• 0

Rekenvoorbeeld IB 2008

Hallo allemaal,

 

Een boekhouder verzorgt voor mij de aanslag IB, maar ik wil zelf graag ook een beetje inzicht in de cijfers krijgen. Ik heb op het web gezocht naar een rekenvoorbeeld voor eenmanszaken, maar kan niets vinden. Ik heb daarom onderstaande zelf gemaakt. De cijfers zijn puur illustratief en ex. btw. Klopt dit een beetje? Doe ik iets vreemds? Mis ik wellicht iets bijzonders? Ik heb een eenmanszaak, ben 30 jaar, geregistreerd partner, hypotheek, eigen woning (waar ik werk), geen kinderen, geen auto van de zaak (wel prive die ik soms voor de zaak gebruik). Bij de uitgaven heb ik louter uitgaven geplaatst die echt direct verbinding hadden op de zaak. Ik heb dus niets met het huis )als dat al kan), benzine e.d. gedaan.

 

Omzet: € 50.000

Uitgaven: € 16.000

Winst: € 34.000

 

- € 6.968 zelfstandigenaftrek: € 27.032

- 10% (€ 2.703,20) MKB winstvrijstelling: € 24.328,80

 

Schijf 1: 17579,00 33,60% = 5.906,00

Schijf 2: 6749,80 41,85% = 2824,79

Totaal: 8730,79

 

- € 2.074 Algemene heffingskorting: 6.656,79

- € 1.443 Arbeidskorting: 5.213,79

 

En een vraag daarnaast. Mijn boekhouder rekent naar mijn mening vrij veel voor de jaarlijkse IB aangifte. Wat is een "gangbare" prijs voor iets vergelijkbaars als bovenstaand.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Mik

 

Jouw opstelling klopt. Denk wellicht nog na over een FOR dotatie (zie zoekfunctie).

 

tarieven voor een IB aangifte voor een eenmanszaak lopen sterk uiteen. Het is voornamelijk afhankelijk van de omvang van de winstaangifte en welke privé zaken er in de aangifte opgenomen moeten worden. Eenvoudige aangifte beginnen dan bij zo'n 250 euro, maar bij complexe aangiften kan het oplopen naar € 800 en meer.

 

Daarnaast speelt het uurtarief van de adviseur ook een rol. Als een junior fiscalist van PWC de aangifte doet, dan betaal je net zo veel als dat een senior van een lokale adviseur het doet. Moeilijk te zeggen dus.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat je er nog in kunt opnemen is je reiskosten (als je geen auto van de zaak hebt) en je hypotheekrente aftrek.

 

Ik heb een boekhouder die mijn administratie doet voor mijn projectmanagement werkzaamheden en ik betaal hem 220 euro per kwartaal. Hiervoor stuur ik hem mijn afschriften en facturen en hij doet de rest (btw, overzicht openstaande debiteuren, elk kwartaal een V&W en balans, jaarrekening, IB aangifte en het beantwoorden van vraagjes tussendoor).

 

Ik stuur als projectmanager meestal niet meer dan 15 facturen per jaar dus dat heeft natuurlijk ook invloed.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.