• 0

begroting nieuwbouw kinderdagverblijf

Goedemorgen,

 

Ik loop al een hele tijd met een idee om zelf wat te gaan opstarten. Ik wil hieronder in het kort mijn idee weergeven en wat berekenen en ik wil jullie vragen wat jullie ervan denken.

 

Ik wil een kinderdagverblijf opzetten, hier in de buurt zijn er wel een aantal echter veel wachtlijsten dus meer vraag dan aanbod. Wat ik wil doen is het volgende, bij in de buurt ligt een perceel van 1.100m2 waar je een huis plus bedrijfsruimte mag bouwen. Nu zou ik mijn eigen woning willen verkopen en daar een nieuwe woning willen laten bouwen en een kinderdagverblijf. De ruimte is groot genoeg om een leuk huisje voor mezelf te laten bouwen en genoeg ruimte voor een kinderdagverblijf met een grote buitenspeelplaats. Dus aantrekkelijk genoeg voor de ouders om hun kids naar toe te brengen. De kosten heb ik als volgt ingeschat:

 

aanschaf grond 250.000,-

nieuwbouw huis 200.000,-

nieuwbouw kinderdagverblijf 100.000,-

inventaris+speeltoestellen enz 50.000,-

totaal ongeveer 600.000,-

rente 6% = 3.000,- per maand (50% woning 50% kinderdagverblijf)

 

Omzet kinderdagverblijf dagtarief 57,50

aantal kids 30 (30x57,50x22dagen= 37.950,- per maand

37.950-19%BTW 6.060,- = 31.890,-

maandelijkse kosten

rente pand 1.500,-

6 medewerkers salaris 6x2.500,- = 15.000,-

gas water licht 500,-

eten+verzorging kids 3.000,-

onvoorzien 2.000,-

Totaal kosten per maand zijn dan ongeveer 22.000,-

31.890-22.000= globaal 10.000,- 20% bv belasting eraf blijft er 8.000,- per maand voor mij over.

 

Ik hoor graag wat jullie ervan denken.

 

Groeten,

 

Bennie

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Globaal zou ik zeggen: klinkt goed.

 

Maar daar heb je niets aan. Je zult je cijfers moeten onderbouwen, ook wij (althans ik) kunnen alleen een schattig maken van de (maandelijkse) kosten. Hoe kom je aan de cijfers? Je mist altijd een aantal kostenposten.

(accountant? verzekeringen?)

 

Je geeft aan rekening te houden met rentebetalingen, dus ik ga uit van een externe financiering. De bank geeft (zeker nu) niet zomaar 6 ton, die zullen vragen naar een sluitend en goed onderbouwd ondernemingsplan.

 

Stel een ondernemingsplan op en reken dit door met een terzake kundig persoon.

Het opzetten van een goede onderneming kost tijd.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

ja klopt ik zal ongetwijfeld wel een aantal dingen zijn vergeten.....

Met wie zou ik dit het beste kunnen bespreken en laten doorrekenen?

 

Gewoon even wachten tot het weekend met de topic.

Er zullen vast nog wel meer leden reageren maar niet iedereen is 24 uur per dag online ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik betwijfel of je voor 150.000 een kinderdagverblijf kunt (laten) bouwen, het scheelt niet zoveel met een huis ijn mijn ogen. Maar goed misschien heb je een heel mooi huis en een karig kinderdagverblijf.

Denk ook aan architect en bouwvergunning.

 

Ga eens met de GGD praten, die hebben een veiligheids checklist waar ze kinderdagverblijven op controleren.

Denk ook aan BHV opleidingen en opleidingen in het algemeen.

Denk aan gemeentelijke belastingen, schoonmaakdienst, gebruiksvergunning,

 

Neem eens kontakt op met de MO-groep (branch vereniging) en de gemeente (ivm lokale eisen).

Is op die plek wel een kinderdagverblijf toegestaan (bestemmingsplan checken bij gemeente)

Link naar reactie
  • 0

Houd er rekening mee dat je niet direct 30 kids hebt en 6 man personeel. Er zal veel tijd en geld in gaan zitten dit voor elkaar te krijgen (werving personeel, reclamekosten). Ook denk ik dat je niet 22 dagen per kind per maand kunt rekenen. Waarschijnlijk zullen de meeste kinderen 2 of 3 dagen komen, waarvan misschien ook een aantal halve dagen. Voor halve dagen kun je natuurlijk een iets hoger tarief vragen.

 

Om gemiddeld 30 kids rond te hebben lopen, zul je denk ik het dubbele aantal kinderen op je lijst moeten hebben staan.

 

Heb je zelf misschien een idee over hoe lang je operationeel denkt te zijn voordat je die 30 kids hebt rondlopen? Heb je misschien cijfers uit de branche over gemiddelde aantal dagen, percentage halve dagen, verloop etc?

Link naar reactie
  • 0

Houdt er rekening mee dat kinderopvang is vrijgesteld van BTW en je betaalde BTW dus als kosten moet meenemen in je begroting!

Ik begeleid startende ondernemers in de kinderopvang, als je wilt mag je me gerust een pb'tje sturen of mailen (zie profiel).

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb ik nog een vraag: Hoef je tegenwoordig een bedrijfshypotheek niet meer af te lossen?

Want dan wordt het voor mij ook wel interessant een bedrijfspand te kopen.

 

Houdt er maar ernstig rekening mee dat een bedrijfshypotheek in 25 jaar lineair afgelost zal moeten worden, ook in het door geschetste plan zal voor een groot deel aflossing in 25 jaar gevraagd worden.

 

Hoe groot is of wordt je eigen inbreng ?

Welke afschrijvingstermijnen ga je hanteren?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Paar aandachtspuntjes:

 

Ga je naast kinderdagverblijd ook Buitenschoolse opvang en voorschoolse opvang aanbieden? De meeste ouders met 2 kinderen hebben er in ieder geval 1 op school. Twee verschillende centra zullen ze niet doen, dus dat lijkt me eigenlijk een must

Waar ga je die kinderen opvangen? Houdt er rekening mee dat die ruimte anders ingericht moet worden omdat de kinderen groter zijn. Deze ruimte zal ook matig bezet zijn (15:00 - 18:30) en dat je daarvoor weer (part-time) leiding nodig hebt.

 

Zit je in buurt van een school? Hoe ga je de BSO-ers ophalen, vooral als de school (of wellicht meerdere scholen) ver eg zitten, en je wellicht bij meerdere scholen gelijktijdig de kinderen moet ophalen.

 

Ouders willen ook graag een beetje flexibiliteit. Dus dagen wisselen moet kunnen, waardoor je bezettingsgraad nooit 100% zal zijn. Eerder 80%

 

een ton voor de bouw van een kinderdagverblijf lijkt me erg weinig. Heb je al eens geinformeerd ergens wat de kosten zijn?

Je eigen huis (waar je niet eens 30 kinderen zou kunnen opvangen) begroot je al 2,5 keer zo hoog als je KDV

 

Gerekend met een keuken voor kinderen die '-savonds mee-eten, of bereid je dat in je eigen thuiskeuken of koop je het in?

 

Leidsters die onregelmatig werken en veel in part-time (openingsuren van 7-19:00 uur zijn geen uitzondering) waardoor je personeelskosten denk ik hoger zullen zijn dan je nu aanneemt

 

Eerder genoemde BHV-cursussen, opleidingen, certificering etc. kosten je ook jaarlijks geld

 

Je krijgt pieken en dalen in je bezetting. De maandag, dinsdag en donderdag zijn de populaire dagen voor ouders om te werken dus daar ligt de piek. Woensdagmiddag en vrijdagmiddag zal het minder zijn

 

In de schoolvakanties gaan veel gezinnen op vakantie (wintersport, zomervakantie etc.) Je kosten zullen dan dalen, maar ik denk dat je nooit aan volledige bezetting en volledige inkomsten zult komen.

 

Kinderen komen voor halve dagen, driekwart dagen, van etc. Wordt een hele puzzel om geen gaten in je dagplanning te laten vallen en iedereen tevreden te houden. Zal je niet altijd lukken, dus je bezettingsgraad gaat nog meer omlaag.

 

Houd je er rekening mee dat de overheid behoorlijk zwalkend beleid heeft op opvanggebied en dat de vraag en dus de wachtlijsten volgende jaar weleens gehalveerd of verdwenen kunnen zijn?

 

Wat gaan je verzekeringen (aansprakelijkheid?) kosten?

 

Samengevat:

Reken eens door als je opvang qua bouw net zo duur is als je huis. En dat je aflossing moet betalen

Daarnaast rekenen met een bezettingsgraad van gemiddeld 75%

Je lopende (personeels)kosten een verhogen met 25-30%

Je dagtarief controleren en een aanname voor dag- en halvedagbezoeken en die tarieven meerekenen

 

Klopt het plaatje dan nog steeds, dan zou ik het eens nog gedetailleerder gaan invullen en in gesprek gaan met diverse partijen om je bussinessplan op te stellen

 

Om maar eens een hier populaire kreet te gebruiken: Dit waren mijn 2 centen

Succes met je plan. Wees niet alleen enthousiast, maar ook realisitisch

 

Frans

 

Edit: Krijg uit je post trouwens de indruk dat je met de kinderopvangbranche niet zo heel veel ervaring hebt (vergeef het me als ik ernaast zit) klopt dit?

Zo ja: Waarom niet het pand bouwen incl inrichting en verhuren aan een professionele (regionaal werkende?) organisatie en alleen de facilitaire zaken levert?

Zo nee: Werk je zelf mee? bespaart je toch 2500,-- per maand volgens je eigen opgaaf.

 

Edit2: gedacht aan een luchtbehandelings/airconditioning installatie, brandblussers/haspels?

Link naar reactie
  • 0

Houdt er maar ernstig rekening mee dat een bedrijfshypotheek in 25 jaar lineair afgelost zal moeten worden, ook in het door geschetste plan zal voor een groot deel aflossing in 25 jaar gevraagd worden.

Kijk, dat is weer kort door de bocht 600.000/25/12=€ 2000 per maand minder.

 

En inderdaad afschrijvingen op meubilair en speelgoed (stelletje slopers die kinderen ;))

Link naar reactie
  • 0

NOg even over die bouwkosten trouwens.

 

Even spitten op internet en je zult zien dat er gerekend wordt met 1000 euro per m2 bouwkosten ex grond en een onvoorzientoeslag van ca. 25% hetgeen 1250,-- per m2 oplevert.

Laten we zeggen dat je 200 m2 voor die kids nodig hebt en je zit al op 250.000,--

 

Ter illustratie nog even een willekeurig PDF-bestandje van de gemeenteraad Arcen waar ze 339 m2 begroten op meer dan 5 ton.(prijspeil 2003)

 

Het PDF bestand

 

Even zoeken op de afkorting PSZ dan vind je het wel

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat er niet veel gezegd kan worden over de bouwkosten totdat een definitieve ontwerp op tafel ligt.

 

De genoemde bedragen zijn ook geen feit, maar meer een indicatie dat TS zijn bouwkosten te laag inschat.

 

Daarnaast wordt de meeste budgettering door projectontwikkelaars en overheid gedaan voordat er een DO of zelfs maar een VO bekend is. In dat geval wordt er gewerkt met standaard m2 prijzen op basis van historische gegevens , zoals die o.a. te vinden in het bouwkostenkompas en nog veel meer en uitgebreidere databases.

 

Die genoemde 1250,-- per m2 komt daar uit

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat er niet veel gezegd kan worden over de bouwkosten totdat een definitieve ontwerp op tafel ligt.

 

De genoemde bedragen zijn ook geen feit, maar meer een indicatie dat TS zijn bouwkosten te laag inschat.

 

Daarnaast wordt de meeste budgettering door projectontwikkelaars en overheid gedaan voordat er een DO of zelfs maar een VO bekend is. In dat geval wordt er gewerkt met standaard m2 prijzen op basis van historische gegevens , zoals die o.a. te vinden in het bouwkostenkompas en nog veel meer en uitgebreidere databases.

 

Die genoemde 1250,-- per m2 komt daar uit

 

 

Helemaal mee eens. Maar in het geval van de TS krijg ik de indruk dat ze voor beide onderdelen inhoudelijk (stukje bij beetje) vorm wil geven en voorlopig een sparringpartner of partners zoekt hiervoor.

 

Voor iemand die hier niet helemaal in thuis is, kan het in dit stadium een behoorlijke kluif zijn.

 

Maar ik ben benieuwd wat haar eigen gedachte is. :)

 

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Misschien is een interessant optie om het kdv door een bouwer van semi-permanente huisvesting te laten bouwen.

Deze bedrijven hanteren verschillende constructies: koop, koop en terugkoop, huur.

De bouw is vaak sneller dan traditionele bouw. Of het financieel interessant is zul je voor jouw specifieke geval moeten nagaan maar het is zeker het overwegen waard. O ja, vaak bieden deze bedrijven ook 2e hands gebouwen aan. Om een start te maken kan dit zeer zekere interessant zijn.

Zoek op internet op tijdelijke huisvesting, systeembouw, unitbouw, elementenbouw.

Succes !

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien is een interessant optie om het kdv door een bouwer van semi-permanente huisvesting te laten bouwen.

Deze bedrijven hanteren verschillende constructies: koop, koop en terugkoop, huur.

De bouw is vaak sneller dan traditionele bouw. Of het financieel interessant is zul je voor jouw specifieke geval moeten nagaan maar het is zeker het overwegen waard. O ja, vaak bieden deze bedrijven ook 2e hands gebouwen aan. Om een start te maken kan dit zeer zekere interessant zijn.

Zoek op internet op tijdelijke huisvesting, systeembouw, unitbouw, elementenbouw.

Succes !

 

Voor kinderopvang gelden specifieke eisen wat betreft de brandveiligheid. Dit omdat kleine kinderen zich niet zelf kunnen redden. Dus zou de eventuele bouwplannen eerst goed vooraf laten toetsen!

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard moet een gebouw voldoen aan de eisen die gesteld zijn in het bouwbesluit. Daarnaast is het gebruiksbesluit van toepassing en voor werkgevers niet in de laatste plaats ook nog eens de Arbowet. Hierin staan ook allerlei bepalingen die van belang zijn in een gebouw gezien de relatie werkgever en werknemer en de plicht van de werkgever om te zorgen voor een veilige werkomgeving voor de werknemer. Een goede bouwer kan je hier attent op maken en houd met het ontwerp rekening met deze zaken. Uit mijn ervaring weet ik dat desondanks vaak slechts aan de minimale eisen zoals vastgelegd in het bouwbesluit wordt voldaan.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat er niet veel gezegd kan worden over de bouwkosten totdat een definitieve ontwerp op tafel ligt.

 

De genoemde bedragen zijn ook geen feit, maar meer een indicatie dat TS zijn bouwkosten te laag inschat.

 

Daarnaast wordt de meeste budgettering door projectontwikkelaars en overheid gedaan voordat er een DO of zelfs maar een VO bekend is. In dat geval wordt er gewerkt met standaard m2 prijzen op basis van historische gegevens , zoals die o.a. te vinden in het bouwkostenkompas en nog veel meer en uitgebreidere databases.

 

Die genoemde 1250,-- per m2 komt daar uit

 

 

Vanuit mijn eigen ervaring denk ik dat die 1250,-- nog aan de krappe kant is. Daarnaast vind ik dat aan de exploitatie kant erg positief ingestoken wordt. Zoek professionele hulp als je dit echt wil doorzetten om eerst eens op basis van je idee wat exploitatie mogelijkheden door te rekenen, je zult niet de eerste zijn die zich helemaal verslikt.

Sowieso zijn kdv's een aparte tak van sport, zowel de oprichting ervan (technische eisen) als de exploitatie.

Cools Projectmanagement, Consultancy & Advies

Interim- en projectmanagement op maat

www.cools-projectmanagement.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.