaalt een management fee aan de Holding voor de diensten van de DGA.

 

Heeft het feit dat de auto eigendom is van de Werkmaatschappij, maar de houder van de auto in dienst is van de Holding nog potentieel negatieve consequenties? (of misschien positieve)

 

Link naar reactie
  • 0

In reactie op de vorige berichten..

 

Als er een eigen bijdrage auto op het loon is ingehouden dan verlaagt dit de man fee (lijkt logisch).

De auto staat op de BV.. waar stort en boek je de eigen bijdrage. Ik ga er vanuit dat de DGA vanuit prive de eigen bijdrage moet storten in de BV, alwaar dit als omzet moet worden geboekt.

 

Klopt deze redenatie?

 

groet

 

Simon

Link naar reactie
  • 0

tevens een aanvullende vraag:

moet je per se de DGA vanuit de holding "verlonen" voor gebruikelijk loon?

of kan dat ook vanuit de werk-maatschappij (waar bijv. auto, telefoon e.d. al op staan)?

 

en dan de holding zuiver als holding/pensioen/stamrecht BV houden?

 

anders zou je voor holding ook BTW nr moeten hebben (man fee is BTW belast, zodat deze ook in de werkmij weer terugvorderbaar is), of en dan wellicht weer fiscale eenheid voor BTW aanvragen e.d.

kortom, extra administratieve rompslomp...toch?

 

dank.

 

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

kortom, extra administratieve rompslomp...toch?

 

Daar is de FE BTW juist voor. Minder admin rompslomp!

Waarom niet gewoon alle DGA zaken in de BV van de DGA? Simpel en overzichtelijk.

 

Ik ga er vanuit dat de DGA vanuit prive de eigen bijdrage moet storten in de BV, alwaar dit als omzet moet worden geboekt.

 

Je mag dit ook verrekenen in het nettoloon.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er vanuit dat de DGA vanuit prive de eigen bijdrage moet storten in de BV, alwaar dit als omzet moet worden geboekt.

 

Je mag dit ook verrekenen in het nettoloon.

 

Groet

Joost

 

 

Als je de betaling van de eigen bijdrage verrekent in het nettoloon, moet je de eigen bijdrage dan nog wel als omzet boeken in de administratie?

Link naar reactie
  • 0

Niet als omzet, maar als overige opbrengsten.

 

Kun je daarna evt. weer als dividend uitkeren als de reserves dat toestaan :)

 

haha, zelfs na 01:00 's nachts krijg ik nog advies van je, Joost.

Oke, de eigen bijdrage boeken als overige opbrengsten dus.

 

Stel mijn netto loon, na aftrek van de eigen bijdrage, is 2000 euro per maand en dat is ook iedere maand uitbetaald.

En stel dat de eigen bijdrage 500 euro is, die netjes in mijn loonstrook is verwerkt.

Op dit moment staat er in 2009 12x 2000 euro als "uitbetaald netto loon" in mijn administratie. Moet ik dat veranderen naar:

- -2500 euro "uitbetaald netto loon"

- +500 euro "diverse opbrengsten" ?

Per saldo komt dit dan weer overeen met het uitbetaalde bedrag van 2000 euro.

 

Link naar reactie
  • 0

Stel mijn netto loon, na aftrek van de eigen bijdrage, is 2000 euro per maand en dat is ook iedere maand uitbetaald.

En stel dat de eigen bijdrage 500 euro is, die netjes in mijn loonstrook is verwerkt.

Op dit moment staat er in 2009 12x 2000 euro als "uitbetaald netto loon" in mijn administratie. Moet ik dat veranderen naar:

- -2500 euro "uitbetaald netto loon"

- +500 euro "diverse opbrengsten" ?

Per saldo komt dit dan weer overeen met het uitbetaalde bedrag van 2000 euro.

 

Volgens mij is die EUR 500 eigen bijdrage een met BTW belaste opbrengst voor de holding.

Hier zit dan maandelijks een af te dragen BTW component in van 500 x 19/119 = 79,83.

 

Dan boek je dus maandelijks onder diverse opbrengsten : 420,17 en onder af te dragen BTW 19% : 79,83

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
  • 0

De fee moet dus een stukkie hoer zijn

 

Gaan we nu zelfs publieke dames uit de Efteling belastificeren? :'(

 

John,

Die publieke dames zijn toch ook BTW ondernemers ?

Of kan er voor deze ondernemers bij voorbaat worden aangenomen dat er sprake is van een stukje privé gebruik? ;)

 

Ik vraag me echter af of zij zometeen ook intracommunautaire prestaties moeten gaan aangeven als zij diensten verlenen

aan andere ondernemers binnen de EU.... Het wordt nog een hele toer om de BTW nummers van die afnemers te achterhalen lijkt me ;D

 

Ennehh Joost, bedankt voor de update. Wist ik niet van.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.