• 0

Helaas geen einde BTW correctie prive gebruik auto

Fiscaal nieuws van belang voor de ondernemer, DGA en de ondernemers met personeel met een auto vd zaak:

 

In de BTW aangifte maak je in Q4 normaliter een correctie van 12% x 25% x cat. waarde auto voor het privé gebruik van de auto's van de zaak, dus ook voor de DGA en het personeel.

 

Dit ligt onder vuur bij de Hoge Raad. HR heeft vragen gesteld aan EU Hof.

 

Die correctie gaat dus wellicht van de baan.

 

UPDATE 15-4-2010: het EU hof van Justitie heeft geoordeeld: de correctie is (helaas) terecht en dus verplicht.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Dennis,

Allereerst complimenten over je begripvolle en geduldige uitleg, hierboven.

 

Aanvullend heb ik een vraag of bij een prive auto (IB) die zakelijk wordt ingezet de BTW op onderdelen voor vervanging of bevestiging aan de auto ook in aftrek als voorbelasting volgens de nieuwe regeling genomen mogen worden.

In eerdere instantie was dit uit voorgaande berichten niet mogelijk, maar volgens de tekst in Besluit van 20-12-2011, nr. BLKB 2011/2560M neem ik namelijk aan van wel. Althans is er twijfel, wat wel mag.

Klopt dat volgens jou? Zie onderlijning.

 

Goedkeuring

In geval de auto is aangeschaft zonder dat ter zake recht op aftrek heeft bestaan en de auto zowel zakelijk als voor privédoeleinden wordt gebruikt keur ik goed dat de btw die drukt op autokosten in aftrek wordt gebracht alsof de auto niet voor privédoeleinden wordt gebruikt.

 

 

 

Dag Brood,

 

Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat de geest van de regeling, dat wat bedoeld is, is dat in deze gevallen:

 

[*]de BTW over autokosten volledig afgetrokken mag worden in de periodieke aangifte OB;

[*]pas bij de laatste aangifte van het jaar vindt de correctie voor het privegebruik plaats.

 

Op deze manier wordt volledig aangesloten bij de praktijk die geldt als de auto wel zakelijk is voor de OB, en dat is wat met deze regel beoogd is.

Ik vermoed, maar laat het rustig voorkomen, dat de artikelen die jij noemt nog steeds niet meegenonen kunnen worden in de aftrek. Immers, als de auto niet zakelijk is voor de OB kan iets dat is ingebouwd of is opgegaan in de auto ook niet zakelijk worden. Het gebruik van een prive-auto kan zakelijk zijn, en de kosten die uit dit zakelijke gebruik voortkomen zijn aftrekbaar. Voor zover ik zie is aan de standpunt tittel noch iots gewijzigd - maar ik laat mij graag overtuigen!

 

Groet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als jij stelt dat je weinig kilometers rijdt moet het niet moeilijk zijn om een kilometerregistratie bij te houden. Stel dat hieruit blijkt dat je 1000km privé rijdt en 9.000km zakelijk

 

Hierbij wel de kanttekening dat voor de BTW woon-werkverkeer meetelt als privé kilometers!

 

 

Uiteraard ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nog steeds er leuk in dit voorbeeld om een km-registratie bij te houden, maar iets minder spectaculair dan door mij gisternacht geschetst.

 

Maar na 5 jaar hoef je de herzienings-correctie niet meer mee te nemen, toch?

 

Ook al neem je 20% , ik bespeur toch uit je tekst dat dit niet gelijk hoeft te lopen met de afschrijvingen, waarbij toch ook een restwaarde genomen kan worden.

Doet men deze herzieningscorrectie in 5 jaar volledig weg, zou men dan de auto als marge-auto mogen beschouwen bij de BTW verkoopregels hieromtrent?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar na 5 jaar hoef je de herzienings-correctie niet meer mee te nemen, toch?

 

 

Inderdaad, de herzieningstermijn pas je de eerste vijf boekjaren dat je de roerende zaak in gebruik heb genomen toe. Daarna hoef je de roerende zaak niet meer te herzien.

 

 

Ook al neem je 20% , ik bespeur toch uit je tekst dat dit niet gelijk hoeft te lopen met de afschrijvingen, waarbij toch ook een restwaarde genomen kan worden.

 

 

Appelen en peren, inderdaad. Het één heeft niets van doen met het ander. We hebben het nu over de correctie voor de OB, net over afschrijvingskosten o.i.d. ;)

 

 

Doet men deze herzieningscorrectie in 5 jaar volledig weg, zou men dan de auto als marge-auto mogen beschouwen bij de BTW verkoopregels hieromtrent?

 

 

Neen, bij aanschaf van de auto is de BTW volledig als voorbelasting afgetrokken waardoor het een zakelijk goed is. Met de herziening wordt de BTW voor het privé-gebruik gecorrigeerd. Dat heeft niets te maken met de vraag of bij verkoop van deze zaak er een met BTW-belaste prestatie wordt verricht.

Na 5 jaar herzien zou je wel forfaitair aan kunnen sluiten bij de BTW-regeling voor marge-auto's. Vanzelfsprekend kun je gebruik blijven maken van de hier aangehaalde regeling (daadwerkelijk gebruik), waarbij de correctie lager uit zal vallen omdat er niet meer herzien hoeft te worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis, begrijp ik het nu goed dat die 2,7% BTW-correctie voor auto's op de balans niet meer betaald hoeft te worden, nadat 5 jaar is afgeschreven op de auto? Ik betaal namelijk al enige jaren die BTW-correctie voor een bestelbus van 9 jaar oud en de belastingdienst en mijn boekhouder hebben mij verteld dat dit moet.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet zozeer om de leeftijd van de auto, maar om de periode dat je (zakelijk) eigenaar bent geweest: de eerste 5 jaar corrigeer je ook de aanschaf-btw (en gebruik je dus het hoge forfait van 2,7%), daarna corrigeer je alleen nog de btw op de kosten in het betreffende jaar (en gebruik je het lage forfait, 1,5%).

 

Als je die bus dus al meer dan 5 jaar zakelijk gebruikt, dan corrigeer je inderdaad te veel. Heb je de bus minder dan 5 jaar geleden (tweedehands) gekocht, dan zit je nog steeds in de 2,7%-correctie. Bij een tweedehandsauto is het eerder aantrekkelijk om uit te gaan van de werkelijke kosten en het werkelijke privegebruik. Maar dan zul je de verhouding wel moeten kunnen onderbouwen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden. Bus heb ik al langer dan 5 jaar in gebruik (is nieuw gekocht 9 jaar geleden). Bij een nieuwe auto mag je dus alleen 1,5% berekenen als je een goede onderbouwing hebt met een km-administratie? Moet dat dan ook een sluitende administratie zijn (met iedere rit van adres tot adres)? Want ik moet vaak veel korte ritten doen op 1 dag (koeriersdienst) en het is geen doen om alles bij te houden, vooral als ik moet omrijden ivm wegafsluitingen (het is in A'dam, dus daar sta je om de haverklap vast achter een taxi, of vrachtwagen die moet uitladen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.