• 0

Afschrijving spiegelwand

Hoi,

 

Ik ga een spiegelwand aanschaffen voor mijn muziek- & dansstudio. Die spiegel kost 2.500 euro. Ik moet dit lineair gaan afschrijven, alleen is de termijn waarover ik dit moet doen mij niet helemaal duidelijk.

 

Aan de ene kant zegt de belastingdienst dat ik maximaal 20% per jaar mag afschrijven (dus is de termijn minimaal 5 jaar als ik geen restwaarde zou hebben)

 

Maar aan de andere kant zeggen ze het volgende over gebruiksduur:

"...de vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren). In principe is dat de technische levensduur van het bedrijfsmiddel, dus de periode totdat het helemaal versleten is. Maar u mag uitgaan van de economische levensduur als die korter is dan de technische levensduur. De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat."

 

Het bovenstaande zegt dat ik dus de technische levensduur moet nemen ( zeker 10 jaar zegt leverancier) behalve als de economische levensduur korter is dan de technische. Alleen wat is nu de economische levensduur? Wanneer heeft iets geen economisch nut meer? Je schaft toch alleen maar dingen aan als iets economisch nut heeft voor je bedrijf ( anders schaf je het toch niet aan, lijkt mij?)

 

Moet ik nu 5, 10 (of iet ertussen in) als gebruiksduur nemen???

 

Groetjes,

Victor

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe lang denk je de spiegelwand te gaan gebruiken in de studio? Dat is eigenlijk de termijn die je moet hanteren. Maar ik denk niet dat de belastingdienst er heel erg moeilijk over zal doen, of je nu 500 of 250 euro per jaar afschrijft. Zijn niet echt bedragen waar ze heel erg wakker van liggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle antwoord... Je hebt zo'n ding elke dag nodig dus dan zal het (strikt genomen) dus toch de technische levensduur worden...

 

Maar goed, ik begrijp dus dat de belastingdienst waarschijnlijk niet al te moeilijk zal doen als ik tussen de 5 en 10 jaar in zou gaan zitten...

 

Thanx,

Victor

Link naar reactie
  • 0

Spiegel.........

Dan moet ik altijd denken aan die advertentie op Marktplaats: Te koop zo goed als nieuwe spiegel, nog nauwelijks in gekeken ;D

 

 

Misschien ook wel van belang bij jouw afschrijvingsperiode ;)

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij ben je verplicht om op "investeringen in bedrijfsmiddelen" boven de 450,- euro af te schrijven waarbij je maximaal 20% van de aanschafwaarde per jaar mag afschrijven. (Goodwill maximaal 10%) (Ook al is de economische levensduur korter, denk aan pc's etc)

Dit jaar en volgend jaar mag op bepaalde bedrijfsmiddelen versneld worden afgeschreven ter stimulereing van de economie, zie ondermeer http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=901579, ik heb geen idee of een spiegelwand hier ook in meegenomen mag worden.

 

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ben je verplicht om op "investeringen in bedrijfsmiddelen" boven de 450,- euro af te schrijven waarbij je maximaal 20% van de aanschafwaarde per jaar mag afschrijven. (Goodwill maximaal 10%) (Ook al is de economische levensduur korter, denk aan pc's etc)

Dit jaar en volgend jaar mag op bepaalde bedrijfsmiddelen versneld worden afgeschreven ter stimulereing van de economie, zie ondermeer http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=901579, ik heb geen idee of een spiegelwand hier ook in meegenomen mag worden.

 

 

Spiegel valt inderdaad onder deze regeling.

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.