• 0

Variabele management fee voor de holding

 

Ik ben onder de indruk van de adviezen en wil graag de volgende vraag voorleggen.

 

Ik heb een holding bv en een werk bv. Ik ben in dienst van de holding bv die een management fee in rekening brengt bij de werk bv. In 2008 is er een grote transactie gevallen waardoor de winst dat jaar in de werkmaatschapij voor het eerst aanzienlijk is.

Na aankondiging van de verhoogde 20% schaal voor de vpb, heb ik een variabele (winstgerelateerde) component toegevoegd aan de managment fee, waardoor winsten boven de 20% schaal (euro 250.000) eerst als performance gerelateerde management fee naar de holding bv gaan. Hierdoor kan ik in beide vennootschappen maximaal gebruik maken van het 20% tarief.

 

Zou dit fiscaal acceptabel zijn?

 

Gr. C.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is mogelijk om een prestatiegerelateerde managementfee in rekening te brengen. In zakelijke verhoudingen zijn bonussen ed. immers vrij gebruikelijk. Je zal alleen wel een iets andere onderbouwing moeten hebben dan optimaal gebruik willen maken van de lagere tarieven.

 

Achteraf aanpassen zal je bewijspositie zeker niet ten goede komen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cape

 

Ik begrijp dat beide BV's voor de VPB geen fiscale eenheid vormen (anders was de vraag overbodig). Klopt dat?

 

De onderbouwing van een variabele MF kan zonder FE VPB lastig zijn als ze niet zakelijk is. De fiscus zal niet zomaar akkoord gaan met een MF die de winst naar 250K afroomt voor de werk BV. Daar moet wel meer aan ten grondslag liggen.

 

Je kunt zelf een staffel maken waarin je bij een X winst een Y MF opneemt. Let wel, dan ben je daar voorlopig ook aan gebonden (bestendige gedragslijn).

 

Als dit een eenmalige uitschieter is, dan is het plausibel dat niet alle winst uit de werk BV via de MF naar de holding gaat, mits je je er niet veel meer voor in hebt hoeven spannen (lees veel meer arbeid verrichten).

 

Normaliter is het zo dat een werk BV, op het benodigd werkkapitaal en activa na, vrijwel leeg blijft. Risicospreiding is immers usance, dus pot je overschotten op in de holding. Dat is tevens mogelijk van invloed op jouw gebruikelijk loon en de pensioenopbouw in eigen beheer.

 

Geen sinecure dus als je de richtlijnen van de fiscus wilt volgen. Wellicht dat een fiscalist op basis van de werkelijke cijfers een sluitend advies kan geven.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cape

 

Ik begrijp dat beide BV's voor de VPB geen fiscale eenheid vormen (anders was de vraag overbodig). Klopt dat?

 

De onderbouwing van een variabele MF kan zonder FE VPB lastig zijn als ze niet zakelijk is. De fiscus zal niet zomaar akkoord gaan met een MF die de winst naar 250K afroomt voor de werk BV. Daar moet wel meer aan ten grondslag liggen.

 

Je kunt zelf een staffel maken waarin je bij een X winst een Y MF opneemt. Let wel, dan ben je daar voorlopig ook aan gebonden (bestendige gedragslijn).

 

Als dit een eenmalige uitschieter is, dan is het plausibel dat niet alle winst uit de werk BV via de MF naar de holding gaat, mits je je er niet veel meer voor in hebt hoeven spannen (lees veel meer arbeid verrichten).

 

Normaliter is het zo dat een werk BV, op het benodigd werkkapitaal en activa na, vrijwel leeg blijft. Risicospreiding is immers usance, dus pot je overschotten op in de holding. Dat is tevens mogelijk van invloed op jouw gebruikelijk loon en de pensioenopbouw in eigen beheer.

 

Geen sinecure dus als je de richtlijnen van de fiscus wilt volgen. Wellicht dat een fiscalist op basis van de werkelijke cijfers een sluitend advies kan geven.

 

Groet

Joost

 

En de KvK blijft ondanks al deze fiscale complexiteit het advies geven: "1 BV is geen BV'....

 

Link naar reactie
  • 0

 

En de KvK blijft ondanks al deze fiscale complexiteit het advies geven: "1 BV is geen BV'....

 

 

Gaston

 

De truc is om die fiscale complexiteit in te zetten om die 2 BV's samen te laten dansen over de schatkist en alleen te betalen wat nodig is. Dus in essentie heeft de KvK gelijk, alleen hebben ze de kennis niet om daar maximaal profijt uit te trekken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.