• 0

Samenwerking met businesspartner uitwerken: kwetsbaar opstellen of juist niet?

Beste mensen, Ik zit met het volgende.

Als startend ondernemer heb je natuurlijk je klanten erg hard nodig.

Ik heb een klant die verantwoordelijk is voor 60% van de omzet. Hij is ook zeer tevreden en wil graag eens kijken naar een modus om meer klanten bij mij onder te brengen die hij in zijn portofolio heeft.

Echter, hier moet dan een soort van bonusconstructie tegenover staan. Voor mijn gevoel het liefst eenmalig, maar hij wil het liefst deze service meenemen in zijn pakketten en dus meer een continu bonus hier tegenover.

Ik heb nog nooit met dergelijke constructies gewerkt en wil graag kijken wat de mogelijkheden zijn.

Kan ik hem vragen mij een voorstel te doen zoals hij het ziet of moet zoiets van mij afkomen? Hij heeft al veel ervaringen hiermee en ik kan er dan op inspelen. Maar maakt het mij niet te amateuristisch?

 

Mijn volgende dilemma is de kwetsbaarheid die deze klant mij natuurlijk geeft. Ik wil niet te veel afhankelijk worden van één klant en wil dus voor elke klant die hij aanlevert minimaal een jaarcontract om mij enigszins in te dekken.

Heeft iemand hier ervaringen en of tips voor?

 

groet,

Ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi!

 

Ik zou hem zeker vragen een voorstel te doen. Is onderhandelingstechnisch ook fijner als hij de 1e stap zet.

 

Over jouw tweede punt. Het is natuurlijk nooit goed om afhankelijk te zijn van één klant zoals je zelf ook zegt. Aan de andere kant, zou je om die reden natuurlijk niet een grote klant weigeren. Stel nu dat je voor Philips kan gaan werken, zeg je dan nee omdat dit dan opeens je grootste klant is?

 

Alleen jij kunt inschatten wat er gebeurt als deze klant wegvalt. Als het betekent dat je het dan niet meer redt dan zou het naar mijn mening zeer grote prioriteit hebben om ervoor te zorgen dat je er nieuwe klanten bij werft. Je komt dan waarschijnlijk in het probleem dat je te weinig tijd hebt voor acquisitie omdat je bezig bent met je werk? Dat is een vicieuze cirkel die ik regelmatig tegenkom.

 

Ik kan niet inschatten of een jaarcontract een oplossing is, ik weet wel wat jij doet, maar wat doet die klant? Kan hij het maken om zijn klanten een jaarcontract te verplichten?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Manon,

 

Dank voor de reactie. kijk ik heb een vrij duidelijk beeld voor ogen hoe mijn bedrijf en klantenbestand er in de meest ideale postitie er uit zou moeten zien. laat duidelijk zijn dat ik enorm blij ben met deze klant, maar deze klant zit eigenlijk niet in mijn doelgroep. Ik zal er dus alles aan doen om zo snel mogelijk niet meer afhankelijk te zijn van deze klant en om een eventueel verlies van deze klant te kunnen opvangen.

Indien hij mij meer klanten brengt maar deze eigenlijk onder brengt in zijn eigen formule, komt het er eigenlijk op neer dat deze klant alleen maar nog groter wordt.

 

Dat kan er gemakkelijk toe leiden dat ik basis van één klant dus extra personeel moet inzetten. Dit is natuurlijk risicovol.

Om dit enigszins te beperken kan ik 2 dingen doen. de tarieven voor de klanten van de klant omhoog Of werken met jaarcontracten. Het lijkt me logisch dat ik bij grotere risico's ook meer continuïteit vraag.

Nogmaals, alles is nog maar eens gewoon besproken onder het genot van, maar ik schroom zeker niet om nee te zeggen indien mijn afhankelijkheid en daarmee mijn risico's te groot worden.

Maar goed, er zijn vele wegen die naar Rome leiden...

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronny,

 

Als er vanuit deze klant klanten naar jou toekomen en er moet daar een continu bonussysteem voor komen dan dient er in ieder geval ook een continue inspanning van hun kant te komen bijvoorbeeld het overnemen van het debiteurenrisico. Is dat niet het geval dan is een enkelvoudige aanbrengpremie voor jou de beste oplossing. Dit kan natuurlijk een terugkerend karakter hebben in de vorm van nieuwe/verlengde jaarcontracten die worden aangebracht.

 

Gezien je huiverigheid om van deze klant nog verder afhankelijk te worden zou ik in ieder geval eisen dat je onder je eigen naam de diensten blijft verlenen. M.a.w. dat als de samenwerking een keer beeindigt dat je rechtstreeks de eindklant kan benaderen voor de voortzetting van je diensten. Dit zowel in het geval indien de eindklant de relatie beeindigt met je tussenpersoon alswel als de relatie tussen jou en de tussenpersoon stopt.

Zorg er ieder geval voor dat je niet aan een vorm van concurrentiebeding wordt gebonden. Zodat als je klant bedenkt jouw diensten ook zelf te gaan aanbieden of via een concurrent te gaan inkopen de weg naar de eindklant voor je open blijft.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.