• 0

ZZP en schuldsanering

Hallo allemaal,

 

Ik ga proberen kort mijn verhaal uit te leggen en hoop op dit forum wat wijzer te kunnen worden.

 

Ik woon samen met mijn vriend en we hebben beide een baan. Mijn vriend is voornemens om als

ZZP er te gaan werken omdat hij dan meer kan gaan verdienen en niet steeds gezeur van een baas

heeft. Nu is het geval dat hij uit een scheiding komt en hij , waarschijnlijk aan het einde van dit jaar, de schuldsanering

in moet. Aangezien ik al op internet ben gaan speuren of dat allemaal wel kan, moet ik zeggen dat ik er nog

niet echt veel wijzer van ben geworden. In die zin, dat het soms oogluikend wordt toegestaan. Mijn vriend heeft

zoiets van ´hoe eerder ik alles afbetaald heb hoe eerder ik er vanaf ben´ omdat hij gewoonweg veel meer kan

gaan verdienen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

 

We kwamen ook nog op het idee dat ik dan een eenmanszaak zou starten en hem als het ware in loondienst

zal nemen omdat ze vaak willen dat je voor een baas werkt. Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn, ook omdat ik

mijn eigen full time baan zal behouden? Of is dit toch niet helemaal slim bedacht?

 

Hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen.

 

Alvast bedankt!

 

Gr Saskia

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo allemaal,

 

Ik ga proberen kort mijn verhaal uit te leggen en hoop op dit forum wat wijzer te kunnen worden.

 

Ik woon samen met mijn vriend en we hebben beide een baan. Mijn vriend is voornemens om als

ZZP er te gaan werken omdat hij dan meer kan gaan verdienen en niet steeds gezeur van een baas

heeft. Nu is het geval dat hij uit een scheiding komt en hij , waarschijnlijk aan het einde van dit jaar, de schuldsanering

in moet. Aangezien ik al op internet ben gaan speuren of dat allemaal wel kan, moet ik zeggen dat ik er nog

niet echt veel wijzer van ben geworden. In die zin, dat het soms oogluikend wordt toegestaan. Mijn vriend heeft

zoiets van ´hoe eerder ik alles afbetaald heb hoe eerder ik er vanaf ben´ omdat hij gewoonweg veel meer kan

gaan verdienen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

In de WSNP *mag* je niet ondernemer zijn, maar moet je in loondienst zijn. Beter is het dan om de schulden te saneren zonder schuldsanering.

We kwamen ook nog op het idee dat ik dan een eenmanszaak zou starten en hem als het ware in loondienst

zal nemen omdat ze vaak willen dat je voor een baas werkt. Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn, ook omdat ik

mijn eigen full time baan zal behouden? Of is dit toch niet helemaal slim bedacht?

Ja, dat zou kunnen. Maar het zou dan beter zijn als hij bij een derde of bij een BV ofzo in dienst was.

Link naar reactie
  • 0

Vergeet het maar om zelfstandige te zijn binnen de Wsnp. Al verdien je 1000 euro per uur, dan nog zal het nooit toegestaan worden. Probeer met je schuldeisers tot een regeling te komen. Zolang het niet gaat om een hele grote schuld (>20K voor particulieren) is dat vaak prima zelf te regelen.

 

Mocht je toch kiezen voor Wsnp, en je wilt aan de slag als ZZP'er, probeer dan een constructie te regelen zoals je voorstelt, maar dan via een derde die geen familie is. Je wilt die bewindvoerder niet tegen de haren strijken, want ze kunnen die drie jaar als een hellemonster je het leven zuur maken.

 

Wsnp wordt vaak gezien als uitweg voor een problematische schuldsituatie. Maar neem van mij aan dat je alles liever hebt dan Wsnp. Probeer regelingen te treffen, werk hard en klim er zelf weer bovenop. Het is de beste remedie.

 

Waarom denk je dat hij aan het einde van dit jaar de schuldsanering in moet? Het jaar is pas net begonnen! Kun je die 10-11 maanden dan niet gebruiken om er financieel weer een beetje bovenop te komen?

Link naar reactie
  • 0

Heren, bedankt voor jullie reacties!

 

Mocht je toch kiezen voor Wsnp, en je wilt aan de slag als ZZP'er, probeer dan een constructie te regelen zoals je voorstelt, maar dan via een derde die geen familie is. Je wilt die bewindvoerder niet tegen de haren strijken, want ze kunnen die drie jaar als een hellemonster je het leven zuur maken.

 

In principe zou ik dan toch een bedrijf kunnen starten? Ik sta totaal buiten die schuld en we zijn niet getrouwd.

Wel samenwonend dus dat zou een probleem kunnen zijn. Dus ik dacht slim te zijn door dan een eenmanszaak

te beginnen en hem in dienst te nemen. Ik geef hem dan een cotract en een salaris en de rest is dan voor mij.....

Wat bedoel je eigenlijk dat er een derde aan te pas zou moeten komen? Is dit omdat wij op hetzelfde adres wonen?

 

Wsnp wordt vaak gezien als uitweg voor een problematische schuldsituatie. Maar neem van mij aan dat je alles liever hebt dan Wsnp. Probeer regelingen te treffen, werk hard en klim er zelf weer bovenop. Het is de beste remedie.

 

Hard werken doen we allebei. Maar een schuld van 30.000 euro (zijn helft) is niet zomaar even weggewerkt. Buiten dat om

zitten de schuldeisers al zo lang op hun geld te wachten dat het moeilijk zal worden om een regeling te treffen. Ik heb er al

aan zitten denken om een lening af te sluiten om direct alles te betalen zodat hij niet de schuldsanering in hoeft. Naar mijn

inzien kan je beter je lening afbetalen dan de schuldsanering. Is dit een raar idee?

 

Dat het waarschijnlijk rond eind van het jaar word komt omdat hier een wachtlijst staat voor de schuldsanering, dan moet alles nog berekend worden, notaris erbij mag ik aannemen.....met alle respect maar sommigen instanties werken niet zo

snel.

 

Groetjes Saskia

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.