• 0

Investeerder heeft interesse, wat nu?

Beste higher level collega's,

 

nieuw hier, maar desalniettemin direct de nodige vragen.

 

Mijn situatie is als volgt:

 

Mijn werkgever heeft interesse om als investeerder op te treden in een BV welke ik zal gaan runnen.

Dit zal in een andere "tak van sport" zijn dan degene waar wij nu in werken, maar ik heb ruime ervaring opgedaan alvorens voor mijn huidige werkgever aan de slag te gaan. Vanwege marktkansen zien zowel ik als ook m'n werkgever hier kansen in.

Gezien het feit dat ik een groentje ben in de ondernemerswereld (wel nodige literatuur gelezen/forums afgezocht) maar grote ambities heb wil ik deze kans niet laten lopen. Ik ben mij ervan bewust dat vele ondernemers in spe moeite hebben met (start/werk)kapitaal te vinden en wil dus spijkers met koppen slaan. Wat ik niét wil is dol enthousiast ergens in stappen / akkoord mee gaan en achter af spijt hebben van overhaaste beslissingen, die wellicht niet meer terug gedraaid kunnen worden.

 

Feiten zijn:

 

- Werkgever heeft geen kennis van zaken op het gebied waar de op te richten BV actief zal zijn en heeft mij dus nodig.

 

- Ikzelf heb dat wel en heb een aantal klanten die op het gebied van omzet in zowel tonnage alsmede euro

zeer interessant zijn, maar heb geen kapitaal wat ik kan investeren (in de vorm van lening / 2e hypotheek o.i.d.)

 

- Ikzelf zal deze toko moeten gaan trekken en alles eruit halen wat eruit te halen valt. Werkgever zal enkel actief zijn als financier én coach op het gebied van bijv. bankzaken / algemende marktstrategie / etc.

 

Mijn werkgever heeft als verdeling van de winst tijdens een onofficieel gesprek 75% voor hem ivm financiering en 25% voor mij ivm het werk wat verzet dient te worden. Als dit tevens het geval is voor de aandelen in de BV (waarover we nog moeten praten) heb ik hier op het eerste gezicht geen problemen mee, maar wil dan wel een zwart/wit optie tot het terugkopen van zijn aandelen op de nominale waarde. Mijn doel is de firma ooit (bijv. na een jaar of 5 a 10, even afhangend van resultaten) 100% (of in ieder geval het merendeel, min. 80%) in handen te krijgen.

 

Graag hoor ik van jullie waar ik goed op dien te letten en hoe ik kan (proberen te) voorkomen me een oor aan te laten naaien (nu of in de toekomst). Ik ben niet de pessimist die meteen van het slechtste uitgaat, ik ben alleen niet zo heel goed van vertrouwen en dek graag potentiële misstappen vooraf al in.

 

Zie graag jullie meningen/adviezen/correcties tegemoet !

 

Mvg,

 

een jonge hond

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hai,

 

Oef.......ik kan eigenlijk geen goed antwoord geven omdat het van zoveel zaken afhankelijk is. Ik zou dit persoonlijk nooit in mijn eentje doen zonder kennis van investeringen etc.

 

Zou je iets meer info kunnen geven zoals bijvoorbeeld:

- Hoogte investering

- Verwachte winst in jaar 1,2,3

- Welke risico's / afhankelijkheden spelen er bij dit type bedrijf

- Is er al onderzocht of de bank een deel zou willen financieren naast de investering van jouw werkgever?

- Wat betekent voor jou 'terugkopen op de nominale waarde"?

 

Groetjes, Manon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sluit me bij MAnon aan, met een opmerking die ik nu al wil maken

 

Je geeft 75% van het bedrijf weg aan een financier:

Het toekomstige bedrijf waarvoor:

[*] Jij de kennis bezit en hij niet

[*] Jij degene zal zijn die 80 uur in de week kan werken om het een succes te maken

[*] Hij niet zonder jou kan maar jij wel zonder hem

[*] Jij de aangewezen persoon bent om het op te zetten en hij gewoon de gelukkige is omdat hij jou toevallig kent.

 

Je snapt het al, je geeft alle zeggenschap uit handen, mag met 25% nog geen investering doen zonder zijn toestemming en hij heeft genoeg meerderheid om te besluiten alles te doen waar jij het niet mee eens bent.

 

Vraag jezelf eens af of dat je situatie moet gaan zijn, of dat je wellicht eens met hem moet gaan praten over een meerderheidsbelang voor jou, of dat je met een derde partij moet gaan praten.

Voor de toekomst is een andere coach zo gevonden. Sterker nog, je hebt ze wellicht net gevonden. Het zijn er zo'n 25000

 

Ik kan me voorstellen dat je graag je eigen bedrijf begint, en nu mogelijkheden ziet, maar maak even een pas op de plaats.

Mogelijkheden is meervoud. Dat betekent dat er naast de dor jou geschetste mogelijkheid in ieder geval nog wel 1 andere te vinden is. Soms is die nog beter ook.

 

 

Groet

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Manon/Frans,

 

allereerst even bedankt voor de snelle reactie.

Antwoorden op jullie vragen zijn:

 

Hoogte investering: Dit komt op ca. Euro 200-250k neer. Het is met name werkkapitaal wat de investeerder inbrengt. Ik zal gebruik maken van de bedrijfsruimte waar we nu zitten en op verplichte loon/managementfee kosten, bij wet verplichte af te dragen kosten én onkostengeld voor klanten/leveranciers te bezoeken zullen er niet veel kosten van grote waarde zijn.

Het gaat om een handelsbedrijf, dus er is met name werkkapitaal nodig om goederen in te kopen. Geen productie kosten o.d.

 

Verwachte winst in eerste 3 jaar: Dit ligt aan het te verkopen tonnage, maar een eerste prognose komt op ca. Euro 75k - 130k - 200k voor de eerst 3jr.

 

Risico's/Afhankelijkheden: het grootste risico ligt in de marktprijs. Deze goederen schommelen wekelijks/maandelijks in de marktprijs. 10% goedkoper/duurder binnen enkele weken is bijv. een reële schommeling. De afhankelijkheid is met name die van origine landen, maar vanwege div. origine landen die elkaar qua oogsten aanvullen, zijn er altijd goederen te vinden.

Andere risico's zijn short/long gaan op je voorraad positie, waar zeker in eerste 2-3 jaar nog geen sprake van zal zijn (enkel back to back orders met een kleine voorraad lokaal).

 

Sprake van bank: er is nog niet gesproken met banken, alleen ben ik (wellicht onterecht) een beetje scynisch over de door banken verstrekte leningen aan startende ondernemers. Met name als we over Euro 200-250k praten.

 

Nominale waarde: voor zover ik weet houdt dit in dat ik in een later stadium de mogelijkheid heb om de aandelen van de investeerder terug te kopen op de waarde waarvoor hij ze dag 1 heeft gekocht. Ik wil voorkomen dat ik, indien er goed wordt gedraaid en er na bijv. 5-8jr een mooie miljoenen omzet gedraaid wordt, ik de aandelen op die dag tegen de dan geldende dagwaarde moet terugkopen. Het terugkopen van aandelen op nominale waarde is toch mogelijk? (wellicht geef ik er de verkeerde titel aan).

 

Frans: Ik ben het helemaal met je eens qua het uit handen geven van 75%, maar is een meerderheidsbelang voor mij mogelijk in het geval dat investeerder met een bedrag van 200-250k op de proppen komt? Ik kan me voorstellen dat hij de nodige controle wilt.

 

Het voordeel van deze investeerder is dat ik m'n huidige baan kan combineren met de nieuwe onderneming en deze (afhangend van de noodzaak) geheel vrij mag laten overlopen om uiteindelijk 100% voor de nieuwe onderneming te gaan.

Ik zal dus de mogelijkheid hebben om niet alleen in de avonduren (wat de verkopen niét ten goede zal komen) er tegen aan te gaan, maar ook overdag en zodra duidelijk wordt dat de markt 100% van mijn tijd zou moeten hebben, kan ik er vol gas tegen aan.

 

Wat zou volgens jullie een mogelijke constructie zijn in bovenstaande situatie?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Jonge Hond,

 

Het voorstel klinkt mij niet zo vreemd in de oren. Het is wat anders dan de situaties die wij vaak besproken hebben op HL met betrekking tot investeerders en starters met een IP, ofwel aannemelijke waarde in hun bedrijf.

Dit zou ik meer willen bekijken als een "spin-off" van een bestaand bedrijf, waarin een veelbelovende werknemer de kans wordt geboden om voor eigen rekening en risico iets op te bouwen. Daarin is veelal geen sprake van een waarde bij aanvang van de bedrijfsactiviteiten, waardoor, als de ondernemer geen of weinig, eigen geld inbrengt de verhoudingen nog schever liggen dan bij de voornoemde situaties.

 

De geboden verhouding van 25-75 lijkt mij bij aanvang aardig, waarbij ik wil opmerken dat er aan de ondernemer een kans zou moeten worden geboden om in de loop van de tijd aandelen te kopen. Dat kan de ondernemer realiseren, door zijn winsten te gebruiken om te herinvesteren in het bedrijf. Nadeel is wel dat de winstverhouding ook 25-75 is, waardoor het in aanvang niet zo snel gaat. Dat is wel een stevig argument om een regeling te treffen waarin vooraf wordt afgesproken tegen welke waarde de aandelen over te nemen zijn. Hierdoor kan de ondernemer een deel van de "misgelopen" winst goedmaken door de mogelijke waardestijging.

 

Tevens wil ik erbij opmerken dat hier mijns inziens wel degelijk een deel bankfinanciering mogelijk is en dat niet alle financiering uit eigen geld cq aandelen kapitaal behoeft te worden verkregen. Er kan bijvoorbeeld ook een achtergestelde lening worden ingebracht, waardoor de aflossing vooraf vast staat. Mogelijkheden genoeg, lijkt me.

 

Toch zou ik even goed kijken naar de zeggenschap in het bedrijf. Wie wordt er verantwoordelijk en bevoegd om (grote) beslissingen te nemen en op welke terreinen? Duidelijk is dat de investeerder zijn geld kwijt is bij falen, maar wie bepaalt het succes?

 

Veel succes met ondernemen!

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk,

 

allereerst bedankt voor je bijdrage! Het lijkt inderdaad veel op wat jij noemt onder een "spin-off".

 

Het is inderdaad mijn intentie om met de jaarlijkse winst die ik op mijn aandelen ontvang jaarlijks een (vrij door mij in te vullen of vooraf vast overeengekomen) percentage tegen een vaste prijs (waarde aandeel op dag 1, volgens mij nominale waarde genaamd) terug te kopen. Tevens is het idee om in de toekomst wanneer ik bijv. een meerderheidsbelang heb verkregen de investeerder volledig uit te kopen met (evenuteel noodzakelijke) behulp van een bank.

 

De zeggenschap zal met name gaan over de te kopen goederen. In het beginsel zal er enkel met back 2 back orders gewerkt worden, waardoor er dus geen short/long positie ontstaat die op den duur (veel) geld kan kosten (en opbrengen). Maar zodra dit actueel wordt, zou ik het toch wel (gezien mijn ervaring in betreffende handel) erg fijn vinden als ik daarin het laatste woord heb (desnoods voor een vooraf vastgesteld maximum).

 

De investeerder is bij falen inderdaad zijn geld kwijt en ik alleen mijn tijd en moeite (in combinatie met waarschijnlijk het nodige bloed/zweet/tranen), maar het ligt naast de initiële kapitaal-injectie die bepalend is voor de start-up, voor 200% op mijn schouders of deze onderneming een succes wordt.

 

Alles tesamen zou ik dus volgende punten moeten zien rond te krijgen in gesprek over participatie:

 

- Zorgen dat ik bij de start een zo'n groot mogelijk aandeel in de BV krijg (reëel is 25-49% correct?)

 

- Vaststellen (in participatie overeenkomst) dat ik jaarlijks een (vrij door mij te kiezen of van te voren vastgesteld) percentage van de aandelen van investeerder kan kopen op nominale (dag1) waarde.

 

- Tevens in participatie overeenkomst duidelijk aangeven hoe de zeggenschap is verdeeld. Gebruikelijk is dan bijv. een maximum af te spreken bij (in mijn geval) te kopen goederen.

 

Zie graag je/jullie reacties tegemoet.

 

Mvg,

 

Jonge hond

Link naar reactie
  • 0

Hoogte investering: Dit komt op ca. Euro 200-250k neer.

 

Verwachte winst in eerste 3 jaar: Dit ligt aan het te verkopen tonnage, maar een eerste prognose komt op ca. Euro 75k - 130k - 200k voor de eerst 3jr.

 

 

Hai!

 

Investeert jouw werkgever omdat hij:

1. Jou wil helpen?

2. Jaarlijkse winst wil genereren?

3. Een bedrijf wil opbouwen wat een bepaalde waarde heeft?

 

Als iemand 250 k investeert in jouw bedrijf dan wil hij dat sowieso terugverdienen en daarbovenop wil hij een vergoeding voor het feit dat hij het geld ter beschikking heeft gesteld. Hij zou dit geld ook op de bank kunnen zetten en rente trekken (tegen 4,5% levert dat 35.000 euro op in 3 jaar). De bank is daarbij een zekere optie want je krijgt je geld zeker terug (even los van alle crisis perikelen).

 

Nu investeert hij in een onzekere optie en heeft hij dus een hoger rendement nodig. Vanuit mijn register valuator achtergrond zou ik dit percentage op 20% zetten, maar laten we even uitgaan van 15% rendement omdat hij het jou ook gunt. 15% rendement na 3 jaar levert 130k op.

 

Zakelijk gezien zou hij dus sowieso 380k terug moeten krijgen. Als de winsten die jij noemt netto zijn en er van die winsten niet opnieuw geinvesteerd hoeft te worden (free cash flow) dan zou hij na 3 jaar 304k terug hebben. Ik schat in dat de winsten bruto zijn en dat je dat geld nodig hebt om door te groeien dus waarschijnlijk is het na 3 jaar geen 304k.

 

Ik kan de intenties van jouw werkgever natuurlijk niet inschatten, maar ik neem aan dat hij geen filantroop is ;) , hij zal dus een bepaald rendement willen zien op zijn investering. Heb je daar een idee van?

 

Jij zou dus de aandelen willen terugkopen tegen een waarde van 250k voor 75%? Dus na drie jaar bovenstaande 25% van de winst te hebben ontvangen, heb jij ongeveer 100k betaald en heb je dus 30% erbij verworven? Op dat moment zou je dan via een bancaire financiering de overige 150k neer willen leggen. De bank zal dan kijken of jij uit je free cash flow ( in jouw geval waarschijnlijk nettowinst plus investeringen (ook in werkkapitaal) minus afschrijvingen) de aflossingen op de lening kan voldoen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

Nominale waarde: voor zover ik weet houdt dit in dat ik in een later stadium de mogelijkheid heb om de aandelen van de investeerder terug te kopen op de waarde waarvoor hij ze dag 1 heeft gekocht. Ik wil voorkomen dat ik, indien er goed wordt gedraaid en er na bijv. 5-8jr een mooie miljoenen omzet gedraaid wordt, ik de aandelen op die dag tegen de dan geldende dagwaarde moet terugkopen. Het terugkopen van aandelen op nominale waarde is toch mogelijk? (wellicht geef ik er de verkeerde titel aan).

...

 

 

Mmmm... het lijkt er op dat als de BV prima draait, jij en niet je investeerder daarvan profiteert. Is dat zo?

 

Als dat zo is, dan is je investeerder geen investeerder maar een kredietverstrekker, die tegen een vast % zijn rendement haalt, los van wat de BV doet. Behandel hem dan ook zo.

 

Als jij hem (en hij zichzelf) als investeerder ziet, moet ook hij profiteren van een zeer goed draaiende BV. Je kunt niet van 2 walletjes eten. Een investeerder deelt mee in winst (en verlies) van de onderneming. Een kredietverstrekker niet, die krijgt alleen de afgesproken rente (en de aflossing uiteraard ;)).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

er is reeds een tweede gesprek geweest waarin wat meer duidelijkheid is gekomen. Idee is als volgt:

 

Dag 1 beginnen met een 90/10% verhouding van de aandelen. Investeerder zorgt voor kapitaal (precies bedrag nog even moeilijk vast te stellen, zal op korte termijn volgen, vandaar dat de berekeningen, bijv. van manon en fred, dank daarvoor, moeilijk te analyseren zijn) en ontvangt hiervoor 90% van de aandelen. Als voorbeeld kwam investeerder met volgende staffel (welke in participatie overeenkomst zal worden opgenomen):

 

Begin jaar 1: 90/10 (investeerder / ikzelf)

Begin jaar 2: 75/25

Begin jaar 3: 60/40

Begin jaar 4: 45/55

Begin jaar 5: 30/70

Begin jaar 6: 20/80

 

De jaarlijkse percentages die ik overneem van investeerder zullen gefinancierd worden door de winst op mijn aandeel. Noodzakelijk is dan uiteraard wel dat mijn percentage van de winst groter is dan de waarde van de 15% aandelen die ik jaarlijks dan dien af te nemen van investeerder. Mocht dit niet mogelijk zijn, moet er (wat tevens vastgelegd dient te worden) een mogelijkheid zijn om bijv. 10% ipv 15% af te nemen van investeerder. Is dit een reële gedachte?

 

Investeerder is heeft dus het plan om in de eerste paar jaar het grote deel op te strijken (begrijpelijk gezien kapitaal injectie en risico's) en naarmate jaren vorderen (5jr als staffel aangegeven) zijn aandeel naar 20% te reduceren. De laatste 20% wilt investeerder vasthouden als "pensioen". Dit geeft wellicht gelijk antwoord op de vraag van Manon, waarom investeerder kiest om z'n geld hierin te steken. Investeerder heeft aangegeven dat hij z'n oren en ogen al langer open had voor opties buiten zijn huidig werkveld en ziet dit als een mogelijkheid om a) extra inkomsten te genereren de komende 5 jaar, b) zich te verzekeren dat hij na 5jr via het 20% minderheids aandeel een leuke aanvulling op z'n "pensioen" heeft en c) mij de kans te geven om de onderneming op te zetten en in goede banen te leiden.

 

Het meerderheidsdeel qua zeggenschap zal zich aan de hand van de aandelen mede verplaatsten van investeerder naar mijzelf.

 

Ik besef dat de nodige info nog ontbreekt én dat bovenstaande punten niet veel betekenen zonder dat ze zwart op wit op papier staan met een mooie handtekening eronder, maar ik hoop dat ik de situatie weer ietsje duidelijk heb kunnen schetsen.

 

Alvast bedankt voor jullie input/moeite!

 

Mvg,

 

Jonge hond

 

Link naar reactie
  • 0

Reken eerst eens na hoeveel geld je dan per jaar nodig hebt, om de staffel te volgen: na jaar 1 wil je, met de vrij beschikbare winst uit 10% van de aandelen 15% kopen van de investeerder. Als dat tegen de waarde bij de start is, heb je dus in het eerste jaar een uitkeerbare winst van netto 150% nodig? En daarnaast wellicht nog geld om te investeren, om belasting van te betalen, noem maar op. Moet je bruto winst wel heel erg hoog zijn, lijkt me.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het te bewandelen pad wel een erg bewerkelijke met veel mogelijke valkuilen.

 

Zoals ik het nu lees is TS degene die alle kennis heeft, alle arbeid verricht en alle acquisitie doet. De investeerder functioneert

overwegend als kredietverstrekker (wel geld beschikbaar, geen kennis).

 

Kennelijk heb je de investeerder dusdanig kunnen overtuigen met jouw ondernemingsplannen dat die ertoe bereid is een forse

investering voor neer te leggen. Waarom zou je de investeerder anders behandelen dan een kredietverstrekker?

 

Als je een aantrekkelijk rendement op het geinvesteerde geld in het vooruitzicht stelt is dat wellicht al voldoende én je behoudt alle zeggenschap. Dit is een pad dat aanzienlijk minder ingewikkeld is dan periodieke wijziging van aandelenverhoudingen etc etc...

Als de investeerder hier geen genoegen mee neemt dan kan je proberen om extern financiering te vinden. Als dat niet werkt

zou ik pas zeggenschapsrechten gaan toekennen middels een meerderheid in het aandelenkapitaal.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik vind dit geen goede financieringsconstructie. Het lijkt er op dat de "investeerder" alle winst gaat opstrijken en dat jij aan je activiteiten in beginsel niet veel overhoud. Bovendien heb je in de eerste drie jaar geen enkele controle over de zaak en loop je het risico dat je gewoon ontslagen wordt gedurende het hele traject.

 

250k is best veel geld, maar zoveel is het nou ook weer niet. Er zijn meer investeerders die dit soort bedragen beschikbaar hebben. Het werk dat jij in de business stopt is ook een serieuze investering. Als het de bedoeling is dat jij de ondernemer bent en de business runt, dan moet het ook jouw bedrijf zijn. Er zal talloze manieren om een investering als deze vorm te geven.

 

In jullie geval zal ik het volgende voor willen stellen:

 

Heb jij enig kapitaal? zeg 20 mille?

 

Als jij 20 mille plus de helft van een redelijk salaris in de eerste twee jaar investeerd in "equity" en je krijgt bijvoorbeeld 60% van de aandelen en je partner investeerd 30 mille en krijgt daarvoor 40% van de aandelen, kan je de rest van het geld (200k) in de vorm van een achtergestelde lening aantrekken.

 

De rente en aflossing op de achtergestelde lening worden terugbetaald voordat er winst uitgekeerd kan worden. Als "het bedrijf" niet in staat is aan de betalingsverplichtingen te voldoen, kan de geldlener een optie uitoefenen zodat deze de controle over het bedrijf krijgt.

 

Zo blijf jij in controle zolang je je belofte aan de geldverstrekker waarmaakt en verlies je controle als je afspraken niet nakomt. Dat is echt een stuk beter dan het uitgangspunt waarbij je geen controle hebt ook al kom je al je beloften na.

 

Google ook op "royalty based finance", een financieringscontructie die goed is voor jou en je investeerder zeker zal aanspreken (http://www.expertlog.nl/2008/10/royalty-based-f.html)

 

Veel succes.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Heren/Dame,

 

momenteel in het buitenland, erg druk (tevens met voorbereidingen op te zetten onderneming).

Vandaar nog geen reacties op jullie laatste reacties.

Buiten het feit dat deze erg gewaardeerd worden, worden ze zsm ook beantwoord!

 

Zodra ik tijd heb, zal ik er even goed voor gaan zitten. Tot dan ben ik druk in de weer met enkele klanten/leveranciers aan me te binden én het bestuderen van de Gids Startkapitaal ;-)

 

Groeten!

 

Jonge hond

 

Link naar reactie
  • 2

Goede middag,

 

ALLEREERST, mijn excuses!! Te lang niks laten horen… er is in de tussentijd veel gebeurd.

Hierbij een globaal overzicht van de gebeurtenissen, hopelijk hebben jullie HL-ers er ooits iets aan:

 

Ter opfrissing:

 

Ik werkte destijds voor een bedrijf en had een idee om een handelsbedrijf te starten met de back-up van mijn werkgever.

Ik zou gewoon actief blijven in bedrijf A waar ik werknemer was en 40-50u p/wk werkte en dan ’s ochtends vroeg, overdag een 2-3tal uurtjes en ’s avonds in mijn eigen tijd hieraan besteden. Gewoon om te kijken of ik het van de grond zou krijgen en of ik wat handel kon doen. Mijn werkgever had interesse om mij te helpen met een investering van 200-250k euro om werkkapitaal te hebben.

 

Dus… mei 2009 dus begonnen met de B.V. Gekozen voor een 50/50% verdeling van de aandelen met de overeenkomst dat ik aan het eind van ieder jaar 15% terug zou kopen van hem, dit tegen nominale waarde van de aandelen. Aan het eind van het 2e jaar zou ik dan 80% en hij 20% van de BV in handen hebben. Dit zou zo blijven tot op de dag dat hij zijn aandelen zou willen verkopen. Zo gezegd zo gedaan…

 

De investering zou binnen 3-6 maanden volgen ivm nog een paar zaken te regelen met de banken etc, aldus mijn werkgever.

Maanden gingen voorbij waarin ik met name back2back deals in de boeken noteerde en daar mijn winst op pakte. Mooie handel waarbij mijn klant vooruit betaalde en ik zo netjes mijn leverancier kon betalen. Desondanks was het natuurlijk bij lange na niet wat ik voor ogen had: volume doen, kapitaal hebben, posities nemen en groeien in omzet, klanten en winst.

 

Dit alles speelde zich af medio 2009. In de nasleep van 2008 kwam mijn werkgever er financieel een stuk minder goed voor te staan en bleef de investering van 200-250k euro uit. Ik had hier alle begrip voor, omdat ik binnen mijn (laten we zeggen) day job natuurlijk goed zag hoe de handel terugliep en hoe de firma steeds minder rooskleurige resultaten behaalde.

Dit heeft tot eind 2010 zo doorgesukkeld waarna ik toch een gevoel van “waarom heb ik eigenlijk een partner binnen mijn bedrijf” kreeg.

 

Dit heb ik met div. collega-ondernemers en vrienden uit gelijksoortige handel besproken en die waren er allemaal erg duidelijk over: KAPPEN MET DIE SAMENWERKING !

 

Nu was ik wat milder, mede omdat ik dagelijks zag dat hij de investering niet voor de lol uitstelde, maar uit pure noodzaak.

Uiteindelijk ben ik tóch op een vrijdagmiddag met hem om de tafel gaan zitten om te vragen wat we in de toekomst konden verwachten. Daar had hij geen concreet antwoord op waarop ik besloot hem om de aandelen te vragen. “Die vraag verwachte ik al een tijdje eerlijk gezegd”, aldus mijn partner.

 

We hebben het nog even gehad over hoe dan verder, waarop ik aangaf dat ik gewoon mijn day job wilde aanhouden en ik (zoals toen ook al het geval was) in mijn eigen uurtjes mijn zaakje zou runnen/opzetten. Vanwege de 40-50 uur per week die ik aan mijn day job zou besteden, gaf mijn partner/werkgever aan dat dit moeilijk zou te combineren zou zijn en daarom enige noemenswaardige groei zou uitblijven omdat ik mijzelf niet 100% voor mijn zaak zou kunnen inzetten. Ik heb aangegeven dat ik het toch graag zo zou willen proberen en ik zijn aandelen graag overnam tegen de eerder afgesproken nominale waarde. Hier was hij akkoord mee.

 

3 maanden later was alles netjes afgerond.

Ik zijn 50% van de aandelen overgekocht tegen nom. waarde.

Hij zijn initiële investering terug én de helft van de winst tot op die dag.

Al met al kwam hij er goed vanaf.

 

Nu denken jullie wellicht zoals div. collega ondernemers van mij die ik na die aandelen-overname erover sprak en zeggen jullie “WAAROM de helft vd winst afstaan als hij zijn deel van de deal ook nooit heeft waargemaakt”? Wellicht hebben de mensen die dit denken hier gelijk in, maar ik bewaar liever de vrede in zo’n geval. Ten eerste waren de winsten niet dermate groot dat ik een paar ribben uit mijn lijf moest afstaan. Ten tweede, wist ik dat 2011 (jaar 3) een beter jaar zou worden als de voorgaande 2 jaren.

 

Vandaag de dag, halverwege dit 3e jaar kan ik zeggen dat ik de juiste keuze gemaakt heb.

Sinds april ben ik 100% eigenaar en dat bevalt me uitermate goed.

2011 is tot dusver een mooi jaar waarin de BV mooie groeicijfers laat zien.

In 2010 zaten we t.o.v. 2009 op 200% groei qua omzet en winst.

De prognose voor 2011 t.o.v. 2010 zal uitkomen op ca. 400-500% groei in omzet en winst.

Klanten betalen vooralsnog nog immer vooruit óf binnen de betalingstermijn die ík weer van mijn leveranciers krijg.

Dus de handel loopt... en dat met maar 3-5 arbeidsuren per dag.

 

Mijn ex-partner is nog steeds mijn werkgever.

Wij hebben het vaak over de te varen koers binnen zowel zijn bedrijf als het mijne.

Dus ik leer van een ouwe rot uit het vak, we lachen, we brainstormen, we vragen elkaars mening...

maar uiteindelijk bepaalt hij zijn koers en ik de mijne.

 

LIFE IS GOOD!

 

Uiteraard komt er een moment in de (nabije) toekomst dat ik er 100% voor ga. Maar dan moet ik eerst nog 1 of 2 keer zo'n jaar als 2011 kunnen draaien. Op termijn zal er ook een investeerder/bank bij moeten komen. Maar waar ik in 2009 nog een pikkie was met een strak plan en een grote bek die dacht dat hij de hele wereld aankon, ben ik nu een Pikkie (hoofdletter 'P') die z'n eerste 2,5jr erop heeft zitten, een financieel en commercieel gezonde toko heeft, een ervaring rijker is op het gebied van partnership….maar m.i. het allerbelangrijkste… nog steeds denkt dat ‘ie de hele wereld aan kan! :P

 

Fijne avond!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.