• 0

goodwill fiscaal aftrekbaar?

Ik wil via mijn BV de aandelen van een andere (vreemde) BV kopen. Mijn BV wordt dan 100% aandeelhouder. Is de goodwill die mijn BV betaalt dan fiscaal aftrekbaar, of valt dit ook onder de deelnemingsvrijstelling? Volgens mij is op het moment van aankoop de deelnemingsvrijstelling nog niet van toepassing. gr. Rob

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goodwill die ziet op het verwerven van een deelneming is fiscaal gezien niet aftrekbaar. Je kunt er niet op afschrijven.

 

De enige manier dat de goodwill wordt verwerkt is via de kostprijs die je van een potentiële verkoopprijs of liquidatie af mag halen.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Als je de BV overneemt en dus 100% aandeelhouder wordt, dan is de koopsom niet aftrekbaar en ontvangt de koper de koopsom belastingvrij als hij een holding heeft. Als hij de aandelen in privé heeft, dan mag hij (in het algemeen) vrolijk aftikken voor de inkomstenbelasting.

 

Als je de activa en passiva koopt dan is de koopsom voor jou fiscaal aftrekbaar (verdeeld over 10 jr) en moet de koper belasting betalen over de koopsom.

 

Ik weet niet of je keuze hebt qua constructie, maar vraag even advies over wat het gunstigste is voor beide partijen. Het is meestal zo dat het voordeel of nadeel voor beide partijen niet even groot is en daar zou je dan rekening mee kunnen houden in de prijs. Tenslotte willen we allemaal graag zo min mogelijk belasting afdragen.

 

groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 1

Een verkoper zal niet happig zijn op een activa/passiva transactie omdat op dat moment alle stille reserves, fiscale reserves en goodwill vrijvallen.

 

Dus al die bedragen vallen voor de verkoper vrij wat inhoud dat belasting verschuldigd is.

 

Kleine aanvulling op Manon dat goodwill maximaal 10% per jaar mag worden afgeschreven (indien toegestaan) want maximaal 10% afschrijven verschilt van afschrijven over 10 jaar. Het blijft muggenziften maar daar studeer ik fiscaal recht eenmaal voor ;)

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Jep Ryan you are so right!! Ik ben meer een generalist ;D

 

Wat betreft de activa/passiva: het gebeurt in de praktijk toch zeer regelmatig, het is geheel afhankelijk van de casus of het interessant is. Je kunt me evt pben als je de situatie hier niet wilt schetsen, dan wil ik wel even meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Rob,

 

zoals gezegd maakt dit soort goodwill onderdeel uit van de verwervingsprijs van de aandelen. Die goodwill is niet aftrekbaar, maar komt op de balans als onderdeel van de waarde van de deelneming van jouw BV in de gekochte BV.

 

Een activa/passiva transactie kan toch interessant zijn als de verkoper zelf ook een holding heeft. Als de stille en fiscale reserves in de werk BV zitten en hij/zij een eigen holding heeft, dan vallen die reserves onder de deelnemingsvrijstelling van zijn/haar holding. Nadeel voor de verkoper is dat hij/zij met een lege dochter BV blijft zitten. Dat is wel ongewenst.

 

Daarnaast staat het de overname niet in de weg. Jouw BV koopt de aandelen incl. goodwill. Dat die goodwill niet fiscaal aftrekbaar is, is niet zaligmakend. Het gaat je immers om de winstverwachting.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een verkoper zal niet happig zijn op een activa/passiva transactie omdat op dat moment alle stille reserves, fiscale reserves en goodwill vrijvallen.

 

Nog even doorgaand op bovenstaande. Ik neem aan dat je hier doelt op de situatie waarbij de koopsom van de passiva/activa transactie groter is dan de netto boekwaarde van de passiva/activa? Of vallen er ook anderszins reserves vrij?

Link naar reactie
  • 0

Een verkoper zal niet happig zijn op een activa/passiva transactie omdat op dat moment alle stille reserves, fiscale reserves en goodwill vrijvallen.

 

Nog even doorgaand op bovenstaande. Ik neem aan dat je hier doelt op de situatie waarbij de koopsom van de passiva/activa transactie groter is dan de netto boekwaarde van de passiva/activa? Of vallen er ook anderszins reserves vrij?

 

Bij een A/P verkoop wordt doorgaans de balans van een BV leeg gemaakt, op lijfrente- en pensioenvoorzieningen na. Welke reserves verwacht je daarna nog?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.