• 0

Verkopen autorijschool

Sinds 2001 hebben wij een goedlopende autorijschool in het midden van het land. Echter wij zijn hierop uitgekeken en willen de rijschool gaan verkopen. Nadeel is dat je het niet van de daken kunt schreeuwen aangezien je klanten weg gaan lopen en deze heb je weer nodig bij de verkoop. We weten niet goed hoe we dit moeten aanpakken. hoe bepaal je de verkoopprijs, moet er een bedrijfsadviseur komen etc etc. De KvK heeft ons hierin niet veel kunnen helpen. heeft iemand tips? Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 3

Sinds 2001 hebben wij een goedlopende autorijschool in het midden van het land. Echter wij zijn hierop uitgekeken en willen de rijschool gaan verkopen. Nadeel is dat je het niet van de daken kunt schreeuwen aangezien je klanten weg gaan lopen en deze heb je weer nodig bij de verkoop. We weten niet goed hoe we dit moeten aanpakken. hoe bepaal je de verkoopprijs, moet er een bedrijfsadviseur komen etc etc. De KvK heeft ons hierin niet veel kunnen helpen. heeft iemand tips? Alvast bedankt.

 

Hoi!

 

Je zit in een business waar vertrouwelijkheid heel belangrijk is. Dit is vaak moeilijk te handhaven dus een snel proces is voor jullie belangrijk. Als je zelf al ideeën hebt over mogelijke kopers en je vertrouwt ze, dan zou je op basis van een door hen getekende geheimhoudingsverklaring met ze kunnen praten.

 

De waarde van jouw bedrijf kun je bepalen door te kijken naar de prognoses voor de komende jaren en de risico's die jouw bedrijf loopt. Voor het exacte sommetje is het wel handig als er iemand met je meekijkt die weet hoe je dat moet doen (niet om mijn beroepsgroep te promoten, maar omdat het gewoon een vak apart is). Voor een hele grove bepaling zou je kunnen kijken naar de nettowinst die je hebt gemaakt in 2008 en die je dit jaar gaat maken. Als je daar dan de eenmalige uitgaven uithaalt (normaliseert noemen ze dat mooi) dan blijft er een bedrag over wat ook voor een koper realiseerbaar is. Als het een eenmanszaak of VOF is, dan moet je er ook nog even een salaris vanaf halen want dat zit dan nog niet verwerkt in je kosten.

 

Deze nettowinst zou je maal een bepaalde factor kunnen doen. Ik ken jouw branche niet zo goed, dus ik weet niet of er bepaalde factoren gebruikelijk zijn, maar ik zou denken aan een factor 3 à 5. Ik ken je bedrijf helemaal niet dus daarom kan ik echt alleen maar een hele grove indicatie geven.

 

Of je wel of geen adviseur in moet schakelen is afhankelijk van verschillende dingen:

- hoeveel weet je zelf af van financiele zaken?

- hoeveel weet je van een verkoopproces?

- hoeveel tijd heb je om aan een proces te besteden zonder dat je normale bedrijf er onder lijdt (het is vervelend als je winst lager is omdat je je tijd besteed hebt aan een proces)?

- heb je al bepaalde kopers op het oog?

- hoe 'verkoopklaar' is je bedrijf? (het kan lonen om voorafgaand aan de verkoop een aantal dingen te (her)structureren zodat het voor een koper aantrekkelijker is.

 

Poeh lang verhaal weer en ik wilde het kort houden. ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoe groot het bedrijf is? Soms kan een accountant behulpzaam zijn. Dat is echt per persoon afhankelijk, er zijn accountants die ook kunnen onderhandelen etc en er zijn ook accountants die ik uit elk verkoopproces zou willen wegjagen. De accountant kent in ieder geval jouw cijfers en kan je misschien helpen met normaliseren.

 

Je mag me ook mailen of pmen als je specifiekere vragen hebt die je hier niet wilt posten, ik help je graag.

Link naar reactie
  • 0

Sinds 2001 hebben wij een goedlopende autorijschool in het midden van het land. Echter wij zijn hierop uitgekeken en willen de rijschool gaan verkopen. Nadeel is dat je het niet van de daken kunt schreeuwen aangezien je klanten weg gaan lopen en deze heb je weer nodig bij de verkoop. We weten niet goed hoe we dit moeten aanpakken. hoe bepaal je de verkoopprijs, moet er een bedrijfsadviseur komen etc etc. De KvK heeft ons hierin niet veel kunnen helpen. heeft iemand tips? Alvast bedankt.

 

Voordat je aan het rekenen slaat zou ik eerst het volgende onderzoeken:

 

Hebben jullie meerdere rij-instructeurs in dienst of zijn jullie met zn tweeen?

Hoe komen jullie momenteel aan jullie klanten? Is dat vooral door goede mond-tot-mond reclame?

Ik kan me voorstellen dat kandidaten die bij jullie geslaagd zijn voor het rijbewijs dit aan anderen doorvertellen waardoor

dit weer tot nieuwe klanten leidt.

 

Hier schuilt echter ook potentieel gevaar in jullie branche. Als namelijk 'het gezicht' van de autorijschool verdwijnt kan dit de huidige omzet behoorlijk beinvloeden. De vraag die ik je wil voorleggen is om te onderzoeken of jullie 'pupillen' aangetrokken worden door de naam van de school of door de naam van de betreffende rij-instructeur. Want als het rij-instructeur is die hier het meest relevant is, dan biedt het genormaliseerde resultaat over het verleden (zoals door Manon geschetst) wellicht een te rooskleurig beeld. Je zult de begrote omzet dan namelijk (flink?) naar beneden bij moeten stellen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Sinds 2001 hebben wij een goedlopende autorijschool in het midden van het land. Echter wij zijn hierop uitgekeken en willen de rijschool gaan verkopen. Nadeel is dat je het niet van de daken kunt schreeuwen aangezien je klanten weg gaan lopen en deze heb je weer nodig bij de verkoop. We weten niet goed hoe we dit moeten aanpakken. hoe bepaal je de verkoopprijs, moet er een bedrijfsadviseur komen etc etc. De KvK heeft ons hierin niet veel kunnen helpen. heeft iemand tips? Alvast bedankt.

 

Voordat je aan het rekenen slaat zou ik eerst het volgende onderzoeken:

 

Hebben jullie meerdere rij-instructeurs in dienst of zijn jullie met zn tweeen?

Hoe komen jullie momenteel aan jullie klanten? Is dat vooral door goede mond-tot-mond reclame?

Ik kan me voorstellen dat kandidaten die bij jullie geslaagd zijn voor het rijbewijs dit aan anderen doorvertellen waardoor

dit weer tot nieuwe klanten leidt.

 

Hier schuilt echter ook potentieel gevaar in jullie branche. Als namelijk 'het gezicht' van de autorijschool verdwijnt kan dit de huidige omzet behoorlijk beinvloeden. De vraag die ik je wil voorleggen is om te onderzoeken of jullie 'pupillen' aangetrokken worden door de naam van de school of door de naam van de betreffende rij-instructeur. Want als het rij-instructeur is die hier het meest relevant is, dan biedt het genormaliseerde resultaat over het verleden (zoals door Manon geschetst) wellicht een te rooskleurig beeld. Je zult de begrote omzet dan namelijk (flink?) naar beneden bij moeten stellen.

 

 

Het valt of staat bij de prognose over de toekomst. Uiteindelijk heeft een koper niks aan resultaten uit het verleden. Het is wel een aardige indicatie voor jezelf om na te denken over welke prijs jij ervoor zou willen hebben. Ik ben het volledig eens met bovenstaande nl dat voor een koper van belang is hoeveel geld hij er mee kan gaan verdienen.

 

De reden dat ik aangaf om even nr het resultaat over 2008 en 2009 te kijken (1 jaar terug dus en het huidige jaar) is dus om een indicatie voor jezelf te krijgen.

 

Om maar het belangrijkste idee uit de waarderingswereld te ventileren: waarde is subjectief (voor jou kan een huisje in Frankrijk veel meer waard zijn dan voor mij en als je in de woestijn loopt is een glas water meer waard dan diamant). Dit geldt dus ook voor de waarde van jouw bedrijf.

 

En een ander belangrijk verschil: waarde en prijs is niet hetzelfde. Waarde kun je berekenen en prijs komt door onderhandeling tot stand. Idealiter zou je voor een hogere prijs moeten verkopen dat het voor jou waard is (want anders verkoop je een tientje voor acht euro) en zou de koper minder moeten betalen dan het voor hem waard is (anders betaalt hij 12 euro voor een tientje). Dit kan dus omdat waarde subjectief is en de waarde voor jou anders is dan voor de koper.

 

Vaak gelden voor de verkoper ook nog andere motieven dan de waarde , zoals ook bij jou, je wilt graag wat anders gaan doen. Daarom zou de prijs onder de waarde kunnen liggen omdat je naast geld ook andere dingen krijgt (vrijheid etc).

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.