• 0

Zakelijk bedrijfsruimte bij iemand prive huren

Hallo,

 

Ik ben sinds enkele maanden zelfstandig met een eenmanszaak.

 

De ruimte waar ik o.a. de werkzaamheden verricht is bij iemand die een ruimte van zijn woning ter beschikking stelt.

Voorheen is dit al eens al zakelijke ruimte benut in de vorm van een praktijk.

 

Nu wil ik die persoon daar maandelijks huur voor betalen als compensatie, zodat ik ook de nodige kosten maak.

 

Hoe gaat dit in zijn werk en kan dit?

 

-Moet ik een factuur van deze persoon ontvangen?

-Moet op deze factuur BTW vermeldt staan en hoe werkt dat wanneer deze persoon geen btw nr. heeft?

-Ben ik verplicht huur te betalen, omdat de fiscus dit anders niet accepteert?

 

Graag jullie visie op deze m.s.s. eenvoudige vragen.

 

 

Groeten,

 

 

Dennis

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je gebruikt ruimte van iemand anders. Die zal daar een vergoeding (huur) voor willen hebben. Tot zover heb je nog niets met de fiscus te maken. Dat komt pas daarna: als je geen huur betaalt, zou de fiscus dat aan kunnen merken als bijvoorbeeld een schenking. Komt de waarde boven de vrijstelling uit, dan zal schenkingsrecht betaald moeten worden.

 

Betaal je wel huur, dan zal je daarvoor een factuur moeten krijgen. Op deze factuur zal in principe geen btw worden berekend, omdat de verhuur van vastgoed in beginsel niet belast is met btw (tenzij je daarvoor samen zou kiezen, maar op het eerste gezicht lijkt me dat hier geen voordeel opleveren). De verhuurder hoeft dan ook geen btw-nummer aan te vragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hi Dennis,

 

Wat is jouw relatie tot die persoon?

Mogelijk is er sprake van terbeschikkingstelling door die persoon.

 

Leg ik wel uit als blijkt dat dat van toepassing is.

 

Graag je reactie

Joost

 

Hallo Joost,

 

Dit is directe familie van mij. Sterker nog het zijn mijn ouders. Verandert dit de zaak, want ik vind het eerste antwoord prima? Ik betaal hen gewoon een vast bedrag per maand en daarmee is alles dan voor de fiscus in orde.

 

Mvg,

 

Dennis

Link naar reactie
  • 0

Je ouders zouden daarmee onder de terbeschikkingstellingsregeling kunnen vallen. Dat is een vrij lastige regeling, waar o.a. hier wat meer over staat vermeld.

 

Als je minderjarig bent, of als de voorwaarden niet zakelijk zijn (in het maatschappelijk verkeer ongebruikelijk), zal dit voor je ouders gaan spelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je ouders zouden daarmee onder de terbeschikkingstellingsregeling kunnen vallen. Dat is een vrij lastige regeling, waar o.a. hier wat meer over staat vermeld.

 

Als je minderjarig bent, of als de voorwaarden niet zakelijk zijn (in het maatschappelijk verkeer ongebruikelijk), zal dit voor je ouders gaan spelen.

 

Wat betekent dit precies?

 

Ik ben meerderjarig en de voorwaarden zijn zakelijk.

 

Normaal gezien sturen zij mij toch een factuur waarin een netto bedrag zonder btw aan huur staat vermeldt.

Ik betaal dit uiteraard, waarna zij dit jaarlijks vermelden in box 1 of 3? Ik dacht namelijk dat huuropbrengsten onbelast waren, tenzij dit als zakelijke opbrengsten gezien wordt in de vorm van meerdere onroerende zaken.

 

Misschien heb ik het volledig verkeerd begrepen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis

 

Als de huur bijv. onzakelijk laag is, dan valt de verhuur voor jouw ouders in box 1 onder de terbeschikkingstelling. De huuropbrengsten zijn dan belast.

 

Als de huurprijs zakelijk is en de huurovereenkomst ook, dan is er in dit geval niets aan de hand. Het pand is voor jouw ouders box 3 vermogen. Jouw onderneming mag de huurkosten aftrekken van de winst.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis

 

Als de huur bijv. onzakelijk laag is, dan valt de verhuur voor jouw ouders in box 1 onder de terbeschikkingstelling. De huuropbrengsten zijn dan belast.

 

Als de huurprijs zakelijk is en de huurovereenkomst ook, dan is er in dit geval niets aan de hand. Het pand is voor jouw ouders box 3 vermogen. Jouw onderneming mag de huurkosten aftrekken van de winst.

 

groet

joost

 

Heel duidelijk, bedankt Joost. De fiscus mag het dus niet zien in de vorm van dat het gegund wordt, of als schenking.

Link naar reactie
  • 0

Re: Zakelijk bedrijfsruimte bij iemand prive huren

« Antwoord #6 Gepost op: 29 januari 2009, 13:23 »

 

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi Dennis

 

Als de huur bijv. onzakelijk laag is, dan valt de verhuur voor jouw ouders in box 1 onder de terbeschikkingstelling. De huuropbrengsten zijn dan belast.

 

Als de huurprijs zakelijk is en de huurovereenkomst ook, dan is er in dit geval niets aan de hand. Het pand is voor jouw ouders box 3 vermogen. Jouw onderneming mag de huurkosten aftrekken van de winst.

 

groet

joost

_____________________________________________________________________________

 

 

Het pand is onderdeel van de woning van jouw ouders? Kunnen zij dan hypotheekrente aftrekken voor een pand en voor hetzelfde pand belastingvrij huur ontvangen?

 

Link naar reactie
  • 0

Betaal je wel huur, dan zal je daarvoor een factuur moeten krijgen. Op deze factuur zal in principe geen btw worden berekend, omdat de verhuur van vastgoed in beginsel niet belast is met btw (tenzij je daarvoor samen zou kiezen, maar op het eerste gezicht lijkt me dat hier geen voordeel opleveren). De verhuurder hoeft dan ook geen btw-nummer aan te vragen.

 

Hoi Ronaldinho,

 

In een beetje oud draadje dat net weer aangehaakt is, zie ik deze opmerking van jou staan. Mss weet je intussen beter. In dat geval voor andere lezers: je kunt pas vrijgesteld zijn van BTW als je eerst ondernemer bent. Verhuur van onroerende zaken is meestal vrijgesteld, maar dat geldt alleen voor BTW-ondernemers en die hebben een BTW-nummer nodig. Ze krijgen overigens geen BTW-aangifte als ze niets anders doen dan vrijgesteld verhuren.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Betaal je wel huur, dan zal je daarvoor een factuur moeten krijgen. Op deze factuur zal in principe geen btw worden berekend, omdat de verhuur van vastgoed in beginsel niet belast is met btw (tenzij je daarvoor samen zou kiezen, maar op het eerste gezicht lijkt me dat hier geen voordeel opleveren). De verhuurder hoeft dan ook geen btw-nummer aan te vragen.

 

Hoi Ronaldinho,

 

In een beetje oud draadje dat net weer aangehaakt is, zie ik deze opmerking van jou staan. Mss weet je intussen beter. In dat geval voor andere lezers: je kunt pas vrijgesteld zijn van BTW als je eerst ondernemer bent. Verhuur van onroerende zaken is meestal vrijgesteld, maar dat geldt alleen voor BTW-ondernemers en die hebben een BTW-nummer nodig. Ze krijgen overigens geen BTW-aangifte als ze niets anders doen dan vrijgesteld verhuren.

 

groet,

 

John

 

Dit begrijp ik niet. Verhuur van onroerende zaken is toch vrijgesteld van BTW tenzij..........

Als je geen ondernemer bent voor de omzetbelasting kun je gewoon verhuren.

De praktijk heeft me geleerd dat je als hurende ondernemer, zelfs zonder facturen van de huur in je administratie, bijna nooit vragen van de belastingdienst krijgt over dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,

Henk Jan

Link naar reactie
  • 0

je kunt pas vrijgesteld zijn van BTW als je eerst ondernemer bent. Verhuur van onroerende zaken is meestal vrijgesteld, maar dat geldt alleen voor BTW-ondernemers en die hebben een BTW-nummer nodig. Ze krijgen overigens geen BTW-aangifte als ze niets anders doen dan vrijgesteld verhuren.

 

 

Hoi John,

 

Volgens mij maak je een redenatiefout. De prestatie zelf (verhuur) is in beginsel vrijgesteld. Pas als de verhuurder met de huurder opteert voor belaste verhuur (en huurder het pand voor min 90% BTW belaste prestaties gebruikt) wordt de verhuurder BTW plichtig ondernemer en kan hij een BTW nummer aanvragen (als hij al geen BTW ondernemer was).

 

Zo kan de box 3 verhuurder dus ook BTW plichtig zijn als hij daarvoor kiest samen met de huurder.

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De praktijk heeft me geleerd dat je als hurende ondernemer, zelfs zonder facturen van de huur in je administratie, bijna nooit vragen van de belastingdienst krijgt over dit onderwerp.

 

 

Hoi Henk Jan

 

Hier zou ik voorzichtig mee zijn. Jouw naam suggereert dat je in de vastgoedsector opereert, maar hoe vaak ben je betrokken bij belastingcontroles?

 

Ik zou dit niet als 'tip' noemen richting ondernemers. Zo'n 'tip' lijkt leuk, totdat.....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor jouw advies Joost.

De belastinginspecteurs die ik tot dusver heb meegemaakt, waren bijna allemaal hele redelijke mensen, die er niet op uit waren boetes uit te delen als de belastingdienst niets te kort werd gedaan, maar ik ben met je eens dat het zuur zou zijn voor degene die wel tegen boete aan loopt omdat ik de verwachting uit spreek dat, dat wel een beetje zal vallen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.