Investeerder heeft interesse, wat nu?
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
pimmetje
pimmetje
Beste higher level collega's,
nieuw hier, maar desalniettemin direct de nodige vragen.
Mijn situatie is als volgt:
Mijn werkgever heeft interesse om als investeerder op te treden in een BV welke ik zal gaan runnen.
Dit zal in een andere "tak van sport" zijn dan degene waar wij nu in werken, maar ik heb ruime ervaring opgedaan alvorens voor mijn huidige werkgever aan de slag te gaan. Vanwege marktkansen zien zowel ik als ook m'n werkgever hier kansen in.
Gezien het feit dat ik een groentje ben in de ondernemerswereld (wel nodige literatuur gelezen/forums afgezocht) maar grote ambities heb wil ik deze kans niet laten lopen. Ik ben mij ervan bewust dat vele ondernemers in spe moeite hebben met (start/werk)kapitaal te vinden en wil dus spijkers met koppen slaan. Wat ik niét wil is dol enthousiast ergens in stappen / akkoord mee gaan en achter af spijt hebben van overhaaste beslissingen, die wellicht niet meer terug gedraaid kunnen worden.
Feiten zijn:
- Werkgever heeft geen kennis van zaken op het gebied waar de op te richten BV actief zal zijn en heeft mij dus nodig.
- Ikzelf heb dat wel en heb een aantal klanten die op het gebied van omzet in zowel tonnage alsmede euro
zeer interessant zijn, maar heb geen kapitaal wat ik kan investeren (in de vorm van lening / 2e hypotheek o.i.d.)
- Ikzelf zal deze toko moeten gaan trekken en alles eruit halen wat eruit te halen valt. Werkgever zal enkel actief zijn als financier én coach op het gebied van bijv. bankzaken / algemende marktstrategie / etc.
Mijn werkgever heeft als verdeling van de winst tijdens een onofficieel gesprek 75% voor hem ivm financiering en 25% voor mij ivm het werk wat verzet dient te worden. Als dit tevens het geval is voor de aandelen in de BV (waarover we nog moeten praten) heb ik hier op het eerste gezicht geen problemen mee, maar wil dan wel een zwart/wit optie tot het terugkopen van zijn aandelen op de nominale waarde. Mijn doel is de firma ooit (bijv. na een jaar of 5 a 10, even afhangend van resultaten) 100% (of in ieder geval het merendeel, min. 80%) in handen te krijgen.
Graag hoor ik van jullie waar ik goed op dien te letten en hoe ik kan (proberen te) voorkomen me een oor aan te laten naaien (nu of in de toekomst). Ik ben niet de pessimist die meteen van het slechtste uitgaat, ik ben alleen niet zo heel goed van vertrouwen en dek graag potentiële misstappen vooraf al in.
Zie graag jullie meningen/adviezen/correcties tegemoet !
Mvg,
een jonge hond
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag