• 0

Doordeclareren van kosten zonder winst

Ik ben een starter (eenmanszaak) in de dienstverlening, vergeef me als ik erg simpele vragen stel.

 

Met het oog op BTW-terugvragen, kan ik een aantal inkopen doen voor een non-profit orgaisatie die geen btw kan aftrekken.

Mijn voordeel is dat ik de btw kan terugvorderen bij de belastingdienst.

Ben ik verplicht om btw te heffen naar die non-profit organisatie in mijn doordeklareer-factuur? In principe wil ik dat zij niet meer hoeven betalen dan de aankoopprijs. Wordt dit gezien als schenking of bevoordeling ofzo?

 

Verder fungeer ik in dat geval als tussenpersoon voor de aankoop en verkoop van spullen die niet direct te maken hebben met de omschrijving van mijn dienstverlening bij de KvK. Is dat een probleem? En als het incidenteel is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Orfeo

 

Je moet de BTW plicht bezien vanuit jouw diensten. Dus inderdaad belast met BTW. Dat de non-profitorganisatie vrijgesteld is, kun jij niets aan veranderen. De extra BTW is gewoon een last die zij in hun budgettering moeten meenemen richting subsidieverstrekkers. (trust me, dat doen ze ook).

 

Je kunt dus niet ineens zonder BTW factureren. Dat is geen schenking, maar zal leiden tot naheffing van de BTW plus boete.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.