• 0

Problemen overnamen contracten bij overgenomen BV

Hoi Allemaal,

 

Weet iemand misschien een antwoord op dit probleem.

 

Mijn Man heeft zijn aandelen van zijn BV verkocht, met alle verplichtingen die desbetreffende bedrijf had.

Nu waren daar ook lease auto's bij inbegrepen.

 

De nieuwe eigenaar van het bedrijf heeft een betalingsachterstand van bijna 9000,-euro, die het lease bedrijf nu bij m'n man wil verhalen.

Hij heeft mogelijk een akte van medeschuldenaarsstelling ooit getekend. Maar deze kan ook opgesteld zijn voor zijn huidige auto's. Hij heeft en had toen ook een VOF met daarbij een aantal geleasde auto's.

 

Hij is dus zelf met zijn huidige bedrijf (een V.O.F) nog steeds klant bij deze lease bedrijf met een aantal auto's.

Maar er zijn ook een stuk of wat auto's overgenomen door de nieuwe eigenaar van de BV.

 

Dus mijn vraag: Kan de Lease Maatschappij bij de V.O.F aankloppen, terwijl de BV verkocht is Onder toezicht van een Notaris.

 

 

Al vast bedankt voor uw reactie,

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Ik wil je heel graag antwoord geven zodat je misschien rustig het weekend ingaat. Tegelijkertijd kan ik dat niet omdat ik daar meer info voor zou willen hebben.

Wat staat er in het contract met de lease maatschappij? Wat staat er in het overnamecontract?

 

In het algemeen wordt een BV verkocht met alle risico's en als de betalingsachterstand tot stand is gekomen na de overname dan lijkt het me niet mogelijk om dit op jouw man te verhalen. Hierbij ga ik ervan uit dat het contract voor de lease auto's van de BV op naam van de BV staat.

 

Groetjes, Manon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat uw man aansprakelijk wordt gesteld en eventueel zelfs moet betalen aan de leasemaatschappij, doet niet af aan de verplichtingen van de BV. De draagplicht voor de achterstanden ligt, indien de auto's tot het vermogen van de BV behoren, bij de BV. Dat betekent dat indien de leasemaatschappij op basis van de achterliggende (mantel-)overeenkomsten uw man 'laat opdraaien' voor de kosten, hij deze kosten weer kan verhalen op de BV.

 

Succes!

 

Om in te haken op het antwoord van Manon, een en ander hangt inderdaad af van de overeenkomsten. Maar het bovenstaande is toch wel het sluitstuk in het ergste geval... (man tekent in prive mee voor het nakomen van de verplichtingen van de BV)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dus mijn vraag: Kan de Lease Maatschappij bij de V.O.F aankloppen, terwijl de BV verkocht is Onder toezicht van een Notaris.

Als uw man in privé heeft meegetekend of borg is dan kan dat. In dat geval bent u - kennelijk - niet goed geadviseerd bij de verkoop van de BV.

 

Deze mogelijke aansprakelijkheid leidt uiteraard wel tot een vordering op de nieuwe eigenaar.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reactie's,

 

Ik ga maandag eerst het desbetreffende contract opvragen op kantoor en anders bij de Lease Maatschappij.

 

Bedankt voor jullie steun.

jullie horen wel hoe het afloopt.

 

en jah Manon, Ik ga in ieder geval wat helderder het weekend in. ;)

 

maar makkelijk wordt het niet, om dit opgelost te krijgen hoor ik hier wel. :(

 

Fijn weekend allemaal,

Marieke

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Ik zou nog even laten weten hoe het er nu voor staat. en dat is even plat gezegt K.T.

 

We hebben nu een vordering van 32.655,02 euro.

 

De tussen persoon die bekent was met de overname, heeft ons verkeerd voorgelicht, heeft ons destijds niet doorverwezen naar de contractbeheerder, om de lease contracten over te zetten. Wij dachten dat dit automatisch via de notarisch geregeld was.

Je doet toch zaken met de tussenpersoon en niet met de contractbeheerder, zou je zeggen.

Kunnen wij de tussenpersoon misschien hier ook mede aansprakelijk voor stellen?

Heeft iemand toch nog misschien een tip.

 

Nog even ter info. Het gaat om 5 lease bussen die niet bij de overname van BV zouden zijn overgedragen volgens de Lease Maatschappij. De nieuwe eigenaar van de BV heeft zijn facturen maanden niet betaald. Wij hebben maanden niets van deze lease Maatschappij gehoord over bv een betalingsachterstand. en nu pas worden wij de eerdere eigenaren aansprakelijk gehouden voor deze bussen. En kunnen wij alsnog opdraaien voor de kosten.

 

Met vriendelijke groet,

Marieke

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat de BV de leasecontracten is aangegaan met de leasemaatschappij. Als de aandelen in die BV dan zijn overgedragen, verandert dat niets aan de situatie: de BV moet de verplichting voldoen. Alleen, zoals Steven al aangeeft, als er privé is meegetekend, zou de leasemaatschappij een verhaal hebben.

 

Hoe reageert de leasemaatschappij als je zegt dat ze bij de BV moeten zijn en jullie niets met de BV te maken hebben?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.