• 0

Verlies op FOR belegging

Zoals waarschijnlijk vele anderen is dit jaar beleggingstechnisch voor mij niet het beste geweest.

 

In mijn eenmanszaak beleg ik een deel van de FOR in aandelen. Die aandelen zijn minder waard dan de initiele storting. Hoe verwerk ik dit (theoretische) verlies in mijn boekhouding? Moet ik de actuele waarde op 31/12 op de balans zetten of de belegde bedragen en pas het verlies als het daadwerkelijk daar is (bij verkoop aandelen) in mijn administratie opnemen?

 

Hartelijk dank voor de hulp

 

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gezien de vorige reactie nog even ter aanvulling:

 

Ik denk inderdaad dat ik de FOR zelf niet kan aanpassen met het verlies. Maar op mijn balans staan 3 posten:

 

Rechts:

- FOR (totaal aan dotaties), stel als voorbeeld dat dit 10.000 Euro is

Links staan:

- Spaarrekening FOR 4000 Euro

- Beleggingen FOR 6000 Euro

 

Nu zijn de beleggingen in 2008 bijvoorbeeld in waarde gedaald naar 5000 Euro. Hoe verwerk ik die waardedaling van 1000 Euro in mijn administratie/op mijn balans per 31/12?

Link naar reactie
  • 0
Nu zijn de beleggingen in 2008 bijvoorbeeld in waarde gedaald naar 5000 Euro. Hoe verwerk ik die waardedaling van 1000 Euro in mijn administratie/op mijn balans per 31/12?

 

Niet, dus via het eigen vermogen.

De beleggingen FOR zijn gedaald naar EUR 5.000. Als overige activa en passiva ongewijzigd zijn neemt het eigen vermogen (de resultante van activa en passiva op de balans) met EUR 1.000,- af.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zover ik weet kun je de FOR niet afwaarderen met het verlies dat je op aandelen lijdt. De stand van de FOR wordt bepaald door de dotaties die je hebt gedaan. Maar wellicht zijn hier experts die meer weten?

 

Geen expert, maar ik denk wel dat je gelijk hebt. FOR dotaties zijn uitstel van belastingbetaling. Wat een ondernemer doet met dat geld is voor de fiscus niet interessant. Als hij (ooit) maar afrekent. Dus voor de topic starter: de winst of verlies niet opnemen in je zakelijke boekhouding, tenzij je het FOR geld besteedt als investering tbv je onderneming.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het klopt allemaal.

 

De FOR kan alleen op fiscale voorwaarden dalen. Beleggingsverlies is er daar geen van, dus de FOR blijft gewoon in tact naar de stand per 31-12-07.

 

De afwaardering van de effecten verwerk je in de W&V en balans (hanteer de slotkoersen einde jaar).

 

Boekverlies (of waardedaling) effecten

aan effecten

 

De post boekverlies effecten komt terug op de W&V en vermindert daardoor inderdaad het eigen vermogen. Overigens een tip: nooit rechtstreeks in het eigen vermogen muteren. Daar zijn altijd journaalposten van de W&V of privé stortingen/onttrekkingen voor.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.