• 0

Helaas geen einde BTW correctie prive gebruik auto

Fiscaal nieuws van belang voor de ondernemer, DGA en de ondernemers met personeel met een auto vd zaak:

 

In de BTW aangifte maak je in Q4 normaliter een correctie van 12% x 25% x cat. waarde auto voor het privé gebruik van de auto's van de zaak, dus ook voor de DGA en het personeel.

 

Dit ligt onder vuur bij de Hoge Raad. HR heeft vragen gesteld aan EU Hof.

 

Die correctie gaat dus wellicht van de baan.

 

UPDATE 15-4-2010: het EU hof van Justitie heeft geoordeeld: de correctie is (helaas) terecht en dus verplicht.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Paul,

 

Dit ziet niet op een eigen bijdrage aan de werkgever (of eigen BV) wegens privé gebruik, maar op de 12% BTW correctie van de werkgever richting fiscus.

 

Als je ook dat laatste bedoelt, dan hier een linkje over waarom:

 

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/actueel/eindejaarstips_2008/tips_omzetbelasting_2008/

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De rechtzaak ziet op het BUA (een regeling in de wet Omzetbelasting) en geldt derhalve niet voor prive gebruiken van ondernemers zelf !

De BUA ziet op werknemers/personeel, hier valt dus de DGA wel onder.

 

Sander

 

Hi Sander,

 

Er is ook ruimte voor bezwaar voor de IB ondernemer. Mijn bezwaar omvat de volgende gronden:

 

Gronden bezwaar

Op grond van art. 176, tweede alinea Richtlijn 2006/112/EG mag Nederland de aftrekuitsluitingen handhaven zoals die golden voor de inwerkingtreding van de Zesde Richtlijn (1 januari 1979). Voor de inwerkingtreding van de Zesde Richtlijn konden lidstaten bepaalde goederen en diensten van aftrek uitsluiten. Hieruit leidt het Hof van Justitie van de EG af dat aftrekuitsluitingen voldoende specifiek moet zijn .

 

Uit het arrest ‘Royscot Leasing’ is af te leiden dat een specifieke uitgave (op grond van zijn aard en niet op grond van zijn bestemming) van aftrek uitgesloten is of niet . De specifieke aftrekuitsluiting voor een bepaalde uitgave moet bovendien gebaseerd zijn op de aard van het goed of de dienst en niet op de bestemming (bijv. privégebruik) van het goed of de dienst .

 

Privégebruik auto door ondernemer:

Een ondernemer die een auto mede voor privédoeleinden gebruikt, krijgt te maken met een uitsluiting van aftrek voor zover hij de auto voor privédoeleinden gebruikt (art. 15 Uitv.Besch. OB 1968). Op grond van het reeds aangehaalde arrest ‘Royscot Leasing’ is een gedeeltelijke aftrekuitsluiting (aftrek voor zover privégebruik) niet mogelijk. Een uitgave is naar zijn aard van aftrek uitgesloten of niet. Bovendien is voor deze gedeeltelijke aftrekuitsluiting de bestemming (privégebruik ondernemer) doorslag-gevend. Dit is op grond van het reeds aangehaalde arrest ‘Uudenkaupungin Kaupunki’ niet mogelijk. Ter zake van het privégebruik van de auto door de ondernemer is daarom naar onze mening ten onrechte BTW afgedragen.

 

Conclusie

De hiervoor genoemde aftrekuitsluiting is naar onze mening onverenigbaar met het gemeenschapsrecht. Dit impliceert dat cliënt hierover ten onrechte BTW heeft afgedragen in de laatste BTW-aangifte van 2008. De Hoge Raad heeft prejudiciële vragen gesteld aan het Hof van Justitie van de EG inzake de richtlijnconformiteit van de aftrekuitsluiting. Omdat Het Hof duidelijkheid moet geven over de vraag of gedeeltelijke aftrekuitsluitingen op grond van de bestemming van een goed of dienst mogelijk zijn, zijn de antwoorden van het Hof ook van belang voor de houdbaarheid van de aftrekuitsluiting voor het privégebruik van de auto door de ondernemer. Om die reden verzoeken wij u om aanhouding van dit bezwaar totdat het Hof deze vragen heeft beantwoord en te beslissen op de ingediende bezwaren met inachtneming van hetgeen door het Hof wordt beslist.

 

Dus nogmaals: ook de IB ondernemer kan bezwaar maken op deze gronden. Neem deze tekst dus over in je bezwaar.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik geef het weinig kans, mijn inziens staat artikel 15 totaal niet ter discussie en heeft bezwaar maken voor een ib ondernemer zonder personeel weinig zin.

 

Maar goed bezwaar maken kan altijd.

 

Sander

 

Ik hoop dat lezers jouw reactie niet afschrikwekkend zullen opvatten en een bezwaar daarom nalaten (waarom de moeite doen als jij het toch op voorhand behoorlijk kansloos acht?). Over de inhoud van dit bezwaar is goed nagedacht door een flink aantal vooraanstaande fiscalisten!

 

Ik begrijp jouw scepsis (is jouw achtergrond overigens fiscaal?), maar in combinatie met de aangehaalde argumenten en reeds bestaande jurisprudentie, zou ik de kracht van dit bezwaar niet onderschatten!

 

Ik zou beslist dit bezwaar indienen. Niet geschoten is altijd mis. Het is immers een bezwaar ter behoud van rechten!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost.

 

Je hebt gelijk bezwaar maken kan altijd en ook zeker ten alle tijden doen als je er brood in ziet.

 

Ik denk alleen dat het bezwaar het niet gaat halen (op artikel 15 dan). Mbt het Bua gaan we de overwinning wel behalen denk ik ::). Overigens moet ik toegeven dat het een indrukwekkend bezwaar is.

Mijn achtergrond is idd fiscaal en ik moet zeggen dat er best wel interessante discussies op het forum staan.

 

Groet,

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

Of er uiteindelijk op dit bezwaar voor de ondernemer in positieve zin wordt beslist of niet is op dit moment niet van belang. Het gaat over flink wat geld en je moet tijdig bezwaar maken om later je rechten veilig te stellen.

wordt het bezwaarschrift toegewezen en heb je geen bezwaar gemaakt dan vis je achter het net.

En natuurlijk gaat het over veel geld en net als indertijd bij de 24% bijtellingsregeling voor de auto van de zaak en de "vakantietoeslag" procedure" heeft de Hoge Raad enerzijds de belastingplichtige in het gelijk gesteld en vervolgens op "financiële gronden" de uitspraak min of meer de nek omgedraaid, maar hier speelt niet alleen nationale maar vooral internationale BTW heffing een rol. En de BTW is primair, in tegenstelling tot de inkomstenbelasting, een "europese belastingheffing die op nationaal niveau moet worden uitgevoerd.

Zal ongetwijfeld worden vervolgd.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een aanvullend vraagje over de BTW correctie voor prive gebruik auto vd zaak in geval van een “schone” auto waarvoor geen 25% maar 14% bijtelling geldt. Is de correctie dan 12% x 14% x cat. waarde?

 

Dank,

Derrek

 

Je gaat van de IB bijtelling uit, dus 12% x 14% x cat waarde.

 

Overigens is er een nieuwe besluit inzake de autokosten:

 

http://eb.sdu.nl/eb/show.do;jsessionid=1D2EA8101BD8FB5346A9A22F871A20A3?key=SC92694&type=op

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beetje laat... maar er staat nu toch in dit besluit dat een ondernemer gewoon 12% BTW over de bijtelling van de werknemers moet betalen?

 

Gelukkig is er nog steeds een verschil tussen wat De Jager wil en doet en wat de rechter uiteindelijk beslist. Zelfs de belastingdienst moet zich gelukkig nog steeds houden aan de gerechtelijke uitspraken, waarbij opgemerkt dat helaas de ervaring leert dat zelfs als je jurisch gelijk krijgt, de HR in verband met de financiële gevolgen te groot vind om uitvoering van het besluit te vorderen en in zijn uitspraak aanpassing van de wettelijke regeling aangeeft. Ik verwijs in dit verband naar de bijtelling van 24% i.p.v. 20% (ja dit is alweer een aantal jaren geleden). Inmiddels hebben we alweer een flink aantal veranderingen over ons heen gekregen. Wordt dus afwachten

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Ik wist zelf niet dat de 12% regeling voor een BV geldt en heb derhalve geen aangifte gedaan.

Mijn accountant heeft dat half augustus voor mij gedaan in de vorm van een suppletie.

 

Kan ik nu nog bezwaar maken? Zo ja, op grond van de vragen van de HR aan het EU HvJ?

 

Bedankt, Ton

 

 

Grtz, Ton

Link naar reactie
  • 0

Jammer :-(... ik neem aan dat ik die correctie mag maken over dat gedeelte van het jaar dat ik de auto gebruikte. Auto aangeschaft op 14 Augustus is 38% van het jaar gebruikt dus ik neem aan dat ik dan 12% x 20% x 38% x cataloguswaarde moet toevoegen? Of is het hover het hele jaar?

 

Remco

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.