• 0

Helaas geen einde BTW correctie prive gebruik auto

Fiscaal nieuws van belang voor de ondernemer, DGA en de ondernemers met personeel met een auto vd zaak:

 

In de BTW aangifte maak je in Q4 normaliter een correctie van 12% x 25% x cat. waarde auto voor het privé gebruik van de auto's van de zaak, dus ook voor de DGA en het personeel.

 

Dit ligt onder vuur bij de Hoge Raad. HR heeft vragen gesteld aan EU Hof.

 

Die correctie gaat dus wellicht van de baan.

 

UPDATE 15-4-2010: het EU hof van Justitie heeft geoordeeld: de correctie is (helaas) terecht en dus verplicht.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Laatste nieuws:

 

Maandag 17 oktober a.s. zal de 75%-regeling worden ingetrokken. De 75%-regeling houdt in dat een eenmansondernemer die een privéauto zakelijk gebruikt of een zakelijke margeauto voor privédoeleinden gebruikt, kan volstaan met een forfaitaire aftrekcorrectie van 25% van de btw op de kosten voor gebruik en onderhoud (brandstofkosten, reparatiekosten etc.). Dit betekent dat de mate van het privégebruik voor deze auto's met ingang van 17 oktober 2011 aan de hand van een sluitende kilometeradministratie moet worden bijgehouden. Er komt binnen enkele weken een nieuwe (forfaitaire?) regeling.

 

Bron BTW plaza

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedkeuring

In geval de auto is aangeschaft zonder dat ter zake recht op aftrek heeft bestaan en de auto zowel

zakelijk als voor privédoeleinden wordt gebruikt keur ik goed dat de btw die drukt op autokosten in

aftrek wordt gebracht alsof de auto niet voor privédoeleinden wordt gebruikt.

 

Voorwaarde

Hieraan verbind ik de voorwaarde dat de ondernemer in de aangifte over het laatste belastingtijdvak

van een jaar een btw-bedrag voldoet dat gelijk is aan 1,5% van de catalogusprijs (incl. btw en bpm)

Het percentage van 1,5% is het percentage van 2,7% verminderd met de afschrijving.

 

Toepassing van deze goedkeuring betekent niet dat ondernemers integraal recht op aftrek hebben

van de btw op kosten van auto’s die zowel voor privédoeleinden worden gebruikt als voor niet belaste

handelingen (zoals gedeeltelijk vrijgestelde ondernemers). De btw die toerekenbaar is aan niet belaste

handelingen komt immers niet voor aftrek in aanmerking ingevolge artikel 15, eerste lid, van de wet.

Het niet volledig in aftrek kunnen brengen van de btw heeft wel tot gevolg dat het forfait van 1,5%

daarmee procentueel evenredig wordt verlaagd.

 

Eigen note: Het lijkt me dat het te betalen bedrag beperkt zal zijn tot minimaal de genoten aftrek.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ter verheldering een eenvoudig voorbeeld?

 

Uitgaande van een ib-ondernemer, een privé-auto met een nieuwprijs van € 30.000,00 (incl btw bpm)

 

Kosten voor benzine en onderhoud in 1 jaar: € 3.000,00 exclusief btw, terug te vorderen btw € 570,00 op jaarbasis.

 

Correctie 4de kwartaal: 1,5% van 30.000,00, te betalen btw € 450,00 in het 4de kwartaal.

 

In dit voorbeeld krijg je dan dus nog € 120,00 terug van je betaalde btw, nog geen 20%. Ten opzichte van de "75% regel" ga je er in dit voorbeeld dan € 307,50 op achteruit.

 

Of maak ik een lees-, denk- of rekenfout?

 

(andere vraag: als de berekening nog ongunstiger uitvalt, bij een dure auto of lage jaarlijkse autokosten, mag je dan afzien van de "btw-aftrek" op de privé-auto?)

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval is het dan zo goedgekeurd door de staatssecretaris?

Voor een IB ondernemer met auto op de zakelijke balans gezet en BTW daarbij (aankoop) niet in aftrek genomen:

 

Bij geen rittenadministratie:

 

Aftrek: Vóór 1 juli de 75% regeling van de btw op autokosten van toepassing in die periode.

Bijtelling: Na 1 juli, naar rato: 0,5x1,5% v. cataloluswaarde ( ½ jaar) en niet hoger dan de BTW op de autokosten in het laatste half jaar.

 

Klopt dat?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Voor een IB ondernemer met auto op de zakelijke balans gezet en BTW daarbij (aankoop) niet in aftrek genomen:

 

Bij geen rittenadministratie:

 

Aftrek: Vóór 1 juli de 75% regeling van de btw op autokosten van toepassing in die periode.

Bijtelling: Na 1 juli, naar rato: 0,5x1,5% v. cataloluswaarde ( ½ jaar) en niet hoger dan de BTW op de autokosten in het laatste half jaar.

 

Klopt dat?

 

 

Volgens mij heb je gelijk Brood. Ik heb de hele regeling nog niet doorgelezen, maar lijkt erop dat als je geen BTW op de aanschaf hebt teruggevraagd (anders gezegd, auto is voor de BTW privé) dan moet je de correctie toepassen zoals je het noteert hierboven.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Voor een IB ondernemer met auto op de zakelijke balans gezet en BTW daarbij (aankoop) niet in aftrek genomen:

 

 

Even voor de goede orde: of de auto op de balans staat, heeft niets van doen met deze BTW correctie. Op de balans wil zeggen dat de auto voor de Inkomstenbelasting zakelijk is. Voor de Omzetbelasting kan daar vervolgens een privé etiket aan hangen, zoals bij Brood, omdat hij de aanschaf BTW niet teruggevraagd heeft.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor velen niet interessant meer.

Stel dat het gemiddelde nadeel € 250,00 is en het gaat om 100.000 gevallen. Dan betekent dat voor de schatkist 25 miljoen extra opbrengst. Voor de ondernemer met een klein inkomen betekent het dat die er qua koopkracht 1 à 2 % op achteruitgaat.

 

Nu zaten er gisteren 3 politieke mastodonten bij Nieuwsuur net te verkondigen dat je met bezuinigingen in crisistijd moet oppassen.

 

Dat is trouwens het verschil tussen een ambtenaar en een ondernemer. Als een ambtenaar met 1 à 2 % gekort wordt staan ze binnen 1 week met 100.000 man op het Malieveld, een ondernemer recht zijn rug en ploegt voort ...

Link naar reactie
  • 0

Klopt dat?

 

Klein aanvullinkje:

Als de auto voor de BTW tot het privé-vermogen behoort, en je dus (t/m 30-06-2011) gebruik maakte van de ‘75%-regeling’ inzake BTW op ‘gebruik en onderhoud’, dan kon je géén BTW terugvragen voor ‘in de auto verwerkte bestanddelen’ zoals een nieuwe uitlaat, voorruit etc.

 

Link naar reactie
  • 0

En nu de auto die voor de IB privé is en voor de OB zakelijk (BTW op aanschaf teruggevraagd).

 

Indien je wel een kilometerregistratie bijhoudt (altijd al deed) kun je toch nog steeds uitgaan van de werkelijke verhouding zakelijke/privé kilometers in een kalenderjaar?

 

Rekenvoorbeeld (even los van de overige btw op autokosten)

Aanschaf auto januari 2010, cataloguswaarde (incl. BTW/BPM) 30.000

BTW op aanschaf in aftrek gebracht (gemakshalve) 5.000

In 2010 voor privé gebruik (kilometerregistratie) bijgeteld 25% van (5.000/5) 1000 = 250 euro

In 2011 en zelfde verhouding dus bijtelling idem.

Bijtelling van 2,7% van 30k = 810 dus een stuk hoger!

 

Ik kan niet zo snel vinden dat geen gebruik meer zou mogen worden gemaakt van de feitelijke verhouding zakelijk/privé voor de BTW. Voorheen was dit wel het geval en nu dus nog steeds?

Dan loont het, ook als je dit tot nu toe niet deed, al snel om wel een kilometerregistratie te gaan bijhouden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

ja, zie bijgaand paragraaf boven de eerste goedkeuring.

 

De toepassing van artikel 4, tweede lid, van de wet, vereist dat uit de administratie van de ondernemer

blijkt in hoeverre de auto voor privédoeleinden is gebruikt en welke kosten hieraan zijn toe te rekenen.

Het is echter mogelijk dat deze gegevens niet uit de administratie blijken. Om de administratieve

lasten en de uitvoeringskosten te beperken keur ik in dat geval goed, onder voorwaarde en voor zover

nodig op grond van artikel 63 van de AWR, dat de verschuldigde btw per auto wordt vastgesteld via

een forfaitaire berekening.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Stel dat het gemiddelde nadeel € 250,00 is en het gaat om 100.000 gevallen. Dan betekent dat voor de schatkist 25 miljoen extra opbrengst.

Off-topic: Ik lees vandaag dat ze dit jaar via de "pluk-ze-wetgeving" zegge en schrijve 43 miljoen van criminelen hebben teruggevorderd. Hoeveel inzet zou daar mee gemoeid zijn geweest?

 

En dan pakken ze met een paar A4-tjes bijna net zo'n bedrag van de ondernemers terug.

 

Volgens mij "vergeten" ze de witteboorden-criminelen aan te pakken bij de pluk-ze-club. Misdaad loont blijkbaar nog steeds ...

Link naar reactie
  • 0

Voor een IB ondernemer met auto op de zakelijke balans gezet en BTW daarbij (aankoop) niet in aftrek genomen:

 

Bij geen rittenadministratie:

 

Aftrek: Vóór 1 juli de 75% regeling van de btw op autokosten van toepassing in die periode.

Bijtelling: Na 1 juli, naar rato: 0,5x1,5% v. cataloguswaarde ( ½ jaar) en niet hoger dan de BTW op de autokosten in het laatste half jaar.

 

In mijn geval is de BTW bijtelling nu al uitgerekend 0,5 x 1,5% x cataloguswaarde = € 280

De totale BTW die op de autokosten zit over het laatste half jaar is €210

De bijtelling zou dus € 0 bedragen.

 

Ik wil nu de BTW op het onderhoud van het laatste half jaar als kosten beschouwen dus de autokosten inclusief de BTW als kosten boeken en geen BTW (fictief) terugvorderen. Hierdoor heb ik het voordeel van de lagere IB belasting t.g.v. de BTW als kosten.

 

Het is dus de vraag of ik de BTW op onderhoud als kosten mag beschouwen?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik kan niet zo snel vinden dat geen gebruik meer zou mogen worden gemaakt van de feitelijke verhouding zakelijk/privé voor de BTW. Voorheen was dit wel het geval en nu dus nog steeds?

Dan loont het, ook als je dit tot nu toe niet deed, al snel om wel een kilometerregistratie te gaan bijhouden.

Kleine kanttekening bij het bijhouden van de kilometerregistratie.

 

Joost heeft vandaag een mooi schema over dit onderwerp gepost. Daarin is o.a. terug te lezen dat de woon-werkkilometers voor de BTW niet meegeteld mogen worden bij de zakelijke kilometers. Dat betekent dus dat je én weer een extra uitzonderingskolom hebt in je berekening van kilometers (bij de IB mag je ze wel meetellen namelijk) én de verhouding ongunstiger wordt.

 

Ergo: het "terughalen" van een 100 à 200 euro aan BTW wordt op deze manier wel erg bewerkelijk en weegt niet op tegen de geringe opbrengst. Als je dit door een boekhouder moet laten doen kun je het volgens mij beter laten, je bent anders net zoveel kwijt aan uren als dat het aan "btw-voordeel" oplevert.

 

(Off-topic: ik sta er iedere keer weer versteld van hoeveel energie de wetgever steekt in de meest onnozele verschillen tussen de boekhouding qua ib/vpb en de btw. Dit is hier weer zo'n droevig voorbeeld van.)

Link naar reactie
  • 0

(Off-topic: ik sta er iedere keer weer versteld van hoeveel energie de wetgever steekt in de meest onnozele verschillen tussen de boekhouding qua ib/vpb en de btw. Dit is hier weer zo'n droevig voorbeeld van.)

 

Hoi Ard

 

Goede reactie en inderdaad, voor de BTW is het woon-werkverkeer wel privé, waar dat voor de IB niet het geval is.

Heeft o.a. te maken met het feit dat de BTW op EU niveau geregeld is en de IB een landelijke aangelegenheid is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Deze tekst vond ik op het Internet, wordt dit bedoeld met wat jullie bedoelen:

" Btw-aftrek bij zakelijk gebruik privé-auto

 

Vanaf 6 oktober 2011 moet u de btw-aftrek bij gebruik van een privé-auto voor de zaak baseren op de zakelijk gereden kilometers. Daarvoor heeft u een sluitende ritregistratie nodig.

 

Privé-auto en btw

Maakt u met een privé-auto kilometers voor de zaak? Dan gelden er sinds oktober 2011 andere regels voor de aftrek van btw op gebruik en onderhoud: die moet gebaseerd zijn op een sluitende ritregistratie.

 

Hoewel dit besluit werd bekendgemaakt in de Staatscourant van 17 oktober 2011, gelden de nieuwe regels met terugwerkende kracht al per 6 oktober 2011, zo bevestigde de Belastingdienst.

 

Nieuwe regels

Voorheen kon u nog kiezen: u trok de btw af over het gebruik en onderhoud van de auto af op basis van een kilometeradministratie, of trok bij gebrek daaraan, 75% van de btw af.

 

Dit laatste mag dus niet meer. U moet de btw-aftrek altijd baseren op een sluitende ritregistratie, waaruit u het zakelijk gebruik kunt afleiden."

 

Als ik het goed begrijp mag ik dus ook de gehele BTW in aftrek nemen en daarvoor eind kw 4 een correctie doen van 1.5% op de cataloguswaarde van mijn prive auto.

Link naar reactie
  • 0

Thanks,

 

met andere woorden; wanneer ik gebruik maak van kmregistratie moet dat vanaf oktober. Daarvoor gewoon de 75%.

Wanneer ik gebruik maak van 1,5% bijtelling terugrekenen naar 1 juli en suppletie indienen 3e kwartaal ( daarin wel gebruik gemaakt van 75% regeling)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.