• 0

Tip over exportsubsidie maar zou ook graag tips en ideeen ontvangen.

Wanneer ik zoek op 'exportsubsidie' worden er geen zoekresultaten getoond. Vandaar even dit topic.

 

In de zomer van 2008 ontvingen wij een fikse belastingaanslag. Ik mailde onze accountant of hij voor ons uitstel wilde vragen omdat wij voor een aantal hoge investeringen stonden. De volgende dag werd ik gebeld door een subsidiedeskundige welke werkzaam bleek te zijn bij ons accountantkantoor.

 

Zij vroeg mij om welke investeringen het ging en ik legde uit dat het om o.a. opslag- en inpakruimte ging. Hier was volgens haar geen subsidieregeling voor. Al snel kwam het gesprek daarna uit op dat wij graag meer de Belgische markt wilden gaan bedienen en toen werd het wel interessant.

 

Wij verkopen gelegenheids- en feestartikelen via het internet. Eigenlijk hebben we dus 'slechts' en online shop. Het maakt voor ons niet uit of we naar Nederland, Belgie of welk ander land dan ook moeten versturen. Het enige probleem is dat de buitenlandse klant veel meer verzendkosten moet betalen. En deze drempel willen we eigen zoveel mogelijk proberen weg te nemen (maar tot op heden weten we nog niet hoe). Dus toen we hoorde dat er een exportsubsidieplan bestond, werden we erg enthousiast natuurlijk.

 

De adviseur maakte voor ons een afspraak met de KvK en enkele dagen zaten wij met de KvK om tafel voor een soort van intake gesprek om te kijken of wij in aanmerking zouden kunnen komen voor de exportsubsidie. En dit was het geval :-)

 

De subsidie werd aangevraagd en inmiddels hebben wij dit ook gekregen. Wat inhoudt dat alle kosten die wij maken om onze feestartikelen aan te kunnen bieden in Belgie bij de KvK kunnen declareren en waarvan we 50% terug krijgen.

 

Te denken valt aan kosten als onder andere:

- vertalen van de website naar het frans

- cursus frans

- deelname aan beurzen in Belgie

- etc..

 

Er komt een stagiare bij ons te zitten via KvK die een exportplan gaat schrijven.

 

We hebben 1,5 jaar de tijd om dit project op te starten en een voorwaarde is dat je maar 1x je stapel facturen mag indienen. Deze worden dan door de KvK voor de helft vergoed.

 

Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Je mag bijvoorbeeld niet al meer dan 2 of 5% exporteren naar een land alvorens je de subsidie aanvraagt.

 

Maar goed wij hebben dus deze subsidie gekregen en moeten dit project dus in werking gaan zetten. Maar ik ben drastisch op zoek naar tips/ideeen hoe we onderstaand kunnen gaan bewerkstelligen.

 

Het doel is dus om Belgische klanten minder verzendkosten te laten betalen. Dat kan door pakketen die voor Belgische klanten zijn bestemd naar een postkantoor in Belgie te brengen. Ik denk dat dit de enige oplossing is (zo niet, dan hoor ik het graag)

 

Ik heb verschillende manieren bedacht om dat te doen, bijvoorbeeld:

 

1) Ik rijd zelf iedere dag naar Belgie met de pakketten en geef ze daar af op het postkantoor. Wat betekent dat ik 1 uur moet heen rijden en 1 uur terug vanaf Rotterdam)

 

2) Ik rijd zelf iedere dag naar een collega die slechts 10 minuten van de Belgische grens gevestigd zit. Hij zou de pakketen dan voor mij over de grens af willen geven bij het postkantoor. Uiteraard moet hier wel een vergoeding tegenover staan.

 

3) We hebben een relatie in Belgie en deze wil eigenlijk distributeur van ons worden in Belgie. Of te wel, wat wij in Nederland doen, wil zij in Belgie doen. Wij zijn dan haar leverancier zeg maar. Ook hier hebben we een logistiek probleem. We zouden dagelijks of om de dag ergens midden tussen haar en onze locatie in kunnen afsrpeken en pakketten kunnen overhevelen van onze bestelbus naar haar bestelbus.

 

Zijn hier niet nog meer oplossingen voor te bedenken? Of te wel, hoe kunnen wij nou het beste onze artikelen op een zo goedkope manier in een Belgisch postkantoor kunnen krijgen? Het liefst op een dagelijkse frequentie zodat het niet ten koste gaat van een van onze speerpunten van ons bedrijf teweten 1 dag levertijd. 1 dagen levertijd voor Belgie vind ik dan nog acceptabel maar het moet niet langer duren.

 

Wie heeft tips/ideeen? Alvast enorm bedankt.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kijk eens op een van de volgende sites met subsidie voor startende exporteurs:

 

www.evd.nl/Prepare2start

 

www.internationaalondernemen.nl/subsidies/index.asp

 

Wellicht dat je eiegen KvK nog een regeling heeft specifiek voor jouw regio, www.kvk.nl , vraag naar de consulent internationale handel.

 

groet en succes.

 

 

De EVD faciliteert en stimuleert internationale activiteiten van bedrijven, overheden en instellingen.

Link naar reactie
  • 0

 

Het doel is dus om Belgische klanten minder verzendkosten te laten betalen. Dat kan door pakketen die voor Belgische klanten zijn bestemd naar een postkantoor in Belgie te brengen. Ik denk dat dit de enige oplossing is (zo niet, dan hoor ik het graag)

 

Wat kost een pakketje naar Belgie? Over hoeveel pakketten hebben we het per dag?

 

Kan je een deel van de extra verzendkosten niet zelf betalen? Scheelt je in ieder geval 2 uur op en neer rijden en een volle tank benzine.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

Ik zou graag met je mee willen denken alleen heb ik meer gegevens voor nodig.

volume, aantal, hudige verzendkosten, verzendkosten vanuit België....

is het een optie om een voorraad bij de distributeur weg te leggen,

wellicht is een samenwerking mogelijk met een transporteur of koerier,

met je bedrijf dichterbij de grens verhuizen....geen te kort aan ideeën, maar met meer en concrete gegevens is het makkelijker focussen op de beste oplossing(en).

 

een kleine aanvulling op de subsidie, aan de 50% vergoeding is er ook een maximum gekoppeld (bedrag weet ik niet uit mijn hoofd).

 

Groeten,

Voir & Savoir

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk even hier voor de details van de subsidieregeling Prepare2Start (evd): www.evd.nl/prepare2start

Begeleiding hierbij kun je krijgen van o.a. de KVK consulent in je regio: www.kvk.nl/consulent

Het maximum bedrag is 50% van het totale geïnvesteerde bedrag met een maximum van eur 11.500

Veel succes

Cor

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.