• 0

Fiscale zaken rondom arbeidsbetrekking grootaandeelhouder

Hallo,

 

binnenkort gaat er wat in mijn arbeidssituatie veranderen. Ik ga zelf binnenkort even met een fiscalist om tafel, maar wilde kijken of jullie nog interessante input hebben.

 

De situatie is als volgt: ik heb een persoonlijke holding (A BV) met aandelen (> 5%) in een andere holding (B BV). Hieronder hangen twee werkmaatschappijen. Bij één van deze werkmaatschappijen ga ik in dienst. Ik ben bij holding B B.V. directeur (niet bij de werkmaatschappij dus).

 

Idealiter zie ik een en ander als volgt gestructureerd:

 

1. Vast (relatief laag) basissalaris

2. Onkostenvergoeding (uiteraard verantwoord dmv bonnetjes) van max 1500 euro

3. Bonus afhankelijk van prestatie achteraf

 

Een aantal vragen:

 

a. een dermate hoge onkostenvergoeding met een laag basissalaris, gaat de fiscus hier niet over zeuren?

b. bonussen worden met hoog tarief belast. Is dit op de een of andere manier anders te structureren. Bijvoorbeeld dmv tekengeld bij bijtekenen voor een extra jaar of iets dergelijks?

c. Ik ga ervanuit dat het feit dat ik directeur ben bij de B B.V. (en ook bij mijn eigen persoonlijke holding A B.V.) ervoor zorgt dat ik gewoon minimaal een DGA salaris moet ontvangen? Kan ik dit terugrekenen naar een percentage als ik part-time ga werken?

 

thanks,

Alef

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Alef

 

Waarom beding je niet een management fee vanuit B BV en de dochter daarvan? Te betalen aan jouw holding A. Dan heb je alleen met A BV een dienstbetrekking en dus alleen daar een salaris. Daarnaast kun je de MF inzetten voor een veelheid aan eigen behoeften (pensioen, auto, telefoon, pc) zoals al vaker aangehaald op ons forum.

 

Over de onkostenvergoeding is recent weer jurisprudentie gewezen: uiterlijk op het moment van betalen van de vergoeding moet een specificatie aanwezig zijn incl. bewijs van de kosten. Die kosten moet je dus privé betaald hebben. In combinatie met een laag DGA loon is 1500 euro netto wel heel erg veel. Kun je dit staven met bewijs? Bovendien is het voordeliger om de kosten rechtstreeks ten laste van de BV te laten komen ipv ze privé te betalen uit netto salaris.

 

De bonus kun je dan beter als dividend laten uitkeren van de werk BV via B BV aan A BV. Dat valt allemaal onder de deelnemingsvrijstelling, dus VPB onbelast. Vanuit jouw holding keer je dan dividend uit tegen eerst 20% VPB en daarna 25% in box 2 IB. Samen 40% heffing.

 

Dat je directeur bent van B BV kan een tweede gebruikelijk loon met zich meebrengen. Los dit op door een managementovereenkomst aan te gaan tussen jouw holding (opdrachtnemer) en B BV (opdrachtgever). Zo ook voor de werk BV en jouw holding. Hopelijk heeft jouw fiscalist hetzelfde inzicht! Ik vind het al vreemd dat je niet gewezen bent op een managementovk voor de verhouding A BV tot B BV.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hey Joost, M. Bitaktus,

 

ik heb nog niet met mijn fiscalist gepraat, dus die heeft me ook niet het advies gegeven toch via een managementovk te werken :). Ga ik volgende week doen.

 

Ik ben net BTW ondernemer af en ook niet meer loonbelastingplichtig in mijn PH. De PH fungeert nu alleen nog als holding. Dit als gevolg van een verplichte payroll situatie de afgelopen 18 maanden. Amerikaanse investeerders houden niet zo van rare dingen en eisten ten tijde van onze eerste ronde twee jaar geleden dat ik in dienst ging bij een van de werkmaatschappijen. Ik ga dus nu bij de andere werkmaatschappij aan de slag en op zich kan ik wel weer naar een managementovereenkomst toewerken, maar ik weet niet zeker of dit het gedoe waard is. Het lage basissalaris is niet zo hoog dat het interessant is om via een managementovk te werken gok ik zo.

 

De dividendconstructie voor de bonus zat ik ook aan te denken. Is het mogelijk om in een holding waarin slechts 1 klasse aandelen beschikbaar is, andere dividendpercentages uit te keren aan 1 van de aandeelhouders? Ik heb nu ongeveer 38% in de holding, maar als ik dus een bonus uitgekeerd krijg, zal dit een hoger percentage (of een vast bedrag) moeten zijn. Moet er dan niet een preferent aandeel aan mij uitgegeven worden, of is dit als we dit aftikken in een AvA gewoon te regelen zonder rare aandelenconstructies neer te gaan zetten.

 

Ik zal eens met de fiscalist praten en kijken wat die zegt.

 

thanks!

Alef

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.