• 0

Waarom een Holding boven een BV; wat is het doel hiervan?

Hoi Ondernemers,

 

Ik wil een bv starten waarvan ik 100% eigenaar ben. Momenteel is me situatie als volgt :

 

- personeel

- bedrijfsauto's

- pand

- website/merknamen

 

Nu heb ik veel gelezen over een holding en werkmaatschappij. Volgens mij is het logisch om de bovenstaande zaken in een werkmaatschappij toe doen ? Wat doe je dan in je holding ? Een holding en werkmaatschappij zijn twee aparte bv's ?

 

Het is me nog niet helemaal duidelijk allemaal.

 

Ik hoop dat iemand mij meer inzicht kan geven.

 

Groeten, Nick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • -1
Volgens mij is het logisch om de bovenstaande zaken in een werkmaatschappij toe doen ?

 

Inderdaad.

 

Wat doe je dan in je holding ?

 

De aandelen van de werkmaatschappij. En misschien jijzelf als enig personeelslid.

 

Een holding en werkmaatschappij zijn twee aparte bv's ?

 

Ja.

 

Zo'n holdingcontructie heeft verschillende voordelen, zoals winsten oppotten buiten de aansprakelijkheid van de werkmaatschappij maar binnen de vennootschapsbelasting, verkoopbaarheid van de werkmaatschappij etc. Er is met de zoekfunctie op dit forum veel over te vinden.

 

En de KvK heeft een aardige workshop "Eén BV is geen BV", waarin wordt uitgelegd waarom meestal holding/werkmaatschappij wordt opgericht i.p.v. alleen een werkmaatschappij.

Link naar reactie
  • 0

De holding is een 'spaarpot'. Daar kun je de inkomsten uit de werk-BV instorten. De vpb moet natuurlijk afgedragen worden, maar dat is eenmalig. Bij doorstorting van de winsten naar de holding volgt geen aanvullende heffing (deelnemingsvrijstelling). Dat gebeurt pas zodra je de winsten uitkeert naar een natuurlijk persoon en zo de lijn tussen vpb en ib overschrijdt.

 

Het is zeker niet per definitie logisch om alles in de werk-BV te stoppen. De waardevolle spullen zul je juist in de holding willen hebben. Bij vervoersbedrijven zitten vaak de vervoersmiddelen in een aparte (tussen)holding. Hetzelfde geld voor onroerende zaken.

Als de werk-BV failliet gaat blijven de waardevolle spullen in de holding zitten en worden niet verkocht door de curator.

 

Als zelfstandig ondernemer doe je vaak niet aan pensioenopbouw. Daarom is het verstandig in de holding geld te sparen voor je pensioen.

 

Voordelen oppotten van geld in de holding:

- liquiditeit: je houdt geld over, maar de werk-BV is leeg (bedrijfseconomisch verantwoord leeg)

- uitstel van belastingbetaling;

- veilig stellen van vermogen en goederen.

 

Het is een heel verhaal om alles uiteen te zetten. Daarvoor ontbreekt mij de tijd.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Kom Nick

 

We hebben een zoekfunctie op HL en die heb je duidelijk niet geraadpleegd. De voordelen van een Holding staan al in meerdere topics. Lijkt me onnodig dat we alle info elke keer weer opnieuw gaan schrijven als de vraag door een ander gesteld wordt (zie sitevoorwaarden).

 

Je had al zoekend dus bijv. deze kunnen vinden:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=50;action=display;threadid=19898

 

Zoek op 'voordelen holding BV'

 

Op deze gaat een slotje.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.