• 0

Privé auto inbrengen in eenmanszaak

Beste allemaal,

Ik ben sinds 1 febr 09 mijn eenmanszaak begonnen.

Ik heb al veel gelezen op het forum, waarvoor dank.

 

Echter heb ik nog 1 vraag wb het inbrengen van een privé auto.

Ik las dat dit alleen kan bij de start van de eenmanszaak, maar nu heb ik nog geen geld voor een auto.

Kan dat ook later, en zoja waar moet ik dan aan denken?

 

Ik heb nu al gevonden (via het forum)

Geen BTW aftrek bij aankoop

Wel BTW aftrek bij onderhoud/reparatie en gebruikskosten (=benzine) 75% van de BTW

Bijhouden zakelijk gereden km en dan 0,19 per km opvoeren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor alle waardevolle info die ik tot nu toe heb kunnen vinden op dit forum. Er is echter een situatie, waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden.

 

Op welk(e) moment(en) kun je kiezen om je privé-auto op de balans te zetten?

 

In mijn geval heb ik mijn eenmanszaak nu een jaar of 5 en kocht ik eind 2013 een auto. In 2014 ontdekte ik dat het voor mij voordeliger is om mijn auto zakelijk te rijden, dus heb ik de auto op de balans gezet en de autokosten als bedrijfskosten opgevoerd.

 

Nu moet ik echter mijn aangifte IB voor 2014 nog invoeren en twijfel ik of deze manier wel rechtsgeldig is geweest. Mocht ik in 2014 nog kiezen om mijn auto in te brengen in mijn eenmanszaak, of was het enige toegestane moment om dit te doen het moment van aanschaf van de auto?

 

In geval van een eenmanszaak is er natuurlijk geen mogelijkheid om de auto ook echt over te schrijven naar een andere rechtspersoon, vandaar dat ik er geen duidelijk antwoord op kan vinden. Hopelijk kan iemand hier me verder helpen.

 

Bij voorbaat dank!

 

 

////

 

Excuus, ik ben toch nog een bericht tegengekomen met meer info over deze vraag. Als ik het dus goed begrijp is inderdaad het moment van aanschaffen het moment van kiezen, tenzij ik nog een bezwaar in kan dienen tegen de aangifte van het jaar waarin ik de auto gekocht heb (2013 dus).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.