• 0

autoradio of carkit aftrekken

Hallo,

 

Naast mijn vaste baan heb ik een tekenbureau opgestart. Nu doet het volgende zich voor. Ik moet steeds meer telefoneren wanneer ik in de auto zit. Nu vraag ik me af of ik bijv. een autoradio/carkit kan aftrekken als onkosten van mijn omzet. (en ook de btw natuurlijk).

 

m vr gr

Pieter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het een privé auto, of ondernemingsvermogen?

 

Als het een privéauto is, geldt in principe het volgende:

 

3. Privé-auto

 

Een privé-auto wordt gebruikt voor zakelijke ritten. Wat zijn de consequenties bij het aanbrengen van:

a. een carkit;

b. een navigatiesysteem;

c. een headset.

 

3.1. De gevolgen voor winst- en resultaatgenieters

 

Ad a. en b. Carkit en navigatiesysteem

 

De in een privé-auto ingebouwde carkit en het navigatiesysteem gaan deel uitmaken van de auto. Als gevolg daarvan zijn de kosten aan te merken als autokosten. Bij personenauto's worden de kosten en lasten in aftrek beperkt op grond van artikel 3.17, lid 1, onderdeel b, respectievelijk artikel 3.18 van de Wet IB 2001.

In alle overige situaties (zoals bijvoorbeeld een bestelauto die tot het privé-vermogen behoort en zakelijk wordt gebruikt) geldt artikel 3.17, eerste lid, onderdeel c, van de Wet IB 2001. De kosten worden dan in aftrek beperkt tot het bedrag dat als voordeel uit sparen en beleggen in aanmerking wordt genomen. Aangezien bij een bestelauto sprake is van een roerende zaak die voor persoonlijke doeleinden wordt gebruikt, bedraagt het voordeel uit sparen en beleggen nihil. Er kan dus niets in mindering worden gebracht op de winst of het resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Ad c. Headset

 

De kosten voor een headset zijn aan te merken als telefoonkosten. Voorzover de kosten van de headset niet hoger zijn dan € 450 behoeven zij niet geactiveerd te worden en kunnen zij direct ten laste van de winst respectievelijk het resultaat gebracht worden (vergelijk het besluit van 14 november 2000, CPP2000/2264M).

 

(bron: besluit 18 februari 2004, CPP2003/372M)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je natuurlijk afvragen of er sprake is van inbouwen als het bijv een carkit of tomtom betreft die via de sigarettenplug werkt, en zo weer te verwijderen is voor gebruik in bijv een ander voertuig.

 

Daar heb je ook gelijk in. Maar ik ga denk ik toch maar voor een bluetooth autoradio met mute functie die lijkt mij het makkelijkst geen gedoe met inbouwen etc.

 

Vind het toch gek dat ik niets met de btw/aftrekken van omzet kan doen, wanneer ik mijn bedrijfje niet had, zou ik het niet nodig hebben.

 

m vr gr

Pieter

Link naar reactie
  • 0

De BTW op autokosten (voor zover het de zakelijke kilometers betreft) kun je wel aftrekken, ook wanneer de auto zelf privebezit is voor de IB. Als je dus 50/50 zakelijk/prive rijdt kun je 50% van de voorbelasting inbrengen op de BTW aangifte.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.