• 0

Verkoop via Amazon US en Amazon Duitsland

Via Amazon US verkoop ik als Nederlander een hulpmiddel voor de iPhone. Amazon levert geen nota's, maar een soort stelposten van alle inkomsten bijelkaar opgeteld en de onkosten er weer van afgetrokken (de maandelijkse fee voor de listing in Amazon, maar ook de kosten voor verzending omdat ik het product in hun warenhuis heb liggen).

 

Ik probeer nu uit te zoeken hoe ik dit fiscaal goed afhandel. Veel verstand heb ik er nog niet van, vanwege http://shiftingcareers.blogs.nytimes.com/2008/10/07/social-networking-leads-to-accidental-entpreneurship/ .

 

 

1. Kan ik kiezen waar ik omzetbelasting betaal?

2. Zo ja, waar zal ik het doen?

3. Hoe doe ik het? Wie kan helpen bij VS? Heb al wel een EAN nummer aangevraagd en gekregen en heb ook een eigen bankrekening in VS + adres.

4. Hoe breng ik orde in de chaos die Amazon maakt: dus geen individuele nota's, wel orderbevestigingen + geen local taxes?

 

Inmiddels verkoop ik hetzelfde product via Duitsland in Amazon. Ook hier is mijn vraag: hoe handel ik het fiscaal af?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Via Amazon US verkoop ik als Nederlander een hulpmiddel voor de iPhone.

 

Heb er een liggen, werkt goed 8)

 

Ik vraag me om te beginnen af of je het ding fiscaal gezien (in het geval van Amazon) aan individuele eindklanten verkoopt, of dat jij aan Amazon verkoopt en Amazon aan de eindklanten. Ik vermoed dat laatste, want je kent de individuele eindklanten toch niet eens? Je weet niet of ze consument of ondernemer zijn, in welk land ze wonen etc. Je kunt dus niet zelf facturen uitreiken aan de eindklanten.

 

Maar verkoop je aan Amazon als Nederlander, of doe je dat vanuit een Amerikaanse vestiging? Je schrijft namelijk dat je er een adres hebt.

Link naar reactie
  • 0

De fulfillment doet Amazon, die heeft de producten in het warenhuis. Zij regelen ook betaling en verzending. Ik kan pas achteraf zien naar wie de producten zijn verstuurd en krijg dan wel in beeld wat het mailadres en adres is en tegen welke prijs. Er wordt geen local sales tax gerekend door Amazon. Ik neem toch aan dat ik de opbrengsten ergens moet verantwoorden :) Enig idee bij wie ik dat het beste kan doen en hoe?

 

Ik verkoop ze niet vanuit het Amerikaanse adres, maar vanuit het warenhuis in Lexington van Amazon. De opbrengsten gaan naar een Amerikaanse bankrekening en zo nu en dan worden die overgemaakt naar Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp het niet helemaal, maar essentieel lijkt me hoe je de overeenkomst aan bent gegaan met Amazon. Is dat als Nederlander / Nederlands bedrijf, of als Amerikaan / Amerikaans bedrijf? Als je dat als Nederlands bedrijf hebt gedaan, begrijp ik niet helemaal wat je met een adres en bankrekening in Amerika doet.

Link naar reactie
  • 0

Dus je hebt je naar Amazon toe gepresenteerd als Amerikaans ondernemer (adres en bankrekening in Amerika)? Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat je dan verplicht bent je in Amerika bij de KvK en belastingdienst in te schrijven, aldaar VAT af te dragen (voor zover van toepassing) etc. Voor de inkomstenbelasting zou het weleens anders kunnen liggen (het land waar je woonachtig bent).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.