• 0

BTW te laat, bezwaarschrift ook.

Hallo allemaal,

 

als freelance tekstschrijver zit ik vast aan een BTW-nummer, waardoor ik om het kwartaal omzetbelasting in moet dienen. Over het derde kwartaal van 2008 ben ik dat helaas vergeten te doen. Normaal gesproken doe ik het elektronisch, maar dit keer kwam zelfs dat er niet van. De belastingdienst heeft vervolgens mijn BTW-inkomen geschat op 250,-. Hoe ze hierbij komen weet ik niet, aangezien ik de perioden daarvoor 0,- heb ingevuld. Ook over het derde kwartaal was mijn BTW inkomen 0,-.

 

Ik was zelfs zo laat, dat ik een aanmaning heb gekregen, om 252,- plus 6,- aanmaningskosten te betalen. Deze moesten 26 januari betaald zijn. Deze aanmaning kwam vlak nadat ik digitaal had doorgegeven dat ik in het derde kwartaal niets had ontvangen aan BTW. Na een telefoontje kreeg ik de mededeling dat mijn nieuwe aangifte nog niet verwerkt was, en zodra dit gebeurd zou zijn, dat ik een correctie zou krijgen. Ik moest er in ieder geval bezwaar tegen indienen.

 

Dat heb ik schriftelijk gedaan, maar 31 januari heb ik de uitspraak gekregen, en die leest dat ik het bezwaarschrift niet binnen de gestelde termijn heb ingediend, en dat ik niet-ontvankelijk verklaard ben. Nu moet ik dus 252,- betalen (een geschat bedrag kennelijk, dat lang niet overeenkomt met de werkelijkheid) die ik nooit heb ontvangen, zelfs niet gedeeltelijk.

 

Hoe zit dit precies? Waarom rekenen ze mij 250,-? Ik nam zelf aan (ook naar aanleiding van mijn gesprek aan de telefoon) dat de schatting zou worden verlaagd tot het werkelijke bedrag, namelijk 0,-. Ik zou nog in bezwaar kunnen tegen de uitspraak, staat er. Loont dit? Hoe doe ik dit? Klopt het eigenlijk allemaal?

 

Ik zal wel niet helemaal duidelijk geweest zijn, vragen staat dus vrij. Ik ben in ieder geval erg benieuwd of in bezwaar gaan helpt, of dat ik maar beter moet leren van mijn fouten door te betalen.

 

Wie kan me hier een handje mee helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb geen idee. Over het derde en vierde kwartaal (ik was erg laat) heb ik mijn aangifte op 8-1-2009 gedaan, de vierde was ik dus ruim op tijd. De derde te laat, maar hij is wel ingediend. Toch heb ik nu nog steeds een flinke boete staan.

 

Het gekke is, dat er op de uitspraak op bezwaarschrift een berekening staat, waarbij de eerder vastgestelde omzetbelasting staat (250,-) en een boete (2,-). Daar onder staat: nieuw vastgestelde omzetbelasting 0,- en nieuw vastgestelde boete 0,-. Daarnaast staat in het rood (onheilspellend)

 

totaal eerder vastgestelde bedragen 252,- en totaal nieuw vastgestelde bedragen 0,- en dan te verrekenen/terug te ontvangen 252,-.

 

Ik vind het erg vreemd. Zou een telefoontje helpen, en wat zou ik hierin moeten vragen??

Link naar reactie
  • 0

Het valt allemaal wel mee. Door de later ingediende aangifte heeft de Belastingdienst de ambtshalve aanslag gecorrigeerd. Normaal hoef je geen actie meer te ondernemen, de ontvanger zal dan de bedragen met elkaar verrekenen. Wanneer je in het verleden de aangiften altijd op tijd hebt ingediend/betaald zal ook de boete afgeboekt worden. Dus gewoon even afwachten.

 

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Het valt allemaal wel mee. Door de later ingediende aangifte heeft de Belastingdienst de ambtshalve aanslag gecorrigeerd. Normaal hoef je geen actie meer te ondernemen, de ontvanger zal dan de bedragen met elkaar verrekenen. Wanneer je in het verleden de aangiften altijd op tijd hebt ingediend/betaald zal ook de boete afgeboekt worden. Dus gewoon even afwachten.

 

 

 

Dit betekent dus dat ik niets hoef te betalen en dat zij dit automatisch gaan verrekenen?

 

(als ik me alles goed herinner zit er ook geen giro bij de brief...).

 

Dat zou mooi nieuws zijn. Het zou wel handig zijn als ze dat wat duidelijker op de brief zouden vermelden. (ze zouden me in moeten huren voor een functioneel tekstontwerpje, kan ik ook weer eens iets aangeven ;)).

 

Dus het advies: niets doen, afwachten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.