• 0

Betalen eigen bijdrage auto van de zaak DGA

Beste allemaal,

 

De eigen bijdrage moet daadwerkelijk aan de BV worden voldaan. Maar kan dit verrekend worden met de netto salaris?

 

Netto salaris : 2000,=

Eigen bijdrage auto van de zaak: 450,=

Totaal te betalen via de bank aan DGA: 1550,=

 

Mag bovenstaande van de fiscus of moet je daadwerkelijk als DGA het geld overmaken op de bankrekening van de BV?

 

Met vriendelijke groet,

JK.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Ik zit toch met de volgende vraag.

 

Ik ben in het bezit van 2 BV´s. Een holding en een werk BV. De auto zit in de werkmaatschappij en mijn loon wordt vanuit de Holding betaald. Hoe gaat dan het verhaal van de eigen bijdrage op.

 

Kan ik dezelfde regel aanhouden voor eigen bijdrage? Wordt in dit geval de eigen bijdrage aan de Holding betaald? Of moet ik de eigen bijdrage aan de werkmaatschappij geven. Dus samengevat, is de eigen bijdrage omzet voor de Holding of voor de Werkm. Nogmaals mijn loon wordt vanuit de Holding betaald en de auto staat op de balans van de Werkm.

 

Met vriendelijke groet,

JK.

Link naar reactie
  • 0

De auto staat op de naam van de werkmaatschappij. Het is zo dat de werkmaatschappij de auto aan mij stelt. Verder heb ik niks geregeld op dit terrein. Alleen dat alle kosten door de werkma betaald worden en de kenteken op de werkmaatschappij staat.

 

Met vriendelijke groet,

JK

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik zit toch met de volgende vraag.

 

Ik ben in het bezit van 2 BV´s. Een holding en een werk BV. De auto zit in de werkmaatschappij en mijn loon wordt vanuit de Holding betaald. Hoe gaat dan het verhaal van de eigen bijdrage op.

 

Kan ik dezelfde regel aanhouden voor eigen bijdrage? Wordt in dit geval de eigen bijdrage aan de Holding betaald? Of moet ik de eigen bijdrage aan de werkmaatschappij geven. Dus samengevat, is de eigen bijdrage omzet voor de Holding of voor de Werkm. Nogmaals mijn loon wordt vanuit de Holding betaald en de auto staat op de balans van de Werkm.

 

Met vriendelijke groet,

JK.

 

De werk BV moet dan eigenlijk een loonstrook maken voor jouw auto. Lijkt me eenvoudiger om dit gewoon via de rekening courant tussen beide BV's te laten lopen. Dus EB betalen aan holding. Holding stort door aan werk BV.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kan dit verhuur etc etc niet via de management fee geregeld worden. Vervolgens eigen bijdrage op de loon inhouden en dan doorstorten naar de werkm zijnde omzet of mindering op de autokosten?

 

ja dat wordt juist bedoeld. De auto komt in jouw loon tot uiting. Vervolgens wordt door de werkbv een nota uitgereikt aan de holding. Deze nota zou je (gedeeltelijk) kunnen wegstrepen tegen de managementvergoeding.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoe gaat het dan in het volgende geval: DGA heeft via salaris wel bijtelling auto gehad, echter salarisadministrateur heeft geen eigen bijdrage verwerkt via het loon.

Vervolgens maakt de accountant de boeking : debet r/c aandeelhouder, credit autokosten.

Op zich lijkt me dit zo goed te gaan voor de vpb.

Echter waar geef je nu in de aangifte Ib(elsevier) die eigen bijdrage aan? Kan/mag dat wel?

 

Bedankt vast voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Hoe gaat het dan in het volgende geval: DGA heeft via salaris wel bijtelling auto gehad, echter salarisadministrateur heeft geen eigen bijdrage verwerkt via het loon.

Vervolgens maakt de accountant de boeking : debet r/c aandeelhouder, credit autokosten.

Op zich lijkt me dit zo goed te gaan voor de vpb.

Echter waar geef je nu in de aangifte Ib(elsevier) die eigen bijdrage aan? Kan/mag dat wel?

 

Bedankt vast voor je reactie.

 

Hoi Marie-Louise,

Niet fraai, maar en oplossing is om de eigen bijdrage als negatief inkomen aan te geven in box 1 onder het salaris uit de BV. Deze manier is overigens vorig jaar nog door een Rechtbank geaccepteerd (kan even niet zo snel vinden welke).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.