• 0

Forse onterechte boete wegens 'niet doen van aangifte loonbelasting'

Hoihoi!

 

Kan iemand mij helpen? Ik heb keurig mijn aangifte loonheffing van oktober ingevuld, en geen personeel in dienst gehad. Nu krijg ik vorige week een brief van de belastingdienst met een schatting van de loonheffing en een dikke boete voor het niet invullen van loonheffingen van oktober 2008.

 

Ik heb natuurlijk meteen bewijs materiaal erbij gehaald en hieruit blijkt dat er wel degelijk aangifte is gedaan. Hoe handel ik dit af? Ik moet de belastingdienst voor niets 3030,- euro betalen, terwijl ik gewoon netjes aangegeven heb dat er niemand heeft gewerkt. Naast dat dit eigenlijk niet kan, kan ik gewoon bezwaar aantekenen via een accountant zonder te betalen?

 

Immers de fout ligt bij de belastingdienst...

 

Alvast bedankt!

Jeroen van Dam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi!

 

Bedankt! Ik ga morgen meteen aan de slag. Zijn er voorbeeldbrieven te vinden? En hoe waarschijnlijk is het om uitstel van betaling te krijgen? Sorry hoor, ik ben helemaal nieuw voor waar het personeelsloon en belastingen betreft. En dan is het natuurlijk de vraag: Kan ik mijn accountant dit beter laten doen?

Jeroen van Dam

Link naar reactie
  • 0

Hi Jeroen

 

Briefje is simpel:

 

Hierbij maak ik bezwaar tegen de naheffingsaanslag LB oktober 2008 d.d. XXXXX met aanslagnummer XXXXXXXXXXXX

Mijn adviseur heeft op datum X de aangifte verzonden waaruit volgt dat ik geen salaris uitbetaald heb en dus geen LB hoef af te dragen. Bijgaand ontvangt u een kopie van de ingediende aangifte.

 

Ik verzoek u de naheffing te vernietigen, alsmede de boete en uitstel van betaling te verlenen voor het volledige bedrag van de naheffing totdat u op dit bezwaar beslist hebt.

 

Ik ga er hierbij wel vanuit dat jij/jouw accountant de juiste aangifte ook heeft ingediend. Vraag hem/haar om een bevestiging daarvan met bewijs dat de aangifte ook binnen is gekomen bij de fiscus (hij krijgt een terugmelding). Mogelijk ligt het probleem nl. bij jouw accountant als de aangifte niet ingediend is.

 

In dat geval kun je ook nog onder de boete uitkomen (kort gezegd, niet jouw schuld), maar dat geef ik wel aan als blijkt dat jouw accountant de fout gemaakt heeft.

 

Als je zelf de aangifte hebt ingediend, dan staat de ontvangstbevestiging in het eigen domein op belastingdienst.nl.

 

Als je zeker weet dat de naheffing een fout is van de fiscus, dan het bezwaar door de accountant in laten dienen en verzoeken om een kostenvergoeding volgens artikel 7:15 AWB. Dat geeft je recht op maximaal € 161 euro. Als jouw accountant zo vriendelijk is om maximaal dat bedrag te rekenen voor het bezwaar, dan profiteer je licht. Bedenk je wel dat de fiscus voor een dergelijk eenvoudig bezwaarschift een factor 0.5 zal toepassen op de 161 euro, dus in feite maar 81,50 euro. Zorg ook dat de accountant daarmee akkoord gaat.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.