• 0

Wanneer is het beter je bedrijf op te geven?

Hallo,

 

Geen idee waar ik mijn vraag moet posten, het valt onder meerdere categorieën, dus excuses als het hier niet hoort.

 

Sinds 2006 heb ik een internetwinkel in merkkleding. In 2007 en 2008 maakte het bedrijf een zodanige groei door, dat ik een nieuwe website heb laten ontwikkelen (wat natuurlijk een flinke kostenpost is). Door de bouw van deze website, is mijn rekening courant krediet helemaal in gebruik. Tot aan oktober 2008 gingen de verkopen erg goed, maar nu is het zo mager dat de kosten zich opstapelen en de nieuwe zomercollectie al weer onderweg is! Nu kan de betaling van de kleding uitgesteld worden tot april, maar zo lang de klanten niets kopen stapelen de kosten zich op en er is simpelweg geen krediet meer!

 

Ik zit er ontzettend mee in mijn maag, kan het aan de website liggen (geld voor promotie is er nu simpelweg niet) of is er simpelweg geen vraag...en erger nog....kun je maar beter gewoon opgeven?!

 

Heeft iemand er ervaring mee?? Is het nu nog mogelijk het krediet bij de bank te laten verhogen? Of bij voorbaat kansloos?

 

:(

 

Linda

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Linda,

 

Heftig hoor! Ik vind het erg vreemd dat de vraag volledig is weggevallen. Nu hoor je dat ook in de Amerikaanse autoindustrie, maar merkkleding via een webshop... ??? Is dat sinds je nieuwe site online is? Of kan je nog andere oorzaken bedenken?

 

Persoonlijk heb ik erg veel moeite met het opgeven van de business (welke ondernemer niet?). Daarom ben ik nog op zoek naar manieren om je zaak te redden. Hierbij denk ik aan uitstekende vindbaarheid in Google, banner campagnes, noem maar op. Nieuwsbrief aan bestaande klanten sturen, aanbieding die nu niet veel kost (bijv. korting op een volgende aankoop), etc. Maar je hebt hier vast al over nagedacht. Als het aan de nieuwe site ligt, kan je wellicht de oude site weer in de lucht krijgen. Evt. met een ander domein.

 

Voor de financiering van werkkapitaal zou ik proberen de spullen pas te bestellen als de order geplaatst is. Maar dat zal wel lastig zijn, als je leverancier zijn spullen per bulk verkoopt. Een andere open deur is lopende orders annuleren.

 

Als je echt moet stoppen kan je dat beter zelf doen. Door surceance van betaling aan te vragen (http://www.kvk.nl/wettenenregels/500_Faillissement/surseancevanbetaling/Aanvraag.asp). Gewoon uitstel en een reëel betalingsplan met de schuldeisers overeenkomen. Wel reëel, want het is belangrijk dat je deze afspraken nakomt. Anders kan men alsnog de stekker eruit trekken. Surceance geeft je meer tijd om de boel weer op de rit te krijgen (en de eerder genoemde tips etc. nog eens te overwegen). Overigens is het haast onmogelijk om bij surceance nog extra krediet te krijgen. Banken willen dan in ieder geval een plan zien, waaruit blijkt dat een succesvolle doorstart waarschijnlijk is. En zekerheden. Die wil de bank ook. Zeker in deze tijd...

 

Als het toch op een failissement uitloopt, zorg er dan in ieder geval voor dat je alle administratieve zaken goed op orde hebt. Bij een BV constructie vermindert dit de kans dat je persoonlijk voor de schulden aansprakelijk wordt gesteld (wegens onbehoorlijk bestuur). Google hier ook maar eens op, er zijn meer criteria voor onbehoorlijk bestuur. Maar dat is op jou allemaal niet van toepassing, toch? Je webshop ziet er in ieder geval professioneel uit, dus je bedrijfsvoering zal dat ook wel zijn.

 

Veel succes en sterkte!

 

StefanO

Link naar reactie
  • 0
In 2007 en 2008 maakte het bedrijf een zodanige groei door, dat ik een nieuwe website heb laten ontwikkelen (wat natuurlijk een flinke kostenpost is). Door de bouw van deze website, is mijn rekening courant krediet helemaal in gebruik. Tot aan oktober 2008 gingen de verkopen erg goed, maar nu is het zo mager

 

Is er een verband met de nieuwe website? Converteert de nieuwe site bezoekers minder tot kopers? Zijn de bezoekersaantallen gedaald door een lagere zoekmachineranking? Is de besteding per aankoop afgenomen? Worden minder transacties voltooid?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de duidelijke reacties!

 

Omdat ik zelf het idee had dat de website in orde was, maar het idee had de teruglopende verkopen niet enkel te kunnen wijten aan de economische malaise...heb ik voor de zekerheid de forumleden in de categorie automatisering en internet naar de website laten kijken. Daar begint de ellende mee...website steekt technisch gezien niet helemaal goed in elkaar waardoor bezoekers afhaken.

 

Dit neemt echter niet weg dat de financiële situatie slecht is en er een oplossing gevonden moet worden. Ik zal daarom in ieder geval jullie reacties meenemen in een oordeel (maar zeg nou zelf....een klein succesje kan je hele beeldvorming weer 180 graden omgooien).

 

In ieder geval bedankt! ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Het probleem is al opgelost zie de topic "wat vinden jullie van mijn".

 

De bouwer van haar nieuwe website heeft een paar grove fouten gemaakt zodat de verkoop opeens stukken lager was dan bij haar oude site.

Men is bezig uit te zoeken waar de fouten zitten zodat deze kunnen worden aangepast.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.