• 0

Wat is kwaliteitshosting?

Omdat er ook op dit forum vele vragen over goede hosting en hostingaanbieders gaan, hierbij een aantal aandachtspunten en gedachten van Berrie Pelser (ook bekend als BerArt), zelf aanbieder van hostingdiensten, over dit onderwerp.

 

Wat is kwaliteitshosting en hoe herken je goede hostingproviders?

 

Allereerst dient een hoster inschreven te zijn bij de Kamers van Koophandel in Nederland (KvK) en een geldig BTW-nummer hebben. De volledige NAW-gegevens en een duidelijke indicatie van de prijzen moeten duidelijk worden vermeld op de website, offerte of overeenkomst. Verder mogen er in mijn ogen geen onbeperkte diensten of Fair Use Policy diensten worden aangeboden daar onbeperkt en Fair Use niet bestaan. Een hostingbedrijf dient de algemene voorwaarden te hebben gedeponeerd bij de KvK en dient deze volledig te vermelden op de website.

 

Een hostingprovider dient bij overschrijding van de limieten duidelijk af te stemmen wat de keuze van de klant is en bij een uptime garantie te vermelden welke consequenties er zijn als de beloofde garantiespecificaties niet worden gehaald.

 

Een hostingprovider moet DNS (Domain Name Server) draaien conform Request for Comments 1912 en 2182. Een van de belangrijkste uitgangspunten is dat er minimaal twee DNS-servers actief zijn, waarvan er minimaal één op een fysiek andere locatie is ondergebracht en gebruik maakt van een ander netwerk.

 

Een hostingprovider moet lid zijn van de (SIDN) Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (deelnemer categorie I). De reden hiervoor is dat webhosting en domeinnaamregistraties onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

 

Een hostingprovider moet zijn hosting aanbieden op in Nederland geplaatste servers, tenzij uitdrukkelijk anders gewenst en overeengekomen met de klant. De reden hiervoor is dat een in Nederland geplaatste server de snelste verbinding met de minste tussenstations (hops) zal hebben voor de overwegend Nederlandse klant. Dit komt dus de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.

 

Een hostingprovider moet zijn servers plaatsen in een Nederlands A-kwaliteit datacenter met een dito netwerk. Met het kiezen van een A-kwaliteit datacenter wordt geborgd dat de locatie van de servers voldoet aan de minimale eisen op het gebied van (brand-)veiligheid, beveiliging, redundantie, stroomvoorziening, klimaatbeheersing en toegangsbeheer. Het netwerk moet op minimaal twee carriers zijn aangesloten en actief zijn, één daarvan moet zich kwalificeren als Tier-1.

 

Er moet sprake zijn van een backup-scenario voor hardware-storingen (bijvoorbeeld een redundante router-configuratie). En hostingprovider zorgt dat de security van zijn systeem altijd gewaarborgd is en zorgt ervoor dat altijd de nieuwste pakketten (software) geïnstalleerd zijn. Denk aan het operating system, PHP, MySQL Kernel, controlepaneel, FTP etc.

 

Een hostingprovider moet de hostingservers in eigen beheer hebben (dus root acces en 24/7 bereikbaar) of dedicated server(s) gebruiken welke 24/7 binnen een uur toegankelijk zijn. Bij een storing is het van cruciaal belang dat de hostingprovider (die eigen servers gebruikt) direct fysiek toegang heeft om deze storing te verhelpen. De hostingprovider mag hierbij gebruik maken van leveranciers welke namens hem handelen en de storing kunnen verhelpen.

 

Een hostingprovider moet minimaal telefonisch bereikbaar zijn tijdens kantooruren. Tijdens kantooruren moet de klant telefonisch contact kunnen opnemen met zijn hostingprovider voor het beantwoorden van vragen. Indien de hostingprovider of zijn helpdesk in gesprek is moet de klant binnen afzienbare tijd (lees: 15 minuten) worden teruggebeld.

 

Een hostingprovider moet buiten kantooruren in het geval van een storing telefonisch bereikbaar zijn binnen 12 uur. Indien er sprake is van een ernstige storing (bijvoorbeeld een mail of webserver die niet meer functioneert) moet de klant binnen 8 uur te woord gestaan worden (24 uur per dag, 7 dagen per week)

 

Een hostingprovider moet dagelijks back-ups maken en deze extern opslaan. Back-ups maken van webhostingaccounts kan redelijkerwijs niet verlangd worden van de klant. Daarom is de hostingprovider verantwoordelijk voor het maken van deze back-ups op dagelijkse basis. Hieronder wordt verstaan de website, eventuele databases en e-mail. Of de hostingprovider dit door volledige of door zgn. incrementele back-ups doet is voor eigen verantwoordelijkheid. Wel moeten de back-ups minimaal op een extern medium (tape, cd, DVD, back-up server, NAS) worden opgeslagen.

 

Een hostingprovider moet werkzaamheden 72 uur vooraf vermelden op zijn website en/of via mail, behoudens noodgevallen waarin direct handelen noodzakelijk is. Nog steeds dient de hostingprovider dan wel melding te maken aan klanten en/of deze te melden via de (storings)website.

 

Een hostingprovider moet de downtime van zijn servers beperken tot 12 uur, dus na het uitvallen van een server dient de hostingprovider binnen deze termijn weer aan het draaien te hebben of anderszins binnen deze tijd een al dan niet tijdelijke oplossing te vinden voor de gestopte services.

 

Een hostingprovider moet vragen beantwoorden en verzoeken starten (tenzij hiervoor een handeling van de klant benodigd is, welke uitblijft) binnen één werkdag.

 

Bij de beschrijving van de hostingpakketten wordt vermeld (op website, offerte of overeenkomst) welke faciliteiten inbegrepen zijn bij het hostingaccount en welke faciliteiten mogelijk zijn tegen een meerprijs (waarbij deze duidelijk vermeldt dient te worden). Hieronder wordt minimaal het volgende verstaan:

 

[*] is een domeinnaam inbegrepen bij het hostingaccount;

[*] aantal inbegrepen POP-mailboxen;

[*] aantal databases (welk soort en welke versie);

[*] al dan niet gebruik toegestaan van CGI/Perl (versie vermelden);

[*] al dan niet gebruik toegestaan van PHP (versie vermelden);

[*] worden bezoekersstatistieken standaard geleverd;

 

Als aan de bovenstaande eisen wordt voldaan kan je naar mijn mening spreken over kwaliteitshosting.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zit op het moment zelf ook een beetje met deze vraag.

 

Hoster die ik nu heb is op zich prima, maar ik wil wat speciale dingen gaan draaien. Extra php modules, wat extra rechten voor de programmatuur op de site, etc. Zelf geen kaas gegeten van hosting, maar ook niet bepaald een digibeet (programmeer redelijk veel zelf voor m'n websites). Standaard hosting pakket is wat te krap, vps klinkt goed, zolang updates even simpel gaan als bij Ubuntu. Managed VPS klinkt nog veel beter, maar vraag me af of de extra kosten (vaak 30 - 50 euro per maand) wel in verhouding staan tot de geleverde diensten...

 

Wat is wijsheid?

 

Link naar reactie
  • 0

Zit op het moment zelf ook een beetje met deze vraag.

 

Hoster die ik nu heb is op zich prima, maar ik wil wat speciale dingen gaan draaien. Extra php modules, wat extra rechten voor de programmatuur op de site, etc. Zelf geen kaas gegeten van hosting, maar ook niet bepaald een digibeet (programmeer redelijk veel zelf voor m'n websites). Standaard hosting pakket is wat te krap, vps klinkt goed, zolang updates even simpel gaan als bij Ubuntu. Managed VPS klinkt nog veel beter, maar vraag me af of de extra kosten (vaak 30 - 50 euro per maand) wel in verhouding staan tot de geleverde diensten...

 

Wat is wijsheid?

De eerste stap is gewoon gaan naar een host die de tijd neemt je hierin te adviseren. Wees niet bang een paar euro meer te betalen op jaar- of zelfs maandbasis voor een ondernemer die de tijd voor je neemt. Als het verhaal goed voelt en klopt en je kunt afspraken maken waar je jezelf in kunt vinden is het de partij voor je. Wees wel beducht op gebakken lucht. Beweringen moeten concreet onderbouwd kunnen worden.

 

Wees ook kritisch. Iemand die 99,9% uptime garandeert kan bijna 9 uur per jaar offline zijn zonder die belofte te breken. Vraag naar harde statistieken. Hoe veel gecombineerde downtime heeft een host vorig jaar gehad? En kunnen ze dat bewijzen?

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik het mee eens, het is sneller. Maar ik vraag me af of het wel echt zo veel sneller is. Voor die 1-3% extra laadtijd hoeft het van mij niet. Misschien heb jij hier specifieke ervaring mee?

 

Ik host zelf in de VS en haal daar bij het downloaden van een groot bestand (>5mb) een snelheid van 500 kb/s. Bij het downloaden van de site van m'n ADSL provider 800kb/s (best mogelijke verbinding en verzadigde lijn) Maar via een andere verbinding 480 kb/s. Voor een normale pagina van zeg 200-300 kb maakt het dus niet (zoveel) uit.

 

Wat je wel soms merkt is de hogere ping naar de states (langere reistijd voor ieder pakketje informatie van jouw computer naar de server) Bij het downloaden van een groot bestand of meerdere bestanden achter elkaar (zoals een pagina met plaatjes e.d.) is dat niet erg merkbaar. Zodra je met Ajax gaat werken kan het wel vervelend zijn. Ik merk bijvoorbeeld dat het automatisch aanvullen van woorden in formulieren (je type 'Amst' en krijgt automatisch alle plaatsnamen te zien) minder soepel loopt. Omdat dit soort dingen juist heel interaktief hoort te zijn is een vertraging, zelfs van een halve seconde, funest voor de gebruikerservaring.

 

De ping kan inderdaad veel hoger zijn. Ik was bijna een contract aangegaan met een java hoster in Bulgarije, totdat ik even een ping deed vanuit Nederland. Trrrrrraaaaag.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik hierboven ook wel eens lees is het niet altijd handig om de domeinnaam en de hosting separaat te houden.

Voorbeeld.

 

Zelf ontwikkel ik websites, voorzie ik hosting en doe ik domeinnaamregistraties.

Alles bij 1 partij, voor de klant 1 aanspreekpunt.

 

Stel de klant heeft de domeinnaam en dns zelf in het beheer.

Stel mijn server crashed, en er moet een dns aanpassing gedaan, worden zodat men terug kan vallen op de backupserver.

Dan moet dit steeds via via gaan, terwijl het anders 'smooth' zou overgaan zodat men de minimale downtime heeft.

 

Dit is maar een 'dom' voorbeeld.

Zelf zou ik er voor kiezen om de hele rats bij 1 partij onder te brengen, dan heb geen getouwtrek waar de problemen nu liggen. Ze zoeken het maar uit... Verder hebben de meeste klanten er ook niet genoeg verstand van om dit zelf te kunnen beheren.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.