• 0

Helaas geen einde BTW correctie prive gebruik auto

Fiscaal nieuws van belang voor de ondernemer, DGA en de ondernemers met personeel met een auto vd zaak:

 

In de BTW aangifte maak je in Q4 normaliter een correctie van 12% x 25% x cat. waarde auto voor het privé gebruik van de auto's van de zaak, dus ook voor de DGA en het personeel.

 

Dit ligt onder vuur bij de Hoge Raad. HR heeft vragen gesteld aan EU Hof.

 

Die correctie gaat dus wellicht van de baan.

 

UPDATE 15-4-2010: het EU hof van Justitie heeft geoordeeld: de correctie is (helaas) terecht en dus verplicht.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@janBolt: Ik wil nog even terugkomen op je keuze:

Correctie bijtelling 1,5% catal.waarde /4:

 

Je neemt maar de bijtelling over 3 maanden in de boekhouding. Wat verreken je het 3e kwartaal? En moet ik aannemen dat je bij de aangifte de correctie van 6 maanden neemt?

 

Ik vraag me namelijk af in hoeverre men selectief mag zijn in de periode? Volgens mij kun je niet selectief zijn want dat impliceert dat je een km-administratie kunt bijhouden.

 

@ Joost: klopt dat?

 

@ Marjan: Bij een marge auto (gebruik ik al) hoef je inderdaad niet te gaan kiezen uit 1001 mogelijkheden en bezwaren. ;) De BD zal blij zijn met deze versnaperingen versnipperingen :-\

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had het 3e kw al ingevuld en uitgegaan van de 75% regeling.

 

Eigenlijk moet ik nu dus een suppletie indienen over het 3e kwartaal, en de volledige BTW meenemen.

Vervolgens over het 4e kwartaal weer de volledig BTW aftrekken en een prive correctie indienen over 6 maanden.

 

Even voor mij duidelijkheid;

Cataloguswaarde incl BTW: 22063,-

Zit geen BPM op, is een bestelbus uit 2002 en volgens de BD moet er bij bestelbussen t/m 2004 uitgegaan worden cat.waarde zonder BPM.

 

bijtelling: 1.5%* 22063 /2 = 165,-

Maar wat als de BTW in totaal 160 euro is? Dan hoef ik toch geen BTW bijtelling op te geven?

En wat als de BTW in totaal 170 euro is? krijg ik dan maar 5 euro terug?

Link naar reactie
  • 0

Sorry mensen, heb nog een vraag. Heb namelijk nog nooit vraag 1d ingevuld bij de aangifte.

 

Stel dat het bedrag 165 euro is dan vul ik neem ik aan 165 euro in het rechtvakje. Welk bedrag moet ik invullen in het linkervakje? Deze moet je namelijk verplicht invullen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Ester,

 

De BTW-correctie privegebruik auto heeft feitelijk niets van doen met autokosten. Je moet het als volgt zien:

 

- Jouw man is als ondernemer BTW-plichtig, dit betekent dat hij BTW moet rekenen over de goederen en diensten die hij levert, maar dat hij daar de voorbelasting (de BTW die hij betaalt aan zijn leveranciers) mag aftrekken. De BTW staat dus feitelijk buiten de economische bedrijfsvoering en is dus niet kostprijsverhogend (m.a.w. hij hoeft geen rekening te houden met de BTW voor zijn kostprijs).

 

- Als jullie televisies zouden verkopen dan kun je voor eigen gebruik een televisie uit je bedrijfsvoorraad houden. De televisie (zeg EUR 1.000,00 exclusief BTW) boek je dan uit door:

 

- aan voorraad televisies EUR 1.000

- prive EUR 1.000

 

Het maakt namelijk niet uit of je nu contanten of goederen uit je bedrijf onttrekt, beiden zijn in geld uit te drukken.

 

- Over de televisie moet je nu wel BTW betalen, deze is namelijk niet langer zakelijk maar particulier geworden. En als particulier moet je gewoon BTW betalen. De boeking is als volgt:

 

- aan af te dragen BTW EUR 119,00

- prive EUR 119,00

 

Zo boek je dus privezaken uit. Nu naar de auto. In plaats van televisies onttrek je nu dus het voordeel van het privegebruik van de auto (= de bijtelling). Die boeking is simpel, als voorbeeld stellen we de bijtelling op EUR 10.000:

 

- aan autokosten EUR 10.000

- prive EUR 10.000

 

Nu zegt de staat dat je over een deel van deze autokosten ook nog een prive BTW-voordeel hebt (immers, alle BTW die je betaalt over je autokosten (benzine, garagekosten, aanschaf auto) geef je op als voorbelasting, en je rijdt ook prive in je auto rond). Voor het gemak zeggen ze dat deze correctie 12% van de bijtelling bedraagt, hierdoor hoef je dus niet het daadwerkelijk BTW-voordeel uit te gaan rekenen (scheelt errug veel tijd!).

Dit BTW-voordeel zijn geen autokosten (immers, de zakelijke autokosten zijn zaken als brandstof, verzekering, wegenbelasting etc.) maar hetzelfde als de BTW die je opgegeven hebt voor het in prive gebruik nemen van de televisie (het is een prive voordeel dat je als particulier hebt). Je geeft het dus bij hetzelfde punt op (1d), en je boekt het als een prive opname. Dus:

 

- aan af te dragen BTW (of aan correctie privegebruik BTW, afhankelijk van je indeling in de administratie) EUR 1.200

- prive EUR 1.200

 

Is het nu iets helderder? Anders leg ik het je graag anders uit - als je me maar nier meer WIlco noemt :P

 

 

 

Beste Peter/Joost of andere experts

 

Na zowat alles gelezen te hebben dacht ik er te zijn v.w.b. correctie btw privégebruik auto, zie ik opeens bovenstaand bericht van Dennis, waarin hij de correctie als volgt adviseert te boeken.

 

Prive

A/ Af te dragen BTW

 

terwijl ik veel berichten heb gelezen waarin andere experts de volgende boeking maken:

 

Autokosten

A/ Af te dragen BTW

 

Kan iemand mij vertellen welke nu de juiste is?

 

Bedankt alvast

 

Kemal

Link naar reactie
  • 0

Dag Kemal,

 

Dank voor het aanhalen van mijn bijdrage. Bij mijn weten is de situatie als volgt:

 

[*]standaard is de regeling zoals ik aangaf, de correctie voor het privégebruik wordt tegen de privé weggeboekt.

[*]de belastingdienst staat toe dat de correctie wordt weggeboekt als autokosten (en dus druk op je winst).

 

Feitelijk heb je dus de keuze: tegen privé of als autokosten. Natuurlijk is het veelal gunstiger om dit als autokosten weg te boeken, maar voor zover ik weer is de grondslag hiervoor een toestaan van de Belastingdienst en niet een besluit van de stas.

 

Kom je hier verder mee?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Kemal,

 

Dank voor het aanhalen van mijn bijdrage. Bij mijn weten is de situatie als volgt:

 

[*]standaard is de regeling zoals ik aangaf, de correctie voor het privégebruik wordt tegen de privé weggeboekt.

[*]de belastingdienst staat toe dat de correctie wordt weggeboekt als autokosten (en dus druk op je winst).

 

Feitelijk heb je dus de keuze: tegen privé of als autokosten. Natuurlijk is het veelal gunstiger om dit als autokosten weg te boeken, maar voor zover ik weer is de grondslag hiervoor een toestaan van de Belastingdienst en niet een besluit van de stas.

 

Kom je hier verder mee?

 

Wat te doen bij BTW correctie prive auto?

Vanaf 01-07 moet er bij geen km registratie dus ook een BTW correctie ingediend worden: 1.5% * catwaarde /2

 

Kan dit ook op autokosten geboekt worden?

 

autokosten

a af te dragen btw

 

Of op prive?

 

prive

a af te dragen btw

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hebben we dit nu vaak genoeg uitgelegd:

- Als het een correctie is die volgt na een IB bijtelling vanwege een auto van de zaak: Wél bedrijfskosten (autokosten of ‘whatever’).

- Als het een correctie is omdat je de BTW op het gebruik van een privé-auto in de eerste instantie (als een privé-storting) als voorbelasting hebt teruggevraagd/verrekend: Uiteraard géén bedrijfskosten (maar een privé-opname).

 

Link naar reactie
  • 0

Peter/Dennis,

 

Wat in het geval dat de BTW-correctie privegebruik auto (zakelijk-geetiketterd) hoger is dan de reeds verrekende voorbelasting autoksten??

 

Ik lees tegenstrijdige berichten van adviseurs/experts op deze forum.

 

Er zijn er die zeggen dat de afdracht gelijk is aan de reeds genoten voorbelasting.

 

En, er zijn er ook die zeggen dat de afdracht losstaat van de reeds genoten voorbelasting daar men bij de aanschaf van het btw-voertuig het bedrag ineens teruggevorderd heeft en nu deels terugbetaalt.

 

Wat is nu de juiste redenering, kan 1 van jullie antwoord geven? Ik heb de vraag eerder gesteld maar niemand schijnt er op te willen reageren dan wel dat niemand het weet?

 

Bedankt alvast,

 

Kemal

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

BTW auto teruggevorderd in het jaar van aanschaf.

 

Ok, in het jaar van aanschaf heb ik vrede mee.

 

Maar uit je tekst maak ik op dat dit dus alleen opgaat in het eerste jaar, en de jaren daarna gewoon de afdracht is afgestemd op de reeds genoten voorbelasting.

 

Nou dan maak je me hier blij mee, want het scheelt mij ontzettend veel geld, daar ik weinig km`s maak.

 

Overigens, bedankt voor je uitleg.

 

Kemal

Link naar reactie
  • 0

Beste Kemal,

Moeten we bemerken dat je de verkeerde kant op gaat? Zo niet, dan geldt deze uitleg niet.

 

De correctie heeft niets te maken met het jaar van aanschaf.

Elk jaar na de aanschaf komt de correctie terug en moet je die toepassen.

Je hebt de BTW bij aankoop blijkbaar teruggevraagd.

Dus daarna elk jaar 2,7% corrigeren, ongeacht de voorbelasting over de auto in het jaar.

 

Alleen als je een sluitende km administratie per jaar bijhoud, kun je zelf de BTW in aftrek nemen bij de zakelijke toepassingen. En is correctie niet nodig. Woon-werk verkeer is prive :-\

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is afhankelijk van het feit of je wel/niet BTW over de aanschaf hebt teruggevraagd:

Wel teruggevraagd – de correctie kan hoger zijn dan de voorbelasting in dat bewuste jaar.

Niet teruggevraagd – maximaal de voorbelasting van dat jaar.

 

Mijn visie (nee: overtuiging).

 

 

Beste Brood,

 

Bedankt voor je attentie mijn Nederlands is toch zo slecht niet dat ik niet zal begrijpen wat Peter hierboven schrijft??

Link naar reactie
  • 0

Nou dan maak je me hier blij mee, want het scheelt mij ontzettend veel geld, daar ik weinig km`s maak.

 

Nee, je interpreteert het verkeerd:

Als je BTW over de aanschaf hebt teruggevraagd (zoals jij dus kennelijk hebt gedaan), dan wordt de correctie niet gemaximeerd tot de voorbelasting. Ook niet in de jaren daarna.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou dan maak je me hier blij mee, want het scheelt mij ontzettend veel geld, daar ik weinig km`s maak.

 

 

Kemal,

 

Jij gaat uit van de forfaitaire regeling (correctie van 2,7%). Je kunt ook uit gaan van het daadwerkelijke gebruik. Het besluit stelt immers:

 

De toepassing van artikel 4, tweede lid, van de wet, vereist dat uit de administratie van de ondernemer blijkt in hoeverre de auto voor privédoeleinden is gebruikt en welke kosten hieraan zijn toe te rekenen. Het is echter mogelijk dat deze gegevens niet uit de administratie blijken. Om de administratieve lasten en de uitvoeringskosten te beperken keur ik in dat geval goed, onder voorwaarde en voor zover nodig op grond van artikel 63 van de AWR, dat de verschuldigde btw per auto wordt vastgesteld via een forfaitaire berekening.

 

De standaardregeling is dat je bijhoudt hoe de verhouding zakelijk/privé is. Het is toegestaan om gebruik te maken van het forfait.

 

Als jij stelt dat je weinig kilometers rijdt moet het niet moeilijk zijn om een kilometerregistratie bij te houden. Stel dat hieruit blijkt dat je 1000km privé rijdt en 9.000km zakelijk kun je dus stellen dat privé deel van de BTW 10% van de daadwerkelijke voorbelasting bedraagt. Dus bij 10.000km heb je waarschijnlijk zo'n 1.000liter brandstof verbruikt en zal de auto de garage nog niet gezien hebben. De BTW bedraagt dan zo'n € 350,00, waarop je dus € 35,00 corrigeert.

Als je kiest voor het forfait moet je dus 2,7% van de cataloguswaarde van de auto corrigeren. Zeg dat het een auto is van € 20.000,00 dan is de correctie dus € 540,00. Tja, voor dat verschil zou ik toch ook wel een kilometerregistratie bij willen houden ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

Allereerst complimenten over je begripvolle en geduldige uitleg, hierboven.

 

Aanvullend heb ik een vraag of bij een prive auto (IB) die zakelijk wordt ingezet de BTW op onderdelen voor vervanging of bevestiging aan de auto ook in aftrek als voorbelasting volgens de nieuwe regeling genomen mogen worden.

In eerdere instantie was dit uit voorgaande berichten niet mogelijk, maar volgens de tekst in Besluit van 20-12-2011, nr. BLKB 2011/2560M neem ik namelijk aan van wel. Althans is er twijfel, wat wel mag.

Klopt dat volgens jou? Zie onderlijning.

 

Goedkeuring

In geval de auto is aangeschaft zonder dat ter zake recht op aftrek heeft bestaan en de auto zowel zakelijk als voor privédoeleinden wordt gebruikt keur ik goed dat de btw die drukt op autokosten in aftrek wordt gebracht alsof de auto niet voor privédoeleinden wordt gebruikt.

 

Link naar reactie
  • 1

Als jij stelt dat je weinig kilometers rijdt moet het niet moeilijk zijn om een kilometerregistratie bij te houden. Stel dat hieruit blijkt dat je 1000km privé rijdt en 9.000km zakelijk kun je dus stellen dat privé deel van de BTW 10% van de daadwerkelijke voorbelasting bedraagt. Dus bij 10.000km heb je waarschijnlijk zo'n 1.000liter brandstof verbruikt en zal de auto de garage nog niet gezien hebben. De BTW bedraagt dan zo'n € 350,00, waarop je dus € 35,00 corrigeert.

Als je kiest voor het forfait moet je dus 2,7% van de cataloguswaarde van de auto corrigeren. Zeg dat het een auto is van € 20.000,00 dan is de correctie dus € 540,00. Tja, voor dat verschil zou ik toch ook wel een kilometerregistratie bij willen houden ;)

 

 

Nog even een aanvulling die ik gisteren niet opgenomen heb (het was al heel laat): gedurende de eerste vijf jaren geldt de herzieningstermijn voor roerende zaken. Dat betekent dat je in die eerste vijf jaren ook het gebruik van de auto mee moet nemen. In dit voorbeeld:

 

[*]cataloguswaarde € 20.000,00 incl. BTW, BTW € 3.193,00, kostprijs auto excl. BTW 16.807,00;

[*]voor ieder jaar dient 1/5 gecorrigeerd te worden, dus (€ 16.807 / 5 =) € 3.361,40 per jaar aan autokosten;

[*]de totale BTW bedraagt dan (19% van € 3.361,40 =) € 638,66 + € 350,00 (verbruikkosten) = € 988,66. Hiervan is 10% privé;

[*]de totale correctie BTW gebruik bedraagt in dit voorbeeld 10% van € 988,66 = € 98,87.

 

Nog steeds er leuk in dit voorbeeld om een km-registratie bij te houden, maar iets minder spectaculair dan door mij gisternacht geschetst.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

Thanx again! Very clear!

 

Kunnen we nu stellen dat de 500-km grens mbt deze nieuwe wetgeving is komen te vervallen?

 

Kemal

 

 

Kemal,

 

Er zijn twee 500 km-grenzen, die voor de IB en die voor de OB. De IB staat hier helemaal los van. De 500km grens voor de OB is ontstaan op basis van jurisprudentie: een auto kan zakelijk zijn als er tenminste op jaarbasis 500km zakelijk gereden worden. Bij mijn weten is die grens niet aangepast door nieuwe wet- en regelgeving.

M.a.w. een auto die minder dan 500 zakelijke kilometers maakt kan in ieder geval niet voor de OB als zakelijk geëtiketteerd worden.

 

Groet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.