• 0

DGA meeverzekeren ziekengeldchade verzekering werknemers

Hallo,

 

Ik ben Directeur Grootaandeel Houder van een BV. Ik heb een AOV verzekering (particulier) met een eigenrisico van een jaar. Ik heb mijn werknemers bij een ziekengeld schade verzekeraar. Ik wil me nu ook daarbij mee laten verzekeren zoals voor de rest van de werknemers. De eigen risico voor deze verzekering is 2 weken. Weet iemand of dit is toegestaan? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik ben Directeur Grootaandeel Houder van een BV. Ik heb een AOV verzekering (particulier) met een eigenrisico van een jaar. Ik heb mijn werknemers bij een ziekengeld schade verzekeraar. Ik wil me nu ook daarbij mee laten verzekeren zoals voor de rest van de werknemers. De eigen risico voor deze verzekering is 2 weken. Weet iemand of dit is toegestaan?

 

Het is niet verboden (dit in tegenstelling tot bijv deelname aan collectieve pensioenregeling werknemers: dat is voor een DGA wel verboden).

 

Maar de meeste ziekteverzuimverzekeraars (lees: iedereen behalve 1, binnenkort 2) staan het niet toe. Reden is dat de DGA niet onder de wet verbetering poortwachter en het UWV/WIA regime valt en de Arbodienst/arboarts dus voor de DGA een totaal andere benadering zal moeten kiezen. In het verleden (vanaf 1996 tot 2000) hebben verzekeraar zware verliezen geleden op de DGA binnen de verzuimverzekering , vandaar dat het sinds die tijd is afgebouwd.

 

Daarnaast werkt het kanibaliserend op de eigen AOV portefeuille van verzekeraars omdat de tarieven van de verzuimverzekering minder leeftijdafhankelijk zijn uit concurrentieoverwegingen: vooral voor oudere ondernemers zal de verzuimverzekering voor de eerste 2 jaar goedkoper kunnen zijn.

 

Zoals reeds gesteld: de meeste verzuimverzekeraars kennen een harde uitsluiting voor DGA's, maar sinds kort is er een partij die het weer wel doet, uiteraard ook uit marketing (ze richten zich primair op DGA's) en concurrentieoverwegingen. Wel geldt voor de DGA medische selectie: dus acceptatie alleen op basis van gezondheidsverklaring en/of keuring.

Houdt er wel rekening mee dat je als DGA in deze constructie weliswaar kosten bespaart, maar je gaat wel onder 2 regimes vallen bij schade, met ieder ook een eigen afwijkende methode van beoordeling ziekte en reïntegratie-inspanningen. Mede daardoor pas ik deze constructie nu alleen toe als AOV en verzuimverzekering bij diezelfde ene verzekeraar kunnen worden ondergebracht: dat voorkomt een hoop heen- en weergewijs bij schade tussen verzekeraars.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.