• 0

Incassokosten - Hoe kunt u controleren of incassokosten niet te hoog zijn?

Naast particulieren krijgen ook ondernemers weleens te maken met een incassobureau. Het incassobureau brengt de debiteur de incassokosten in rekening. Daar er geen wettelijk maximum is bepaald voor de hoogte van de incassokosten is het belangrijk voor ondernemers om te weten welke richtlijn door rechters wordt gehanteerd. De rechters hebben hiervoor 'Rapport Voorwerk II' opgesteld en vinden de onderstaande staffel aan incassokosten over het algemeen redelijk.

 

Wanneer u een aanmaning ontvangt kunt u met behulp van onderstaande staffel controleren of de in rekening gebrachte incassokosten niet onredelijk hoog zijn.

 

Rapport Voorwerk II

Hoofdsom+rente t/m Incassokosten (ex btw)

€ 250           € 37

€ 500           € 75

€ 1.250          € 150

€ 2.500          € 300

€ 3.750          € 450

€ 5.000          € 600

€ 10.000          € 700

€ 20.000          € 800

€ 40.000          € 1.000

€ 100.000        € 1.500

€ 200.000        € 2.500

€ 400.000       € 3.500

€ 1.000.000       € 4.500

Meer           € 5.500

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hierbij de huidige staffelkosten per 07-2012

 

http://www.rechtspraak.nl/Procedures/Landelijke-regelingen/Sector-civiel-recht/Pages/De-staffel-buitengerechtelijke-incassokosten-(BIK)-vanaf-1-juli-2012.aspx

 

 

Op de een of andere manier krijg ik de link niet compleet. Kopieer de tekst en plak deze in je browser.

Interpayment voor vriendelijk maar effectief en betaalbaar debiteurenbeheer.

Link naar reactie
  • 1

Twijfelde even of ik een apart topic zou openen maar plak het hier toch maar onder. Zoals reeds hierboven aangegeven zijn er per 01-07-2012 wat wijzigingen doorgevoerd omtrent de te bereken incassokosten. Hieronder de staffel:

      

Hoofdsom tot   Percentage kosten   Maximum incassokosten (Per staffel)

2.500,00    15%    € 375

5.000,00 10%    € 225

10.000,00 5%    € 225

200.000,00 1%    € 1.900

>200.000,00 0,50%     € 4.000

 

Om het iedereen zo makkelijk mogelijk te maken heb ik een extra gratis excel sheet in elkaar gezet zodat niet iedereen zelf zijn of haar incassokosten uit hoeft te rekenen wanneer dit nodig is.

 

Enjoy!

 

Groet,

Jamie

 

NB: Deze staffel is toepasselijk op vorderingen ontstaan op of na 01-07-2012!

 

 

Uitrekenen_incassokosten.xlsx

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een vraag hier.

 

Ik heb in een overeenkomst 2% rente per deel van een maand bedongen.

Dit en de andere kosten zijn door de rechter toegewezen.

 

Mijn deurwaarder stelt nu dat de rente na vonnis wettelijke rente is om dat ik geen contractuele rente NA vonnis bedongen heb.

 

Klopt dat wel? In dat geval had ik liever geen vonnis omdat betaling er op korte termijn toch niet in zit.

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een vraag hier.

 

Ik heb in een overeenkomst 2% rente per deel van een maand bedongen.

Dit en de andere kosten zijn door de rechter toegewezen.

 

Mijn deurwaarder stelt nu dat de rente na vonnis wettelijke rente is om dat ik geen contractuele rente NA vonnis bedongen heb.

 

Klopt dat wel? In dat geval had ik liever geen vonnis omdat betaling er op korte termijn toch niet in zit.

Zonder te weten wat er precies in het vonnis staat, kan hier geen antwoord op worden gegeven.

Link naar reactie
  • 0

Hamvraag is of je die rente NA vonnis wel had kunnen bedingen

 

2% per maand (= ruim 26% op jaarbasis. Dat is meer dan 3 x de wettelijke handelsrente (nu 8,5%) en nog hoger dan de maximumrente voor consumtief krediet (16%). Zou een rechter dat ooit hebben toegekend?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hamvraag is of je die rente NA vonnis wel had kunnen bedingen

 

2% per maand (= ruim 26% op jaarbasis. Dat is meer dan 3 x de wettelijke handelsrente (nu 8,5%) en nog hoger dan de maximumrente voor consumtief krediet (16%). Zou een rechter dat ooit hebben toegekend?

 

 

Als het gaat om een overeenkomst tussen professionele partijen (niet zijnde particulier): vast wel. Als je een overeengekomen rente van x % vordert over het openstaande bedrag vanaf de datum van verzuim tot aan de dag van betaling, wordt dat normaliter gewoon toegewezen, zeker in een verstekvonnis (tenzij het natuurlijk om een echt absurd percentage gaat). De dag van betaling zal na de dag van het vonnis zijn, maar tot die tijd loopt de rente gewoon door, mits je dus maar de rente gevorderd hebt "tot aan de dag van betaling".

 

Daarom mijn eerdere opmerking: zonder te weten wat er precies in het vonnis staat, is de vraag niet te beantwoorden. Je krijgt bijvoorbeeld niet méér toegewezen dan je vordert. Stel je vordert slechts "wettelijke rente" terwijl je ook aanspraak kunt maken op wettelijke handelsrente (omdat het een zakelijke overeenkomst betreft), dan schiet je jezelf dus in de voet.

Link naar reactie
  • 0

Het vonnis is simpel, alles wordt toegewezen, kosten voor gedaagde.

 

Ik heb gevorderd hoofdsom en kosten en

`...een post vertragingsrente van de wettelijke rente...`

`De rente wordt gevorderd vanaf de vervaldata van de facturen tot en met xx augustus 2013 en bedraagt €5xx,xx`

 

Kennelijk vorder ik wettelijke rente ter hoogte van een (foutief berekend) bedrag wat gelijk is aan mijn contractuele rente.

Daar lijkt het dus mis te gaan en niet nauwkeurig verwerkt door mijn deurwaarder.

Met als gevolg geen expliciet vonnis inzake de door mij gewenste 2% rente.

 

nb.

2% per maand voor een wanbetaler vind ik nog redelijk. Zeker icm factuur per maand achteraf en betaling na 30 dagen. Daar communiceer ik ook heel helder over.

Link naar reactie
  • 0
Hamvraag is of je die rente NA vonnis wel had kunnen bedingen

 

2% per maand (= ruim 26% op jaarbasis. Dat is meer dan 3 x de wettelijke handelsrente (nu 8,5%) en nog hoger dan de maximumrente voor consumtief krediet (16%). Zou een rechter dat ooit hebben toegekend?

 

Een dergelijke contractuele rente wordt zonder meer toegewezen, zeker tussen zakelijke partijen onderling. Dit is ook de reden dat in betalings-/incassovoorwaarden vaak met een dergelijke hoge rente wordt gewerkt. Bijkomend voordeel voor de crediteur is dat hij op die wijze een groot deel van zijn kosten voor een eventuele gerechtelijke procedure kan compenseren.

 

Ik heb gevorderd hoofdsom en kosten en

`...een post vertragingsrente van de wettelijke rente...`

`De rente wordt gevorderd vanaf de vervaldata van de facturen tot en met xx augustus 2013 en bedraagt €5xx,xx`

 

Duidelijk een fout van de deurwaarder indien de zaak bij verstek is afgedaan want de rechter wijst dan doorgaans toe wat is gevorderd. Er had gevorderd moeten worden 'tot aan de dag der algehele voldoening'. Het ligt dus niet aan jouw voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

ik heb al wat lopen zoeken op allerlei sites, maar kan niet zekerheid verkrijgen.

Ik heb een 'discussie' met een incassobureau. Einde 2012 factuur gekregen van een bedrijf, niet betaald, in mei een brief van een incassobureau gekregen met daarop de hoofdsom €180, herinneringskosten €30, incassokosten €65 (incl. btw) en rente €18. Middels een betalingsregeling €240 betaald. In het begin al schriftelijk aangegeven dat ik het niet eens ben met de kosten, daar de schuldeiser niets in zijn algemene voorwaarden / factuur heeft staan over hogere incassokoeten. Volgens mij is dus de WIK van toepassing (max. €40). Nu heb ik echter nog een aantal vragen en hoop dat jullie mij kunnen helpen:

* mag het incassobureau btw berekenen over de incassokosten? (schuldeiser is een bedrijf die mij ook btw heeft berekend)

* mogen naast de incassokosten de herinneringskosten in rekening worden gebracht?

* mag het incassobureau de herinneringskosten verhogen (inmiddels €100)

Volgens mij is het antwoord op alle vragen 'nee', maar het incassobureau blijft (natuurlijk) zeggen dat zij gelijk hebben.

Hopenlijk kunnen jullie mij duidelijkheid verschaffen!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.