• 0

Uitbetalen freelance werk

Ik heb een aantal vragen mbt freelance werken.

 

Momenteel werk ik, maar ga over n maandje stoppen. Totdat ik nieuw werk gevonden heb, blijf ik freelance werken (teksten schrijven) voor mijn huidige werk/bedrijf.

 

Voor die paar maandjes dat ik dit ga doen, vind ik t niet echt de moeite om me in te schrijven als eenmansbedrijfje bij de KvK.

 

Nu vraag ik me dus af in hoeverre je als freelance tekstschrijver/copywriter 'zwart' mag werken? Als het mag, wat is het maximale wat je dan mag verdienen per jaar?

 

en wat het verkrijgen van mn loon betreft:

 

Mocht ik me niet aanmelden bij de KvK en dus 'zwart' gaan werken, moet ik elke maand n factuur versturen naar mijn baas met daarop het bedrag wat ik van hem krijg. Hij wil wel dat ik daar 19% BTW aan toevoeg. Dit lijkt mij niet verstandig, aangezien dan de belasting mij zo kan vinden om verhaal te halen...toch? Hij zegt dat hij mij anders niet kan uitbetalen...Dan is het toch ook geen 'zwart' werken?

 

Ik vind het moeilijk....en heb hier totaal geen ervaring mee. Waar zitten de addertjes onder het gras en wat zijn eventuele oplossingen? ???

 

Alvast bedankt voor de reacties! :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW beslist niet heffen op de factuur als je geen BTW nummer hebt. Waarom wil je baas per sé dat je BTW berekend op je factuur? Maakt voor hem niets uit namelijk.

 

KvK registratie is niet verplicht. In principe ben je wel verplicht om een BTW nummer aan te vragen en om BTW te heffen over je omzet. Als je kunt aantonen dat het eerder incidenteel dan structureel is dat je zoiets doet... Is het niet zo'n ramp. Maar als je echt een paar maanden aan het werk gaat voor iemand en je geen BTW heft over je omzet, heb je wel een probleem. Dan mag jij die BTW alsnog afdragen + boete.

 

Je mag volgens mij tot 1500 euro belastingvrij per jaar bijverdienen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Het werk dat je de komende tijd gaat doen bij je (dan) oude werkgever, is dat vergelijkbaar met wat je daar nu doet? In dat geval zal het fiscaal als dienstbetrekking worden aangemerkt en moet je werkgever gewoon loonbelasting inhouden.

 

Er is bovendien geen grens tot in hoeverre je iets mag verdienen zonder het op te geven. Alleen, als je in een heel jaar weinig verdient, hoef je daarover geen belasting te betalen.

 

Niet aanmelden bij de kvk heeft niets met zwartwerken te maken. Wil je met btw kunnen factureren, zul je een btw-nummer aan moeten vragen.

 

Makkelijkste oplossing: je werkgever/opdrachtgever houdt gewoon loonbelasting in en draagt die af. Is netjes volgens de regeltjes, iedereen blij.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat niet zoiets als legaal zwartwerken, of zwart freelancen. Er zijn twee mogelijkheden:

 

1. Je bent zelfstandige, zoekt meerdere opdrachtgevers, schrijft je in bij de KvK (wél verplicht), BTW etc., factureert en doet aangifte van resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming.

 

2. Je krijgt loon van je werkgever, al dan niet via een uitzendbureau of payrollservice, waarbij loonheffing etc. wordt ingehouden.

 

Bij een kleine incidentele klus is er nog wel een tussenvorm, maar niet bij maandenlang werken voor je oud-werkgever.

Link naar reactie
  • 0

Het werk wat ik dan freelance ga doen is inderdaad ongeveer hetzelfde als wat ik nu doe.

Ik ben hopelijk max. 4 maanden werkzaam als freelancer.

 

Het max wat ik per mnd dan verdien is maar ongeveer 400 euro...Ik krijg niet elke maand dezelfde hoeveelheid opdrachten opgestuurd. Het wisselt dus hoeveel teksten ik per maand uitbetaald krijg. Dit maakt al iets uit?

 

Mijn baas wil dat ik BTW op de factuur zet, maar daarom twijfel ik..zit hier n addertje onder t gras..is t overbodig? (ik heb geen btw nummer, het zou dus sowieso niet kunnen)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het werk wat ik dan freelance ga doen is inderdaad ongeveer hetzelfde als wat ik nu doe.

Ik ben hopelijk max. 4 maanden werkzaam als freelancer.

 

Het max wat ik per mnd dan verdien is maar ongeveer 400 euro...Ik krijg niet elke maand dezelfde hoeveelheid opdrachten opgestuurd. Het wisselt dus hoeveel teksten ik per maand uitbetaald krijg. Dit maakt al iets uit?

 

Mijn baas wil dat ik BTW op de factuur zet, maar daarom twijfel ik..zit hier n addertje onder t gras..is t overbodig? (ik heb geen btw nummer, het zou dus sowieso niet kunnen)

 

Dit verandert allemaal niks aan onze antwoorden.

 

BTW is geen recht van de klant, maar een plicht van de overheid, waar je pas mee te maken hebt als je ondernemer wordt voor de omzetbelasting, btw-plichtig wordt bevonden en een btw-nummer krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Zwart werken is geen optie. Je moet altijd aangifte doen bij de belasting. Onder bepaalde voorwaarden hoef je dan geen belasting te betalen, maar je moet wél altijd aangifte doen.

 

Mijn advies: vraag in ieder geval een BTW nummer aan. Inschrijven bij de KvK kan geen kwaad.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

We hebben het hier over 4 maanden x 400 euro.

Daar zijn toch andere opties voor te bedenken die heel wat minder rompslomp met zich meebrengen.

 

Bijvoorbeeld een contract voor bepaalde tijd met je huidige werkgever voor 4 maanden waarbij je op urenbasis werkt. Hier kunnen nog wel wat kleine haakjes en oogjes aanzitten maar minder dan jouw ideeën.

 

Waarom blijf je eigenlijk niet gewoon nog 4 maanden in dienst?

Link naar reactie
  • 0

Als je ex-baas een factuur wil, zit er niks anders op. Als je ex-baas je zwart 1200 euro betaald en dat niet in zijn boekhouding opneemt, dan mag dat niet, maar de kans dat het uitkomt is niet zo groot. Als je één of andere vorm van een factuur stuurt, zit je in het systeem van de belastingdienst en is de kans dat het uitkomt erg groot.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als je ex baas een factuur wil, dan kun je ook vanuit privé factureren en het op je inkomstenbelasting formulier aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Je betaalt daar dan wel gewoon volledig belasting over en hiermee moet je dus ook rekening houden als je een tarief afspreekt. Je kunt dan geen btw rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Als het bij die paar keer 400 euro blijft en je gaat het daarna nie tmeer doen, dan denk ik dat je er prima mee weg komt door het op te geven als "resultaat uit overige werkzaamheden" op je belastingaangifte. Geen btw-berekenen, alleen een factuur maken en bewaren voor de belastingdienst, mochten ze naar vragen.

 

Makkelijker voor jou, is waarschijnlijk payrollen. Dus via een bedrijf als Tentoo of een andere gewoon het geld laten uitbetalen. De payrollorganisatie zorgt dan voor de juiste afdrachten en het is net als wanneer je gewoon loon ontvangt van je werlgever.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.