Student wil ondernemen, maar geen idee waarmee

Aanbevolen berichten

Beste mensen die verheven zijn tot een hoger niveau(waar ik nu ook bij hoor ;D),

 

Ik ben een jonge student die geen rottig bijbaantje meer kan zien het maar niet uit zijn hoofd kan krijgen om door middel van iets te ondernemen een lekker zakcentje bij te verdienen.

Nu ben ik een leek in het ondernemen, en hoop via deze site een kleine basis van kennis te leggen, van de wonderlijke wereld dat business heet.

 

Aangezien ik niet veel geld tot mijn beschikking heb lijkt mij handelen de simpelste manier om een fundament te leggen in mijn ondernemingservaring. Ik ben ver genoeg om te begrijpen dat ik een product moet vinden waar markt voor is, deze tegen een aantrekkelijke prijs moet verkopen, en dat ik de juiste markt moet zoeken, maar verder heb ik geen idee wat hierbij komt kijken. Zouden jullie mij opweg kunnen helpen. Misschien ook wat aanbevolen nuttige literatuur of links over handelen of ondernemen in zijn algemeen.

 

Ik ben wel van plan een grote partij van een product in te kopen, alleen als het van een bepaald merk is, zouden er dan belemmeringen kunnen zijn voor de verkoop hiervan. Bijvoorbeeld, dat het in bepaalde landen niet verkocht mag worden, of niet tegen een prijs die afwijkt tegen een gegeven richtprijs(of iets dergelijks).

 

Liever geen afkrakende comments, maar liever reacties waarmee je mij kan helpen.

 

alvast bedankt,

 

bussniksnut

 

Link naar reactie

Beste Yantje, de vragen die je hebt zijn al vele malen op dit forum voorbij gekomen. Je zou even kunnen zoeken of anders gewoon wat rondbladeren, dan zie je vanzelf alle aspecten van het starten van een bedrijf voorbij komen.

 

Overigens ben ik het niet eens met:

 

Aangezien ik niet veel geld tot mijn beschikking heb lijkt mij handelen de simpelste manier om een fundament te leggen in mijn ondernemingservaring.

 

Als het je, naast het zakcentje, echt eraan gelegen is om snel meer te leren, dan is dienstverlening in mijn ogen veel leerzamer: je moet zélf waarde toevoegen met je werk, hebt direct één op één met klanten te maken, en bent vna niemand afhankelijk dan van je eigen inzet.

Link naar reactie

om het wellicht iets makkelijker te maken voor de HL'ers:

 

- wat voor studie doe je?

- hoeveel geld kan en wil je investeren?

- heb je (potentieel) gebruikbare hobbies?

 

Bedenk wel dat het opstarten van een goede onderneming tijd kost. Als je snel geld wilt verdienen om het bier betaalbaar te houden (je blijft student ;D) zou ik een bijbaan nemen bij een overheidsinstelling.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie

dat ben ik niet helemaal met je eens Manon.

 

Denk bijvoorbeeld eens aan webshops. Dat is vaak een kwestie van dozen schuiven. Je klant bestelt en betaalt, jij bestelt en betaalt de leverancier daarna pas. Klaar. (dus ook in die volgorde)

 

Met yoomla kun je goedkoop (gratis) een website maken. Dat vraagt enige toewijding en geduld.

Hosting en domeinnaamregistratie hoeft niet veel kosten. (vanaf 2 euro per maand?)

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie

Hoe mr. Biktaktus formuleert had ik het handelen ook in gedacht, ik ben zowieso niet van plan om al van te voren veel te investeren in working capital, maar dus eerst proberen om orders te verkrijgen en dan pas verder afhandelen met de leverancier.

 

Een juiste dienstverlening is vinden is denk ik moeilijker dan een product vinden en dit op de juiste markt aanbieden. Ik weet namelijk heel zeker dat er genoeg producten zijn waarbinnen een bepaalde doelgroep vraag naar is, maar waar het door tal van omstandigheden nog niet terecht is gekomen. Vooral als je denkt aan buitenlandse producenten die nog niet de kans hebben om hun product internationaal aan te bieden.

 

Verder ben ik 1e jaars student Economie en bedrijfskunde, heb dus nog niet bepaald veel know how, maar het prikkelt mij zeker wel. Wat helaas het geval is bij een universitaire studie, is dat alles meer theoretisch wordt benaderd, om zo uiteindelijk"hopelijk" voor een gevestigde sterke corporatie te gaan werken. Ik mis gewoon de stimulatie om zelf wat te gaan ondernemen, en de ondersteuning daarbij. Gelukkig verkrijg je wel essentiele kennis die benodigd is bij het runnen van een bedrijf, en een kritische blik op de keuzes die gemaakt moeten worden. Verder heb ik momenteel niet echt een competentie, wat een bijdrage kan leveren aan een sterke dienstverlening. Daar heb ik ook simpelweg denk ik ook niet genoeg ervaring voor. Wat ik gelukkig wel heb is mijn gezond verstand, en een passie om iets voor mijzelf te hebben 8) ;D

 

Waar ik wel aan dacht is een hostess of catering service beginnen, hier is geen tot weinig kapitaal voor nodig, alleen een zodanig aantrekkelijke service dat ik hiermee bedrijven en organisatoren kan benaderen.

Wat betreft het hostess bedrijf, lijkt dit mij een goudmijntje, omdat het enige wat je hiervoor nodig hebt aantrekkelijke en spontane dames zijn. Als ik hierbij de concurrentie bekijk zie ik niet veel soeps. Ik denk dat ik binnen een maand dames kan ronselen "als ik het zo mag noemen" die 10x zo representatief op een beurs of zakenuitje staan.

Verder heb ik wel een partijtje permanent markers gekocht voor een spotprijsje. Iemand interesse?

 

Zo einde betoog ;)

 

 

 

Link naar reactie

Denk bijvoorbeeld eens aan webshops. Dat is vaak een kwestie van dozen schuiven. Je klant bestelt en betaalt, jij bestelt en betaalt de leverancier daarna pas. Klaar. (dus ook in die volgorde)

 

Nou.... dat ligt er maar aan wat je wilt gaan verkopen... Er zullen weinig leveranciers zijn die artikelen per stuk versturen... Enige omzet op bv weekbasis is hiervoor wel vereist...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Wat Henri zegt kan inderdaad ook. Dat hangt van de leverancier en het product af.

 

Bij kleingoed zou ik sowieso kiezen voor groter inkopen, dit ivm verzendkosten.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Verder heb ik momenteel niet echt een competentie, wat een bijdrage kan leveren aan een sterke dienstverlening. Daar heb ik ook simpelweg denk ik ook niet genoeg ervaring voor. Wat ik gelukkig wel heb is mijn gezond verstand, en een passie om iets voor mijzelf te hebben 8) ;D

 

 

Competenties ontwikkel je door te leren en in praktijk uit te breiden. Dat is een kwestie van 'doen'.

Als je 'doet' bouw je ook je eigen ervaring op. Je moet jezelf de kans gunnen om ervaring te verkrijgen.

Met dat gezonde verstand en de passie heb je een goede basis voor het uitbreiden van competenties en het opbouwen van ervaring. Ik ben er dus van overtuigd dat je datgene kan bereiken wat je wilt. Want een mens kan meer dan 'ie denkt, dus laat je zeker niet belemmeren doordat je denkt een tekortkoming te hebben.

Benut je tijd dus gewoon door te doen. Alles wat je op jouw pad tegenkomt en reeds bent tegengekomen is ervaring. En wees ook niet bang voor het maken van fouten. Zonder het maken van fouten, kan je ook nooit jouw top bereiken.

Doen is een werkwoord en 'competentie' en 'ervaring' zijn dat in feite ook. ;)

 

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

 

Locorendo Internacional & Victoria Experiencia

Link naar reactie

Je wilt geen kritiek, maar iets waar je wat aan hebt. Als je iets onderneemt, krijg je kritiek. En kritiek moet ook welkom zijn, waar daar kan je van leren. Ondernemers zijn namelijk ook mensen en geen voorgeprogrammeerde robots.

 

Je wilt een soort kant en klare formule zodat je 'iets' kan ondernemen. Maar stel jezelf eens de volgende vraag:

 

-wat vind je leuk om te doen?

 

Bijvoorbeeld: de wieltjes van je radiografische auto zijn altijd snel versleten, ga dan eens onderzoeken of dit niet beter of goedkoper kan? Dat soort dingen.

 

Ga niet scharrelen met partijtjes en weetikveelwat, maar probeer iets neer te zetten.

Link naar reactie
Wat betreft het hostess bedrijf, lijkt dit mij een goudmijntje, omdat het enige wat je hiervoor nodig hebt aantrekkelijke en spontane dames zijn. Als ik hierbij de concurrentie bekijk zie ik niet veel soeps. Ik denk dat ik binnen een maand dames kan ronselen "als ik het zo mag noemen" die 10x zo representatief op een beurs of zakenuitje staan.

 

 

OK, je hebt dus nu al een plan.

Zoek nu dan uit of het realiseerbaar is. Wie zijn je concurrenten? Waar zitten ze? Wat doen ze? etc. Kosten?

Jij denkt dat je het beter kan. Omschrijf dan voor jezelf wat je beter kan en hoe je dat gaat doen.

-Hoe ga je klanten maken?

-Hoe kom ik aan die dames? (wellicht ook heren?)

En zo zijn er nog 10-tallen dingen om rekening mee te houden.

 

Maak je ondernemingsplan en alles wordt duidelijk, haalbaar of niet.

 

Wat ik gelukkig wel heb is mijn gezond verstand, en een passie om iets voor mijzelf te hebben

 

Dan ben je al een heel eind op weg.

 

 

 

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie

dat ben ik niet helemaal met je eens Manon.

 

Denk bijvoorbeeld eens aan webshops. Dat is vaak een kwestie van dozen schuiven. Je klant bestelt en betaalt, jij bestelt en betaalt de leverancier daarna pas. Klaar. (dus ook in die volgorde)

 

Met yoomla kun je goedkoop (gratis) een website maken. Dat vraagt enige toewijding en geduld.

Hosting en domeinnaamregistratie hoeft niet veel kosten. (vanaf 2 euro per maand?)

 

 

 

Ben benieuwd naar de reactie van webshop eigenaren.

 

Mijn persoonlijke visie is dat als je bijna niets op voorraad hebt, je geen goede service kunt leveren en daarmee onderuit kunt gaan.

Link naar reactie

Ik denk dat een aantal mensen mij verkeerd begrijpen, en al helemaal wat betreft de opvatting over kritiek.

Kijk ik ben kleine jongen die graag dingen roept, maar er totaal niets voor doet en als die tegengas krijgt het in driftige bui allemaal opgeeft. Ik ben wel degelijk van plan, als het zakendoen eenmaal loopt, er een toegewijde levensstijl van te maken.

 

Ik ben hier JUIST voor kritiek en om wat op te steken van veelal ervaren ondernemers. Waar ik echter niet van hou zijn doelloze berichtjes, waarin de suggestie gewekt wordt dat ik 1 of andere debiel ben, die denkt dat die ff met z'n vingers knippen de miljoen bereikt. In zit nu gewoon in een fase in mijn leven waarin ik dolgraag iets wil ondernemen, alleen er nog niet uit ben wat het precies gaat worden, en hier probeer om wat te leren.

 

En wat betreft het scharrelen is naar mijn mening helemaal niks mis mee aangezien het een mooi en gemakkelijke opstap is naar iets opzichzelfstaand en concreets. Ook in termen van opportunity costs zal het mij niet snel meer kosten dan dat het mij oplevert. Inzake de handel, denk ik dat veel mensen bereid zijn service in te leveren, voor een voordeligere prijs.

 

Als iemand nog het geduld op kan brengen om verder te lezen heb ik nog wel een vraag:P

Ik wil namelijk een partij permanent markers verkopen, alleen sta ik nog niet geregistreerd als ondernemer.

Is het dan alsnog mogelijk om een factuur toe te sturen wat het bedrijf kan declareren, of krijg ik dan gesodemieter

met de belasting etc. En als die mogelijkheid bestaat hoe moet ik dat dan belastingtechnisch aangeven?

 

trouwens alvast bedankt voor de comments ;D ;D

Link naar reactie

dat ben ik niet helemaal met je eens Manon.

 

Denk bijvoorbeeld eens aan webshops. Dat is vaak een kwestie van dozen schuiven. Je klant bestelt en betaalt, jij bestelt en betaalt de leverancier daarna pas. Klaar. (dus ook in die volgorde)

 

Met yoomla kun je goedkoop (gratis) een website maken. Dat vraagt enige toewijding en geduld.

Hosting en domeinnaamregistratie hoeft niet veel kosten. (vanaf 2 euro per maand?)

 

 

 

Ben benieuwd naar de reactie van webshop eigenaren.

 

Mijn persoonlijke visie is dat als je bijna niets op voorraad hebt, je geen goede service kunt leveren en daarmee onderuit kunt gaan.

 

Helemaal eens met Manon, voorraden zijn nodig! Mensen die online iets aanschaffen willen het zo snel mogelijk ontvangen. Aangezien het betalingsverkeer snel is tegenwoordig moet er ook snel geleverd kunnen worden. Dat is juist één van de dingen waarin je je moet onderscheiden. Niemand wil weken op zijn aangekochte producten wachten op een uitzondering daargelaten (artikelen die niet verkrijgbaar zijn in reguliere shops) Daar komt nog bij dat de inkoopprijzen en verzendkosten de pan uit zouden rijzen als je per item gaat bestellen bij de leverancier, en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er geen leverancier is die daar op zit te wachten....

www.kikibags.nl

Link naar reactie

Ik denk dat een aantal mensen mij verkeerd begrijpen, en al helemaal wat betreft de opvatting over kritiek.

Kijk ik ben kleine jongen die graag dingen roept, maar er totaal niets voor doet en als die tegengas krijgt het in driftige bui allemaal opgeeft. Ik ben wel degelijk van plan, als het zakendoen eenmaal loopt, er een toegewijde levensstijl van te maken.

 

Ik ben hier JUIST voor kritiek en om wat op te steken van veelal ervaren ondernemers. Waar ik echter niet van hou zijn doelloze berichtjes, waarin de suggestie gewekt wordt dat ik 1 of andere debiel ben, die denkt dat die ff met z'n vingers knippen de miljoen bereikt. In zit nu gewoon in een fase in mijn leven waarin ik dolgraag iets wil ondernemen, alleen er nog niet uit ben wat het precies gaat worden, en hier probeer om wat te leren.

 

En wat betreft het scharrelen is naar mijn mening helemaal niks mis mee aangezien het een mooi en gemakkelijke opstap is naar iets opzichzelfstaand en concreets. Ook in termen van opportunity costs zal het mij niet snel meer kosten dan dat het mij oplevert. Inzake de handel, denk ik dat veel mensen bereid zijn service in te leveren, voor een voordeligere prijs.

 

Als iemand nog het geduld op kan brengen om verder te lezen heb ik nog wel een vraag:P

Ik wil namelijk een partij permanent markers verkopen, alleen sta ik nog niet geregistreerd als ondernemer.

Is het dan alsnog mogelijk om een factuur toe te sturen wat het bedrijf kan declareren, of krijg ik dan gesodemieter

met de belasting etc. En als die mogelijkheid bestaat hoe moet ik dat dan belastingtechnisch aangeven?

 

trouwens alvast bedankt voor de comments ;D ;D

 

;D Ik help je graag, kan je instelling wel waarderen (en je doet me denken aan mijn broertje ;D)

Als je toch gaat ondernemen,ga dan gewoon even nr de KvK en regel dat bedrijfje. Kost je een half uurtje en zo leer je onderweg. Je kunt ook even googlen op 'resultaat uit overige werkzaamheden' op die manier kun je ook aan de slag gaan.

 

Er zijn trouwens genoeg mensen die gewoon op Ebay en Marktplaats handelen en dus niet echt een webshop hebben, ook die mensen verkopen dingen inderdaad vaak tegen een goede prijs.

 

Heb je nog meer ideeën?

Link naar reactie

Yantje,

Vraag je zelf eens af waarvoor ze jou 's nachts om 3 uur wakker mogen maken. Zegt dat iets over jouw passie? Iets waarvoor jij helemaal wilt gaan? Misschien is dat jouw gat in de markt wel, jouw talent.

Daar heb je vast meer voorraad van dan een blik hostessen of zo. Overigens, mannelijke hostess, is dat iets?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.