• 0

Belastingaangifte DGA en teruggaaf

Beste mede-forummers,

 

Wellicht hebben jullie de blauwe envelop met het aangifteformulier IB 2008 ook al ontvangen.

 

Hopelijk kan iemand mij helpen met hetvolgende:

 

Voor mijn bedrijf (BV) heb ik een fictief loon van E 8.000,- voor het eerste jaar. Ik heb wel de belastingen over die 8000 euro ingehouden, maar het loon zelf heb ik niet uitgekeerd. Mijn bedrijf heeft namelijk nog geen omzet/winst gemaakt.

 

Weet iemand waar je het fictieve loon van de DGA op het aangifteformulier moet invullen? Ik twijfel tussen het onderbrengen bij stap 2 (loon of een ziektewetuitkering) of stap 18 (inkomen uit aanmerkelijk belang).

 

Is het zo dat je bij geen winst / geen werkelijk uitgekeerd loon, de ingehouden loonbelasting kunt terugvragen?

 

 

Vriendelijke groet,

 

Aram.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • -1

Hallo iedereen,

 

Ik heb ook een vraag over de aangifte 2008.

 

Ik ben aandeelhouder (1/3) in een BV en over 2008 is er geen dividentenuitkering geweest, wat moet ik precies doen met mijn situatie en aangifte 2008.

 

Daarnaast ontvangt ik loon uit deze BV waar loonheffing wordt gehanteerd.

 

Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi nbrabant,

 

Als je deze vragen echt niet zelf kunt beantwoorden, dan heb je òf geen adviseur òf een wel heel erg lakse adviseur. Dit is namelijk basis BV-kennis. Als DGA had je deze vraag zelf al moeten kunnen beantwoorden. Waarom heb je dan een BV, als je niet eens weet hoe dividend en loonheffing werken? Daarin is duidelijk een adviseur tekort geschoten!

 

Geen dividend = niets in de IB aangifte. Maar sorry, wat had je verwacht als reactie? Dat geen dividend wel tot een belaste IB inkomst zou leiden? Als de BV geen dividend uitkeert, wat moet er dan belast worden???

 

Salaris uit de BV is gewoon zoals in dienstbetrekking bij een werkgever in de IB.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.