• 0

Verplichtingen bij overname personeel

Ik heb twee vragen over overname van personeel uit bijvoorbeeld een zusterbedrijf of bij de overname van een extern bedrijf:

 

Vraag 1:

Dient de overdragende partij bij de overdracht van het personeel de opgebouwde rechten van het personeel dat overgaat altijd verplicht te verlonen? Of is het mogelijk om bijvoorbeeld opgebouwd vakantiegeld/vakantiedagen gewoonweg bruto door de berekenen aan de overnemende partij als de betrokken personeelsleden daarmee instemmen?

 

Vraag 2:

Hoe zit het in dit verband met opgebouwde dienstjaren? Stel dat de overnemende partij het overgenomen personeel op een gegeven moment gedwongen moet ontslaan en het zover komt dat er een ontslagvergoeding dient te worden uitbetaald.

Tellen de dienstjaren van het personeel, van voor de overname, dan mee bij de bepaling van de hoogte van de ontslagvergoeding?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omdat ik een vraag heb met dezelfde strekking, plaats ik hem hier ook maar:

 

Indien er personeel wordt overgezet per 1 januari 2009 van BV A naar BV B en deze mensen hebben vanaf deze datum werkzaamheden verricht voor BV B en vanuit hier een salaris ontvangen, maar er is nog geen overeenkomst getekend, mag je er dan vanuit gaan dat er een arbeidsovereenkomst met BV B bestaat en hoe zit dit als een werknemer na ontvangst van dit salaris bezwaar maakt om vanuit BV B tewerk gesteld te worden? Kan hij dan nog terugvallen op het contract met BV A?

 

Groet,

Martin

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb twee vragen over overname van personeel uit bijvoorbeeld een zusterbedrijf of bij de overname van een extern bedrijf:

 

Vraag 1:

Dient de overdragende partij bij de overdracht van het personeel de opgebouwde rechten van het personeel dat overgaat altijd verplicht te verlonen? Of is het mogelijk om bijvoorbeeld opgebouwd vakantiegeld/vakantiedagen gewoonweg bruto door de berekenen aan de overnemende partij als de betrokken personeelsleden daarmee instemmen?

 

Vraag 2:

Hoe zit het in dit verband met opgebouwde dienstjaren? Stel dat de overnemende partij het overgenomen personeel op een gegeven moment gedwongen moet ontslaan en het zover komt dat er een ontslagvergoeding dient te worden uitbetaald.

Tellen de dienstjaren van het personeel, van voor de overname, dan mee bij de bepaling van de hoogte van de ontslagvergoeding?

 

 

 

 

1. Ja is mogelijk ook zonder instemming personeel kun je overdragen en de reserves voor vakantiedagen etc gewoon meenemen.

 

2. Dienstjaren gaan mee. Je zou dit evt contractueel kunnen uitsluiten als het personeel daarmee instemt. Dit zullen zij natuurlijk alleen in hele specifieke gevallen doen (bijv BV A gaat anders failliet en dan hebben ze ook geen baan meer, als BV B dan (een deel van) het personeel overneemt en zij dus hun baan behouden, dan wordt er wel eens met dit soort constructies gewerkt.

 

De werknemer in NL is erg goed beschermd dus onder dienstjaren uitkomen etc werkt niet zomaar.

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik een vraag heb met dezelfde strekking, plaats ik hem hier ook maar:

 

Indien er personeel wordt overgezet per 1 januari 2009 van BV A naar BV B en deze mensen hebben vanaf deze datum werkzaamheden verricht voor BV B en vanuit hier een salaris ontvangen, maar er is nog geen overeenkomst getekend, mag je er dan vanuit gaan dat er een arbeidsovereenkomst met BV B bestaat en hoe zit dit als een werknemer na ontvangst van dit salaris bezwaar maakt om vanuit BV B tewerk gesteld te worden? Kan hij dan nog terugvallen op het contract met BV A?

 

Groet,

Martin

 

 

 

Ik begrijp het niet: is dit dan niet overlegd met het personeel? Hoe kan iemand pas bezwaar maken als hij zijn salaris krijgt? Hij wist dit dan toch al?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.