• 0

BTW op bedrijfsdeel privépand

Ik heb twee jaren geleden een nieuw gebouwde woning gekocht met zo'n 175m2 woonvloeroppervlakte. 30 m2 daarvan is bestempeld als bedrijfsruimte. Ik heb dit aan de belastingdienst opgegeven en hierover een BTW-teruggave ontvangen.

 

Stel dat ik het bedrijf beëindigen wil ......

 

1. Over hoeveel jaren wordt deze BTW-teruggave 'afgeschreven'?

2. (gevolg van vraag 1) Moet ik dan bij beëindiging ook de nog-niet-afgeschreven BTW terugbetalen?

3. Is daarna de bedrijfsruimte automatisch weer privé-ruimte?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De herzieningstermijn voor de BTW op onroerend goed is 10 jaar. Als je de bedrijfsruimte die je, naar ik begrijp, hebt geëtiketteerd als ondernemingsvermogen na 2 jaar naar privé haalt, bijvoorbeeld omdat je de onderneming staakt zul je dus 8/10e van de voorbelasting alsnog moeten afdragen.

Daarnaast zal in de IB sfeer afgerekend moeten worden over de meerwaarde (waarde in het economisch verkeer -/- boekwaarde).

Je kunt overigens niet zomaar besluiten dat de bedrijfsruimte die ondernemingsvermogen vormt ineens weer privé wordt, hier moet wel een gegronde reden voor zijn.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

@jren

T.b.v. de economische waarde dien je t.b.v. de fiscus een taxatierapport te overleggen. Anders krijg je daar eventueel weer discussies over.

 

Dat valt gezien de huidige economie en prijsontwikkelingen in de OG markt wel mee. Pleitbaar is zeker dat het OG sinds 2007 geen waardestijging kent en dus (op de afschrijving na) er geen boekwinst is. Overigens is een taxatie geen verplichting. Veelal komt de inspecteur van registratie en successie samen met de eigen taxateur tot een minnelijk akkoord over de waarde, maar eigen bewijs volstaat wellicht ook.

 

@ jren

 

vragen 1 en 2: zie Marjan

vraag 3: ja.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De herzieningstermijn voor de BTW op onroerend goed is 10 jaar. Als je de bedrijfsruimte die je, naar ik begrijp, hebt geëtiketteerd als ondernemingsvermogen na 2 jaar naar privé haalt, bijvoorbeeld omdat je de onderneming staakt zul je dus 8/10e van de voorbelasting alsnog moeten afdragen.

Daarnaast zal in de IB sfeer afgerekend moeten worden over de meerwaarde (waarde in het economisch verkeer -/- boekwaarde).

Je kunt overigens niet zomaar besluiten dat de bedrijfsruimte die ondernemingsvermogen vormt ineens weer privé wordt, hier moet wel een gegronde reden voor zijn.

 

Het bedrijfsgedeelte (deel van de zolder) staat niet als zodanig op de balans. Volgens de belastingdienst hoefde dit ook niet zo nodig. Ik kreeg alleen wat BTW terug.

 

@iedereen: Bedankt voor de antwoorden.

 

Mocht ik het bedrijf dus willen beëindigen dan moet ik tot 2015 (opgericht in 2005) wachten om geen btw-deel te hoeven terug te betalen (ach, 't is slechts 160 euro per jaar eerder maar toch). Daarna is het automatisch weer priveruimte omdat het bedrijf "uit deze ruimte trekt". toch?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.