• 0

Kosten (website, huisstijl, laptop): boeken als kosten of als investeringen?

Hallo!

 

Ik heb 2 vragen over investeringen voor een eenmanszaak.

 

Ik heb kosten gemaakt voor logo, basis huisstijl – incl. briefpapier, visitekaartjes etc.. voor meer dan EU 1.500. Kan ik het bedrag activeren als inventaris, gezien dat het een ondernemingsinvestering is voor langer dan een boekjaar en boven de EU 450 zit? En over 5 jaar afschrijven, of moet ik het meteen als kosten verrekenen.

Of moet ik de visitekaarten,. Papier etc. als kosten aanbrengen en alleen de designkosten als investering aanmerken?

 

Ik heb ook een laptop gekocht. Kan ik die accessoires, die bij de laptop later zijn aangeschaft (geluidsboxen, back-up schijf etc..) ook bij de investering rekenen( ook fiscaal), of worden zij als kosten afgeboekt?

Hoe zit het met investering in een website ? Kunnen die ontwikkelingskosten van een website als vaste activa geboekt worden met 20% afschrijving?

 

Bedankt voor de uitleg of aanwijzing.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jeroen,

 

bedankt voor je antwoord, ik heb HL doorgelezen, weet al genoeg ivm investeringen!

 

Wel nog wat info gezocht over de premie inkomensafh. bijdrage zvw.

 

Kan ik darmee rekenen, dat IB en premie zvw wordt berekend NA ondernemersaftrek? (er zijn verschillende meningen te vinden op HL)?

 

Situatie:

 

Ondernemerswinst volgens W&V rekening: EU 9.200

Ondernemersaftrek

Zelfstandigenaftrek: - 9096 (2008)

startersaftrek: - 2035 (2008)

 

fiscaal winst: - 1931 !!

 

Geen IB dus en ook als verlies opgeven bij de aangifte in box 1 en verrekenen met mijn loon uit werk, of startersaftrek aanpassen tot 0 winst?

Hoe zit het met de zvw ? Wordt de 5.1 % berekend over de 9200 EU winst per saldo of over 0 net als bij de IB?

 

bedankt! tem

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.