• 0

E-mail met valse gegevens

 

Beschermt de wet mij wel?

 

Ik ben bang dat concurrenten aan mijn prijslijsten komen door mij een fake e-mail te sturen (via algemene providers zoals gmail of hotmail) onder een valse of een andere naam en mij ervan overtuigen dat ze geinteresseerd zijn in mijn producten. Als ik namelijk zulke mails ontvang, verzend ik zo veel mogelijk informatie met folders en prijzen (Digitaal).

 

Is een ondernemer hiertegen beschermd?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kort maar krachtig; Nee, een prijslijst is openbaar.

 

Er zijn bedrijven die meteen de KvK inschrijving checken alvorens zaken te doen maar dat kan alleen bij B2B.

Verkoop je aan de particulier, en je prijzen zijn lager dan de concurrent dan kan je beter je prijslijst online zetten.

Link naar reactie
  • 0

Tegen wat wil je je beschermen? Tegen mensen die geinteresseerd zijn in je producten? ;D

 

Nee - zonder gein. Daar moet je je niet druk over maken. Concurrenten komen altijd aan jouw prijslijsten. Ga je energie op je klanten richten en niet op je concurrenten. Levert meer op ;)

Link naar reactie
  • 0

 

B2B doe ik.

Maar veel bedrijven van internationale afkomst kun je niet echt chekken.

 

Als de concurrent voordoet via een hotmail account als andere iemand van een bedrijf ergens verweg (die misschien niet eens bestaat) en die verteld valse informatie over zijn bedrijf die misschien niet eens bestaat, en hij/zij vraagt informatie, en ik geef die informatie. Ben ik daar niet tegen beschermd?

Want dat zal hij doen omdat hij onder de prijzen wil zitten en dus aan mij schade te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Voorkomen kun je dit nauwelijks. Krijgen ze het niet via jouw dan wel van een klant die jullie tegen elkaar wilt uitspelen.

Een barrière zou kunnen zijn om niet gelijk je tarieven op tafel te leggen. Maak de klant eerst "warm" met de algemene informatie en vertel hem dan dat je graag contact met hem opneemt om een offerte te bespreken. Dit is echter afhankelijk van het product dat je verkoopt.

Link naar reactie
  • 0

 

ok.. Dat is allemaal wel waar. Dat was namelijk alleen een vraag of ik daartegen beschermd ben.

 

Maar als ik vast kan stellen dat het een valse e-mail is, en ik laat het onderzoeken van welke IP het komt en het blijkt dat ene concurrent te zijn.

 

Ik bedoel, als ik een vermoede heb bij een e-mail, en ik verstrek informatie, en later onderzoek ik waar het mail vandaan komt (Welke IP) en als ik aan die gegevens kom en het blijkt dat het die ene concurrent is. Dan kan ik dus alsnog niks doen?

 

Dat is dan toch een valse geschrift (Vals bedrijfsgegevens en persoon gegevens)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb het over een concurrent die in Nederland zit maar een email stuurt via een hotmail account namens een of andere niet bestaande bedrijf onder een andere naam om mij in de maling te nemen, en uiteindelijk om aan mijn informatie en prijzen te komen.

 

Ze kunnen voordoen als een zeer geinteresseerde bedrijf in mijn activiteiten.

 

Je kan namelijk vanuit nederland een e-mail aanmaken met valse naam en lokatie.

Link naar reactie
  • 0

Joh, maak je niet zo druk om die ene concurrent die zo amateuristisch bezig is.

Waarom zou je überhaupt reageren op bedrijven met een hotmail account.

Als je twijfelt, mail dan terug met het verzoek om een telefoonnummer of zo.

 

Als je tarieven inderdaad zo bijzonder zijn, dan komt men er heus wel een keer achter als men het per sé wil weten.

 

Het is een goed teken dat je concurrenten zich druk maken om jou, steek daar zelf geen energie in en ga uit van je eigen kracht.

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb het over een concurrent die in Nederland zit maar een email stuurt via een hotmail account namens een of andere niet bestaande bedrijf onder een andere naam om mij in de maling te nemen, en uiteindelijk om aan mijn informatie en prijzen te komen.

 

Ze kunnen voordoen als een zeer geinteresseerde bedrijf in mijn activiteiten.

 

Je kan namelijk vanuit nederland een e-mail aanmaken met valse naam en lokatie.

 

Een beetje bedrijf gebruikt geen hotmail account. Stuur naar deze dan niet die info?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Daar ben ik ook mee eens. Maar soms gebeurt het om kansen niet te laten liggen.

 

De vraag was dus, of ik daartegen beschermd kan zijn, als ik erachter kom en ik klaag ze. Kunnen ze hiervoor worden berecht bijvoorbeeld?

 

En nogmaals, dit is echt een algemene vraag en niet dat ik dat mee maak. Niet dat ik weet in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Ed al zei. Maak je niet zo druk. Bel ze eventueel, maar of je daar zoveel moeite voor wilt doen ;)..

 

Het gaat namelijk niet alleen om jouw prijs. Maar om jouw bedrijf in het algemeen toch?

Dat de concurrent dan onder jou prijs gaat zitten betekent toch niet automatisch dat hij dan de opdracht krijgt?.

 

Degene die jouw prijs wilt weten komt er namelijk toch wel achter.

Link naar reactie
  • 0

Hier kan vrij weinig tegen gedaan worden. Het is alleen strafbaar als mensen inderdaad een valse "identiteit" aannemen om hier delicten/misdaden en dergelijk mee te plegen.

 

De vraag is meer. Hoe bewijs je dat diegene die informatie bij jou opvraagt de "concurrent" is. Het kan namelijk toch ook zijn dat diegene gewoon geintresseerd is in jou bedrijf?

Link naar reactie
  • 0

Wat wil je dan uiteindelijk bereiken? Kosten gaan maken om het aan te tonen dat diegene achter dat hotmail adres achter je prijzen wilt komen?

 

Je bent meer geld en energie kwijt om dit aan te gaan tonen. Ik blijf bij het standpunt van Ed dat je ze gewoon een belletje moet geven. That's all

Link naar reactie
  • 0

 

Heren, dat weet ik allemaal dat het de moeite niet waard is, maar als dat aangetoond is, is het dan strafbaar? Daar gaat het om. Het is nogmaals, een informatief vraag.

 

Het lijkt me een belangrijke punt om bedrijven wakker te maken dat het wel kan gebeuren. Maar als het niet strafbaar kan zijn, dan is iedereen vrij om dit soort dingen te doen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is er wel wetgeving in voorbereiding om een valse identiteit op internet strafbaar te stellen. Echter dit komt vooral voort uit het misleiden van kinderen met de verkeerde bedoelingen. In 2007 is deze wetgeving beloofd en ik weet niet of dit al rond is. Echter de snelheid van onze wetgever kennende zal het mij niet verbazen als men hiermee nog bezig is.

 

Overigens verrast je vasthoudendheid me.....

Link naar reactie
  • 0

 

Ja, volgens mij heb ik dat ook ergens gelezen toen de tijd, en dat werd tijd om iets tegen dat soort dingen te doen. maar dat heeft niks te maken met bedrijfsleven. Eigenlijk zouden ze valse identiteit helemaal moeten verbieden. Mensen die een e-mail adres aan willen maken moeten gewoon hun juiste gegevens invullen.

 

Maar goed, Ik begrijp van al die reacties dat men gewoon zelf zeer allert moet zijn met email adressen van yahoo, hotmail, gmail etc... Handelsrecht beschermt bedrijven dus niet tegen dat soort dingen.

 

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Link naar reactie
  • 0

;D ;D Geweldig deze discussie.

 

Ik zie het al helemaal voor me: "maar mijnheer... u heeft toen een hotmail adres opgegeven en mijn prijslijst aangevraagd... jawel... ik heb een database, daar houd ik het allemaal bij.... echt wel... uw ip adres staat hier... maar u heeft wel een vals hotmailadres opgegeven....u bent helemaal geen klant!!! u bent een concurrent! Hoe durft u!! "

 

8) ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.