• 0

Wat is kwaliteitshosting?

Omdat er ook op dit forum vele vragen over goede hosting en hostingaanbieders gaan, hierbij een aantal aandachtspunten en gedachten van Berrie Pelser (ook bekend als BerArt), zelf aanbieder van hostingdiensten, over dit onderwerp.

 

Wat is kwaliteitshosting en hoe herken je goede hostingproviders?

 

Allereerst dient een hoster inschreven te zijn bij de Kamers van Koophandel in Nederland (KvK) en een geldig BTW-nummer hebben. De volledige NAW-gegevens en een duidelijke indicatie van de prijzen moeten duidelijk worden vermeld op de website, offerte of overeenkomst. Verder mogen er in mijn ogen geen onbeperkte diensten of Fair Use Policy diensten worden aangeboden daar onbeperkt en Fair Use niet bestaan. Een hostingbedrijf dient de algemene voorwaarden te hebben gedeponeerd bij de KvK en dient deze volledig te vermelden op de website.

 

Een hostingprovider dient bij overschrijding van de limieten duidelijk af te stemmen wat de keuze van de klant is en bij een uptime garantie te vermelden welke consequenties er zijn als de beloofde garantiespecificaties niet worden gehaald.

 

Een hostingprovider moet DNS (Domain Name Server) draaien conform Request for Comments 1912 en 2182. Een van de belangrijkste uitgangspunten is dat er minimaal twee DNS-servers actief zijn, waarvan er minimaal één op een fysiek andere locatie is ondergebracht en gebruik maakt van een ander netwerk.

 

Een hostingprovider moet lid zijn van de (SIDN) Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (deelnemer categorie I). De reden hiervoor is dat webhosting en domeinnaamregistraties onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

 

Een hostingprovider moet zijn hosting aanbieden op in Nederland geplaatste servers, tenzij uitdrukkelijk anders gewenst en overeengekomen met de klant. De reden hiervoor is dat een in Nederland geplaatste server de snelste verbinding met de minste tussenstations (hops) zal hebben voor de overwegend Nederlandse klant. Dit komt dus de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.

 

Een hostingprovider moet zijn servers plaatsen in een Nederlands A-kwaliteit datacenter met een dito netwerk. Met het kiezen van een A-kwaliteit datacenter wordt geborgd dat de locatie van de servers voldoet aan de minimale eisen op het gebied van (brand-)veiligheid, beveiliging, redundantie, stroomvoorziening, klimaatbeheersing en toegangsbeheer. Het netwerk moet op minimaal twee carriers zijn aangesloten en actief zijn, één daarvan moet zich kwalificeren als Tier-1.

 

Er moet sprake zijn van een backup-scenario voor hardware-storingen (bijvoorbeeld een redundante router-configuratie). En hostingprovider zorgt dat de security van zijn systeem altijd gewaarborgd is en zorgt ervoor dat altijd de nieuwste pakketten (software) geïnstalleerd zijn. Denk aan het operating system, PHP, MySQL Kernel, controlepaneel, FTP etc.

 

Een hostingprovider moet de hostingservers in eigen beheer hebben (dus root acces en 24/7 bereikbaar) of dedicated server(s) gebruiken welke 24/7 binnen een uur toegankelijk zijn. Bij een storing is het van cruciaal belang dat de hostingprovider (die eigen servers gebruikt) direct fysiek toegang heeft om deze storing te verhelpen. De hostingprovider mag hierbij gebruik maken van leveranciers welke namens hem handelen en de storing kunnen verhelpen.

 

Een hostingprovider moet minimaal telefonisch bereikbaar zijn tijdens kantooruren. Tijdens kantooruren moet de klant telefonisch contact kunnen opnemen met zijn hostingprovider voor het beantwoorden van vragen. Indien de hostingprovider of zijn helpdesk in gesprek is moet de klant binnen afzienbare tijd (lees: 15 minuten) worden teruggebeld.

 

Een hostingprovider moet buiten kantooruren in het geval van een storing telefonisch bereikbaar zijn binnen 12 uur. Indien er sprake is van een ernstige storing (bijvoorbeeld een mail of webserver die niet meer functioneert) moet de klant binnen 8 uur te woord gestaan worden (24 uur per dag, 7 dagen per week)

 

Een hostingprovider moet dagelijks back-ups maken en deze extern opslaan. Back-ups maken van webhostingaccounts kan redelijkerwijs niet verlangd worden van de klant. Daarom is de hostingprovider verantwoordelijk voor het maken van deze back-ups op dagelijkse basis. Hieronder wordt verstaan de website, eventuele databases en e-mail. Of de hostingprovider dit door volledige of door zgn. incrementele back-ups doet is voor eigen verantwoordelijkheid. Wel moeten de back-ups minimaal op een extern medium (tape, cd, DVD, back-up server, NAS) worden opgeslagen.

 

Een hostingprovider moet werkzaamheden 72 uur vooraf vermelden op zijn website en/of via mail, behoudens noodgevallen waarin direct handelen noodzakelijk is. Nog steeds dient de hostingprovider dan wel melding te maken aan klanten en/of deze te melden via de (storings)website.

 

Een hostingprovider moet de downtime van zijn servers beperken tot 12 uur, dus na het uitvallen van een server dient de hostingprovider binnen deze termijn weer aan het draaien te hebben of anderszins binnen deze tijd een al dan niet tijdelijke oplossing te vinden voor de gestopte services.

 

Een hostingprovider moet vragen beantwoorden en verzoeken starten (tenzij hiervoor een handeling van de klant benodigd is, welke uitblijft) binnen één werkdag.

 

Bij de beschrijving van de hostingpakketten wordt vermeld (op website, offerte of overeenkomst) welke faciliteiten inbegrepen zijn bij het hostingaccount en welke faciliteiten mogelijk zijn tegen een meerprijs (waarbij deze duidelijk vermeldt dient te worden). Hieronder wordt minimaal het volgende verstaan:

 

[*] is een domeinnaam inbegrepen bij het hostingaccount;

[*] aantal inbegrepen POP-mailboxen;

[*] aantal databases (welk soort en welke versie);

[*] al dan niet gebruik toegestaan van CGI/Perl (versie vermelden);

[*] al dan niet gebruik toegestaan van PHP (versie vermelden);

[*] worden bezoekersstatistieken standaard geleverd;

 

Als aan de bovenstaande eisen wordt voldaan kan je naar mijn mening spreken over kwaliteitshosting.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Conclusie is dat een gemiddelde ondernemer zelf dus helemaal niet het verschil tussen een slechte en een kwaliteits-hoster kan zien omdat hij niets van de geschreven materie snapt? Ik kan me ook niet voorstellen dat met die informatie een potentiële klant gewonnen kan worden, die wil gewoon horen dat je 99.9% van de tijd online bent (en garandeert) en wanneer er iets mis is (maakt niet uit wanneer en hoe laat) het binnen no-time geregeld heeft. Dan ben je in zijn ogen een kwaliteitshoster.

 

Mijn core-business is absoluut niet hosting maar heb wel een aantal klanten draaien op mijn servers. Wanneer je het deze mensen zou vragen of hun kwaliteits-hosting hebben zouden ze absoluut allemaal 'ja' antwoorden. Gewoon omdat het altijd online is, wanneer ze bellen met een vraag ik deze beantwoord en als er iets fout is of anders moet dit altijd binnen no-time is uitgevoerd. Alle maatregelen om veilig en redundant te draaien heb ik wel genomen. Maar ik heb geen DNS draaien en ben ook geen SIDN-lid (ik registreer mijn domeinnamen (voor mijn klanten) gewoon bij een ander).

 

Met 12 uur downtime kan ik niet aankomen bij mijn klanten, en ik denk dat een hoop ondernemers (zeker die met een webshop werken/ afhankelijk zijn van hun internet-site voor hun verkopen) door het dolle heen zouden zijn bij 12 uur downtime (ik zou zelf na 12 uur downtime meteen vertrokken zijn).

 

Ook zijn een hoop dingen die je beschrijft pas te controleren NADAT je voor een hostingprovider hebt gekozen. Iedere hostingprovider zet het standaard praatje over een goede SLA, goed DC, goede backup mogelijkheden 24/7 noodnummer op zijn website, maar je merkt het pas zodra je 1) voor een provider hebt gekozen en 2) het een keer fout is gegaan. Dus op basis van dit verhaal lijkt het mij erg lastig om een hosting-provider te kiezen.

 

Mijn keuze is tot stand gekomen doordat ik van collega-ondernemers zoveel goede verhalen had gehoord. En dat telt voor mij veel zwaarder dan wat er in de SLA en algemene voorwaarden staat.

Link naar reactie
  • 0

Interessante column, volgens mij voldoet mij hoster aan bijna alle normen.

 

Wat meteen bij mij de vraag oproept waarom er zo groot prijsverschil moet zijn tussen de verschillende hosters, ik betaal nu minder dan 40,00 per jaar met de mogelijkheid 3 verschillende site's (domeinen) te plaatsen in 1 hosting.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de column ook een nogal technisch verhaal. Wellicht dat ik het meeste nog wel begrijp omdat het een beetje mn branche is, maar voor de gemiddelde hostingklant denk ik dat het allemaal lastig te begrijpen (laat staan te controleren) zal zijn.

 

Overigens vind ik

Een hostingprovider moet lid zijn van de (SIDN) Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (deelnemer categorie I). De reden hiervoor is dat webhosting en domeinnaamregistraties onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

ergens een vreemd advies.

 

Er lijkt me geen enkele reden waarom je per se domein en hosting bij dezelfde partij zou moeten afnemen. Sterker nog, juist werken met verschillende partijen kan zo zijn voordelen hebben - mocht de kwaliteit van je hostingtoko toch wat tegenvallen kun je in ieder geval snel weg als je het domein elders afneemt ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik wil nog aan de lijst toevoegen:

 

specificatie van de hoeveelheid CPU tijd een script mag gebruiken voor het afgebroken wordt

specificatie van het aan het aantal mysql queries dat uitgevoerd mag worden per uur (uitgesplitst naar insert en updates)

 

Inderdaad nog technischer dan de reeds genoemde punten. Maar ik (als techneut) weet precies waar ik aan toe ben èn ik weet dat de hoster het delen van bronnen op shared hosting accounts serieus neemt. Zo'n tekst als 'je mag de database niet overbelasten' in de voorwaarden zegt mij niets.

 

Verder een slechte column. Zoals gezegd heeft een gemiddeld persoon er niets omdat de materie onbekend is. Maar ook omdat er een hele rits 'feiten' in staan die niet perse iets zeggen over de kwaliteit van een hoster. 'Moet in Nederland staan', onzin de States kan prima als je geen probleem met de (minimale) vertraging hebt. 'Moet er voor zorgen dat de laatste versie van de software geinstalleerd is', onzin geef mij maar 'server software v 5.0' met de nodige patches en een systeembeheerder die weet wat hij doet dan 'server software laatste versie' zonder die beheerder.

 

Niet dat ik nou een technische discussie over de punten wil starten. Maar als een leek deze lijst hanteert zal hij onterecht menig hoster als 'niet kwaliteitshoster' zien.

Link naar reactie
  • 4

Misschien handig om een soort checklist op te stellen voor de "minder technische" mensen onder ons waarmee men dan een beter beeld kan krijgen van de hoster die hij/zij gaat kiezen.

 

Als ik als leek zou beginnen met een zoektocht dan zou ik het zo aanpakken. (graag aanvullen)

 

Voordat je begint met een hoster zoeken is het belangrijk om jezelf te vragen "Wat wil ik hosten?"

[*] Wil je een bedrijfssite hosten met informatie? (informatieve site) (niet cruciaal voor het dagelijks functioneren en omzet maken)

[*] Wil je een bedrijssite hosten waar producten worden verkocht. (cruciaal voor omzet)

[*] Wil je een bedrijfssite hosten waar communicatie cruciaal is? (forum/email/voip?)

[*] Andere Speciale SIte? (flash video, e.d.)

 

In het eerste geval kan de kwaliteit/prijs verhouding lager liggen. In de andere gevallen moet je op zoek gaan naar de professionele partijen.

 

Zet je behoeftes op papier.

Ben je niet technisch dan is het handig om te vragen aan de maker van je site wat de technische behoeftes zijn.

Hij/Zij zal dan dingen noemen als

[*] Ruimte voor je site in MB of GB

[*] Datatransfer (hoeveel data je per maand mag gebruiken om de uploaden en downloaden)

[*] Systeem (linux of windows?)

[*] Programmeertaal (php, asp, java, tomcat e.d.)

[*] Databases (mssql, mysql)

[*] Beheerpaneel (cPanel, DirectAdmin, Plesk)

 

Als je dit weet van je programmeur kun je (samen) gaan zoeken naar bedrijven die dit leveren.

 

Zoeken naar potentiele hosters

Doe dit via sites als ISPgids(tip), internetten.nl, webhosters.nl

Zet ook een aanvraag met de duidelijke behoeftes en zo uitgebreid mogelijk bij webhostingtalk.nl (in het juiste gedeelte).

Uit deze "preonderzoek" zul je meestal tientallen potentiele hosters vinden.

 

Onderzoek de potentiele hosters

[*] Ga alvast kijken naar hun site. Zijn er veel taalfouten, Lijkt het snel in elkaar gezet te zijn? Krijg je een goed gevoel bij?

[*] Zoek een KVK nummer en kijk op kvk.nl hoe lang ze bestaan, hoeveel medewerkes e.d.

[*] Google hun naam met woorden als "Provider storing", "Provider klacht", "Provider Problemen" en kijk wat eruit komt.

[*] Kijk of ze een telefoonnummer hebben (geen 06). Bel dit nummer. Nemen ze op? Neemt "iemand" die U terug belt? Bellen ze echt terug?

[*] Zijn de NAW gegevens van dat bedrijf te vinden?

[*] Stuur een mail (of laat een techneut een mail sturen) met vragen. Kijk of het antwoord duidelijk (en correct is), hoe lang het duurt e.d.

[*] Kijk of ze lid zijn van SIDN.nl. Dus dat ze hun eigen .nl domeinnamen registeren. (*dit geeft aan dat ze in ieder geval handelen in .nl domeinnamen. Echter zijn er bedrijven die dit ook netjes regelen via "tussenpartijen". Als ze een tussenpartij hebben vraag welke. Van tussenpartijen die registraties doen zijn een aantal bekend die zeer professioneel zijn. Kort googlen naar de naam hiervan en je vind informatie of ze goed zijn of niet)

 

Bellen met de potentiele hoster

[*] Bij het bellen geef aan dat je interesse heb in hun als partij maar extra informatie zou willen

[*] Hoeveel mensen werken er? Parttime, Fulltime?

[*] Hoeveel jaar bestaan jullie?

[*] Is jullie apparatuur in eigen beheer? Eigen servers? Eigen Netwerk?

[*] Wat gebeurt er bij storingen? Kan ik iemand bellen buiten kantooruren?

[*] Mag ik referenties hebben van andere klanten?

[*]

 

Technische Vragen die mogelijk zijn.

[*] Wordt mijn site gebackkupped? Of moet ik dat zelf doen?

[*] Als jullie server uitvalt. Krijg ik nog mail? (Komt mijn mail aan op een andere locatie en kan ik het lezen?)

[*] Hoeveel geheugen heeft de server waar ik gehost word? Welk merk servers gebruiken jullie? (*** Het gaat erom dat je een goed gevoel krijgt van hun antwoorden. Dit is niet 123 te controleren en de ene merk is niet perse beter dan de andere)

[*] In welke datacenter zitten jullie? (Dit is handig om te weten omdat je op sites als webhostingtalk.nl kunt kijken hoe vaak een datacenter storingen heeft. Er zijn een aantal datacentra waar stroom een aantal keer uitvalt. Of airco. Of ... etc... dit kan ook gevolgen hebben voor je hoster en dan weer voor je eigen site.)

 

Kies een bepaalde pakket en stel vragen erover

Ik heb interesse in pakket x met zoveel ruimte en bandbreedte. Echter

[*] is mijn pakket inclusief extra's als mail, database, statiestieken, backup, ?

[*] moet ik extra betalen voor e-mail?

[*] moet ik extra betalen als ik een database wil?

[*] als mijn site per ongeluk gehacked wordt of verwijderd word. zorgen jullie voor het terugzetten van een backup?

[*] hoe lang kan mijn site offline zijn ? dus wat is de hersteltijd bij een storing bij jullie? (je kunt vragen naar statiestieken van derde partijen om dit te controleren in het verleden. Sommige hebben bijvoorbeeld hyperspin, een bedrijf dat dit controleert elke x minuten)

[*] Is de prijs per jaar/maand?

[*] Mag ik upgraden naar een groter pakket als mijn site groeit? Wat zijn de extra kosten?

[*] LEES DE KLEINE LETTERS! Zit je een jaar aan vast? Twee jaar? Of mag je verhuizen wanneer je wilt?

[*] Vraag duidelijk wat de beperkingen zijn. Mag je een forum draaien of andere software?

[*] Mag je een testperiode hebben voor een bepaalde pakket? (altijd handig om de functionaliteit en techniek te testen voordat je besteld)

 

Gouden Tip.

Wees realistisch!!!!

Als je je hamsters of cavia site gaat hosten dan maakt het niet uit of je 1 euro per maand betaald of 50. Je zult niet wakker liggen als deze het niet goed doet (meeste mensen dan!)

Echter is Internet tegenwoordig even belangrijk (of soms belangrijker) dan telefoon, stroom, water e.d. om je bedrijf te laten draaien!

Dus ga niet onnodig BESPAREN op een paar euros per jaar!

Als iemand VEEL aanbied voor weinig dan moet je jezelf vragen of dit een gezonde bedrijfsvoering is?

Zou jij jou product voor de helft van de prijs verkopen als andere aanbieders en nog kunnen overleven?

Waarom kan hoster X dan dat wel doen? Heeft hij "the magic trick" gevonden? Nou ....

Prijzen van alle hostingproducten zijn openbaar. (.nl registraties, .com registraties, servers, datacentra e.d.)

MEERPRIJS is meestal Kennis, Ervaring, Professionaliteit, Motivatie, Goodwill, Stabiliteit, Opzet van bedrijf, Gebruikte Software etc

Dit zul je vaak merken alleen als dingen fout gaan. (en als het goed geregeld is zul je het nieteens merken!)

 

Dus als je je keuze gaat maken vraag jezelf af. Hoeveel "verlies" ik als mijn hostingprovider zijn beloftes niet nakomt? Had ik maar meer dan 5 euro per jaar betaald! ::)

 

Uiteindelijk zul je een keuze moeten maken en ik denk dat je met deze "checklist" de kansen vergroot dat je kiest voor een juiste professionele bedrijf die kwalitetishosting aanbied!. Zoals bij elke keuze geld hier.

"In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst!" ;)

 

MIDENS ICT - Systeembeheer, Internet Diensten, Advies en Levering HP, Cisco, APC en Datacenter Producten. www.MIDENS.com

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me zeker een lijst nuttige tips.

 

Als je werkt met een programmeur, webdesigner etc, dan is het altijd handig een beroep te doen op diens ervaring met hostingpartijen, al is dat nooit een harde garantie dat er niets mis -kan- gaan natuurlijk.

 

MEERPRIJS is meestal Kennis, Ervaring, Professionaliteit, Motivatie, Goodwill, Stabiliteit, Opzet van bedrijf, Gebruikte Software etc

Dit zul je vaak merken alleen als dingen fout gaan.

 

Het vervelende is inderdaad dat je pas merkt hoe goed zaken geregeld zijn als het misgaat. Bijvoorbeeld als er daadwerkelijk een server fysiek crashed, hoe lang het dan gaat duren voor er een nieuwe geactiveerd is en hoe recent te backup nou werkelijk is die men daarop terugzet.

 

Wat dat betreft kan een crash met een paar uur downtime, maar met een correct herstel van recente data, een betere indicatie van kwaliteit zijn dan het feit dat een hostingtoko nog nooit een server is verloren... dat gaat uiteindelijk toch wel een keer gebeuren ;)

Link naar reactie
  • 0

Gisteren bij Yourhosting 2 x binnen 3 minuten antwoord op m'n mailtje. ;-)

Trouwens hou ik de domeinnamen en hosting het liefst gescheiden. Domeinnaam boeren zijn over het algemeen super snel met wijzigingen, bij hosters kan het gigantsich mis lopen.

Link naar reactie
  • 0

Overigens vind ik

Een hostingprovider moet lid zijn van de (SIDN) Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (deelnemer categorie I). De reden hiervoor is dat webhosting en domeinnaamregistraties onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

ergens een vreemd advies.

 

Er lijkt me geen enkele reden waarom je per se domein en hosting bij dezelfde partij zou moeten afnemen. Sterker nog, juist werken met verschillende partijen kan zo zijn voordelen hebben - mocht de kwaliteit van je hostingtoko toch wat tegenvallen kun je in ieder geval snel weg als je het domein elders afneemt ;)

 

Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt, namelijk:

 

SIDN is de stichting die de uitgifte van .nl domeinnamen beheerd. Bij commerciële partijen ( zoals Berart, Strato etc.. ) kun je de .nl domeinnamen registreren, niet bij de SIDN als particulier of zakelijke klant.

 

Bedrijven kunnen een lidmaatschap afsluiten, bij de SIDN, waardoor zij het dichtst bij het vuur zitten voor wat betreft domeinwijzigingen etc.. En lagere inkoopprijs.

Dit is echter alleen interessant bij 300 .nl domeinnamen of meer.

CMSinBedrijf, het cms voor uw bedrijf: Vraag nu een demo aan!

Link naar reactie
  • 0

Nog een belangrijke reden om een nederlandse hosting partij te nemen is dat Google bij het waarderen van websites kijkt naar waar de server staat. Een server in Nederland is beter voor je ranking in de resultaten van Google.

En dat is wat we allemaal willen; hoog staan in Google op trefwoorden die voor jou belangrijk zijn.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Voor mij is snelheid erg belangrijk.

Een goeie server in Nederland is nromaal gesproken altijd sneller dan een goeie server in de vs voor Nederlandse klanten.

 

Daar ben ik het mee eens, het is sneller. Maar ik vraag me af of het wel echt zo veel sneller is. Voor die 1-3% extra laadtijd hoeft het van mij niet. Misschien heb jij hier specifieke ervaring mee?

 

Nog een belangrijke reden om een nederlandse hosting partij te nemen is dat Google bij het waarderen van websites kijkt naar waar de server staat. Een server in Nederland is beter voor je ranking in de resultaten van Google.

En dat is wat we allemaal willen; hoog staan in Google op trefwoorden die voor jou belangrijk zijn.

[/b]

 

Dat is idd waar, maar als je hier last van hebt kun je het ook gewoon via google fixen i.p.v. een Nederlandse host gebruiken. Je moet in dat geval even zelf bij google aangeven dat je een Nederlandse site bent. Zie dit artikel voor meer info hierover:

http://www.tamingthebeast.net/articles7/ranking-geographic-association.htm

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik het mee eens, het is sneller. Maar ik vraag me af of het wel echt zo veel sneller is. Voor die 1-3% extra laadtijd hoeft het van mij niet. Misschien heb jij hier specifieke ervaring mee?

 

Ik host zelf in de VS en haal daar bij het downloaden van een groot bestand (>5mb) een snelheid van 500 kb/s. Bij het downloaden van de site van m'n ADSL provider 800kb/s (best mogelijke verbinding en verzadigde lijn) Maar via een andere verbinding 480 kb/s. Voor een normale pagina van zeg 200-300 kb maakt het dus niet (zoveel) uit.

 

Wat je wel soms merkt is de hogere ping naar de states (langere reistijd voor ieder pakketje informatie van jouw computer naar de server) Bij het downloaden van een groot bestand of meerdere bestanden achter elkaar (zoals een pagina met plaatjes e.d.) is dat niet erg merkbaar. Zodra je met Ajax gaat werken kan het wel vervelend zijn. Ik merk bijvoorbeeld dat het automatisch aanvullen van woorden in formulieren (je type 'Amst' en krijgt automatisch alle plaatsnamen te zien) minder soepel loopt. Omdat dit soort dingen juist heel interaktief hoort te zijn is een vertraging, zelfs van een halve seconde, funest voor de gebruikerservaring.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vooralsnog voor goedkope hosting gekozen. Komt ook omdat er nu nog een lichte en platte site op draait (komt verandering in). Heeft het altijd prima gedaan. Nu kan ik ook bij een andere hoster upgraden naar 'business hosting'. Net als mijn huidige hoster weinig downtime... klinkt dus als een scheet in een netje.

 

Als pricing hobbyist vind ik het wel logisch om op deze manier te segementeren. Sommige partijen hechten meer waarde aan hun ICT en online aanwezigheid en zijn bereid hiervoor extra te betalen. Bovendien is hosting een commodity geworden. Iedere klusser met een 2e hands server kan haast een hostingbedrijf beginnen (kom maar op met die kneuzen ;)). Uiteraard zijn er wel kwaliteitsverschillen (zie andere posts), maar ga er voor het gemak vanuit dat het voornamelijk handige marketing is dat het prijsverschil verklaart. Kijk daarom eerst naar de waarde die jij aan je hosting hecht en dus hoe kritiek het voor jouw bedrijf is. Bepaal daarna wat je nodig hebt. Er zijn genoeg goede posts die je daarbij helpen. En vergeet niet dat je altijd nog kunt upgraden. Dat is volgens mij zo gepiept.

Link naar reactie
  • 0

Hosting is voor mij ook erg belangrijk. Ik heb een lange tijd zelf een php website gehost op mijn eigen machine (demon adsl destijds, was leuk omdat je .demon.nl als reversed dns kon kiezen, wat dus een domijn naam minder noodzakelijk maakt).

 

Ongeveer twee-drie jaar geleden wou ik toch van php af en in .NET een site maken (ben zelf programmeur, vandaar). Ik heb toen lang gezocht en uit eindelijk bij een goedkope hosting provider in de states terecht gekomen (discountasp.net).

 

Na een paar dagen van continu problemen met servers die overbelast waren, etc. heb ik daar snel mijn abbo opgezegd en ben ik bij ixwebhosting.com terecht gekomen. Daar kon ik voor 240 USD 2 jaar lang een hosting pakket nemen, waarbij ik een onbeperkt aantal domijnnamen en subdomijn namen kon hosten op een windows machine die ASP.NET 2.0 aan kon, 10 MSSQL databases, 500TB dataverkeer (krijg je nooit op, kan de verbinding ook niet aan), 500GB opslag ruimte en mailboxen van 2GB per stuk. Hier ben ik toen mijn website in .NET begonnen (remake van nkcss.com, die was nog in php) op nickkusters.com (doet het nog steeds, misschien leuk om een indicatie te krijgen van server snelheid, momenteel serveert de server zo'n 500-1500 pagina's per dag uit).

 

Het nadeel van hosten in de states is dat de shared hosting machines ongeveer 2000 websites per stuk draaien. Als je dan een relatief zware website (zoals nickkusters.com dat is) draait, kan dat vervelend zijn aangezien de performance enorm kan fluctueren.

 

Toen ik in december mijn webwinkel ben begonnen (buyinbulk.nl) heb ik dat eerst op dat zelfde hosting pakket gedaan. Aangezien er veel gebruik wordt gemaakt van grafische elementen en de hele site dynamisch is, duurde het soms erg lang voordat een pagina geladen is. Dat is bij e-commerce echt killing, de site is je winkel, doe moet het goed en snel doen.

 

Dit is ook de reden dat ik uiteindelijk maar een server ben gaan huren bij Leaseweb. Met een mooie aanbieding kon ik voor 50 euro ex btw per maand een eigen machine krijgen die voldoet aan wat ik er mee wil doen, die zijn eigen 100mbit uplink heeft en dus snel genoeg is om ook de site die ik gemaakt heb te kunnen draaien.

 

Mijn pakket bij IXWebhosting gebruik ik echter nog steeds voor nickkusters.com (die gaat misschien later ook over naar leaseweb) en voor alle mail en dns beheer (hier is snelheid niet meer zo'n punt en kun je nergens betere specificaties vinden voor die prijs).

 

Het verhaal is wat langer geworden dan gedacht, maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

 

Groet,

 

Nick.

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf (mede)eigenaar van een middelgroot hostingbedrijf, dus even een blik van iemand die er middenin zit.

Toevallig is Berrie ook klant bij ons voor wat domeinregistraties. :)

 

Belangrijk is dat je de dienst afstemt op je individuele behoefte. Het juiste gereedschap voor het karwij. Voor particulier/hobby gebruik maakt het allemaal niet zoveel uit, maar zakelijk kunnen de behoeften heel anders liggen. Niet zelden maakt de website en met name de emailvoorziening deel uit van de primaire bedrijfsvoering. Omdat het een "onzichtbare" dienst is, lijkt het voor veel klanten vooral een kostenpost. Het is ook lastig om het onderscheidend vermogen zichtbaar te maken. Dat merk je pas als er iets aan de hand is.

Bijkomend kenmerk is dat de technologie niet stil staat en steeds toegankelijker wordt. De buurjongen van 16 kan een server configureren en in z'n onderbroek bij z'n moeder op zolder het hostingbedrijf runnen. Zijn eigen arbeid rekent hij niet als kostenpost en ook is de overhead erg laag. Daardoor krijgt de markt een vertekend beeld over wat redelijke prijzen zijn voor hosting.

Bij hosting betaal je naar mijn idee NIET voor de megabytes en megabits. Dat is algemeen toegankelijke kennis en technologie. Je betaalt voor het serviceapparaat. Goed, kundig en vriendelijk personeel is een grote kostenpost voor een hostingbedrijf. Als ik kijk naar ons eigen bedrijf gaat het grootste gedeelte van de kosten naar zaken die te maken hebben met service en support. Daarmee wordt de telefoon wel gemiddeld binnen 15 seconden opgenomen, zijn de meeste klanten erg tevreden en slaap ik zelf rustig.

 

Als jullie nog iets willen weten hoor ik het graag.

Link naar reactie
  • 0
En hostingprovider zorgt dat de security van zijn systeem altijd gewaarborgd is en zorgt ervoor dat altijd de nieuwste pakketten (software) geïnstalleerd zijn. Denk aan het operating system, PHP, MySQL Kernel, controlepaneel, FTP etc

 

De veiligheid waarborgen is inderdaad een must, maar dat doe je in mijn optiek NIET door ALTIJD de NIEUWSTE paketten geinstalleerd te hebben. Je kiest juist voor de stable pakketten met de juiste patches, niet de nieuwste....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.