• 0

Bonus niet als incidenteel zien !

Beste,

 

Ik heb veel scholieren die bij me werken, regelmatig ontvangen zei een bonus als ze een bepaalde target halen. Nu heb ik een al een tijdje discussie met mijn boekhouder omdat ik vind dat het gewoon salaris is en niet iets bijzonders.

 

Klopt dit ?

 

Ik wil dan ook een suppletie indienen over 2008 !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

mijn boekhouder hanteert bij de salaris administratie voor een bonus van een werknemer van mij een extra duur tarief. Zei zegt omdat dit incenditeel is en ( bijzondere verloning volgens mij ) Ik vind dat dit niet zo is omdat het structureel gebeurd bij alle werknemers.

 

Nu is mijn vraag zie ik dat goed en kan ik daardoor het te veel betaalde geld aan loonheffing terug vorderen ?

Link naar reactie
  • 0

Als het goed is, kost het jou niets extra's. Meestal betaal je een bruto loon uit (ook de bonus) en hou je daarop, ten laste van de werknemer, de LB in. Een hoger tarief betekent dat de werknemer netto minder krijgt.

 

De reden hiervoor is dat een bonus eenmalig het salaris verhoogt. Zou je dan het gemiddelde tarief inhouden, dan zou de werknemer later belasting bij moeten betalen. Blijkt achterad dat de werknemer nu te veel belasting heeft betaald, dan kan hij dat bij de belastingdienst terugvragen.

 

Voor jou zou het dus geen effect moeten hebben. Een bonus kwalificeert normaal als bijzondere beloning, omdat het niet onderdeel uitmaakt van het normale periodieke loon, maar slechts 1 keer per jaar wordt betaald.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

oke,

 

ik hanteer loon + bonus

 

stel ik betaal iemand 5 euro bonus dan wordt daar nu extra heffing over betaald namelijk de bijzondere verloning. Als ik iemand 5 euro bonus wil geven dan kost me dat nu 2.60 extra. Die 2.6 is nou mijn punt, het gebeurd structureel namelijk dat mensen dit halen. Wat mij betreft is het gewoon een deel van het salaris.

 

Die 2,6 en meer betaal ik nu al een heel jaar aan extra heffing. Mijn vraag is dus kan ik dit terug vorderen ?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

oke,

 

ik hanteer loon + bonus

 

stel ik betaal iemand 5 euro bonus dan wordt daar nu extra heffing over betaald namelijk de bijzondere verloning. Als ik iemand 5 euro bonus wil geven dan kost me dat nu 2.60 extra. Die 2.6 is nou mijn punt, het gebeurd structureel namelijk dat mensen dit halen. Wat mij betreft is het gewoon een deel van het salaris.

 

Die 2,6 en meer betaal ik nu al een heel jaar aan extra heffing. Mijn vraag is dus kan ik dit terug vorderen ?

Ik begrijp dat je een netto bonus afspreekt? Want feitelijk geef je dan 5 + 2,60 = 7,60 bonus. Die afdracht loonheffing gaat niet van jouw geld af, maar van het geld van de werknemer.

Link naar reactie
  • 0

Wat dacht je van een salarisverhoging.

 

Bonus word nu eenmaal zwaarder belast. Je bent als iedereen zijn bonus haalt duurder uit dan wanneer je ze die bonus als salarisverhoging zal geven.

Medewerker heeft ook meer aan hoger salaris, bij aanvragen van hypotheek etc. dus die zullen het ook wel prima vinden.

 

BTW. Als iedereen makkelijk elke maand de targets haalt zijn ze dan niet te laag?

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat dacht je van een salarisverhoging.

 

Bonus word nu eenmaal zwaarder belast. Je bent als iedereen zijn bonus haalt duurder uit dan wanneer je ze die bonus als salarisverhoging zal geven.

Medewerker heeft ook meer aan hoger salaris, bij aanvragen van hypotheek etc. dus die zullen het ook wel prima vinden.

 

BTW. Als iedereen makkelijk elke maand de targets haalt zijn ze dan niet te laag?

 

Klopt dat bedoel ik. Alleen via een collega ondernemer heb ik begrepen dat het mogelijk is om die extra bonussen gewoon als loon te zien en niet als bonus omdat het vaak voor komt. Mijn vraag was dan eigenlijk ook, KLOPT DAT ? Ik verloon netto omdat het allemaal scholieren zijn ( oproepbasis ) en het verschil tussen netto en bruto nihil is. Ik geef nu de netto bedragen door aan mijn boekhouder inclusief bonussen. kan ik niet gewoon het totale netto bedrag doorgeven aan me boekhouder zonder een overzicht van bonussen ? Of is dat tegen de regels ;D ?

Link naar reactie
  • 0

Les 1: maak nooit netto afspraken.

 

Daarnaast wordt de bonus alleen zwaarder belast bij uitkering. Die bonus komt nu eenmaal in de IB aangifte terecht bovenop het reguliere salaris. Voor die bonus wordt dan dus het toptarief gehanteerd dat hoort bij het regulier loon (zie ook vakantiegeld).

 

Niets geks mee. Als om wat voor reden dan ook in de IB aangifte dat toptarief (ookwel tarief bijzondere beloning) niet gehaald wordt, krijgt de medewerker het te veel ingehoudene terug.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Les 1: maak nooit netto afspraken.

 

Daarnaast wordt de bonus alleen zwaarder belast bij uitkering. Die bonus komt nu eenmaal in de IB aangifte terecht bovenop het reguliere salaris. Voor die bonus wordt dan dus het toptarief gehanteerd dat hoort bij het regulier loon (zie ook vakantiegeld).

 

Niets geks mee. Als om wat voor reden dan ook in de IB aangifte dat toptarief (ookwel tarief bijzondere beloning) niet gehaald wordt, krijgt de medewerker het te veel ingehoudene terug.

 

Groet

Joost

 

oke. waarom geen netto loon afspraken ? Veel mensen zeggen dat maar met scholieren maakt het echt niets uit zoals ik het berekend heb.

Link naar reactie
  • 0

Behalve als de belastingtarieven omhoog gaan en jij nog steeds hetzelfde bedrag netto moet betalen. Of als er een slimmerd tussen zit die tariefgroep nul aankruist. Dan mag jij meer LB afdragen (omdat je geen rekening mag houden met de heffingskortingen) die hij via zijn T formulier weer van de fiscus krijgt.

 

Zo wordt zijn nettoloon een stukkie hoger over jouw portemonnee.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Even ter uitleg: ik was ook die slimmerd toen ik 20 was.

 

Ik had een nettoloon afspraak van 8,50 gulden per uur voor een zomerbaantje. Ik gaf ook tariefgroep nul op, waardoor mijn werkgever op mijn 3.300 gulden vakantieverdiensten, 1.100 moest afdragen aan loonbelasting. Ik vul een T formulier in en krijg die 1.100 weer terug van de fiscus.

 

Had ik tariefgroep 1 (destijds 2) ingevuld dan had mijn werkgever geen LB in hoeven houden en is bruto gelijk aan netto.

 

Mijn netto 8,50 werd zo ruim 11 gulden netto om dat ik zijn 1.100 gulden LB kon terugvragen! Over de rug van mijn werkgever (foei Joost :-[) omdat hij geen idee had dat dit zo werkte!

 

Overigens bedonder ik nu geen werkgevers meer ;D

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heb ik ook wel eens gehad met een uitzendbureau. Die lui snapten er echt niets van. Ik heb het ze 3 keer uitgelegd, maar ze wilden per se een netto-afspraak maken, en dat ik in tariefgroep 1 (nu 0) zat, maakte volgens hun écht niet uit... Tot ze het salaris moesten gaan betalen en ze me ineens in tariefgroep 2 stopten.

 

In het kader van "wie niet luisteren wil', heb ik toen toch even een correctie gevraagd. Ik had immers het netto loon zwart op wit staan, en vanwege een ander bijbaantje ergens anders, mocht ik niet eens in tariefgroep 2. Dit deed ik uiteraard vanuit pedagogisch oogpunt: misschien dat ze er nu wel iets van zouden leren ;D

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Even ter uitleg: ik was ook die slimmerd toen ik 20 was.

 

Ik had een nettoloon afspraak van 8,50 gulden per uur voor een zomerbaantje. Ik gaf ook tariefgroep nul op, waardoor mijn werkgever op mijn 3.300 gulden vakantieverdiensten, 1.100 moest afdragen aan loonbelasting. Ik vul een T formulier in en krijg die 1.100 weer terug van de fiscus.

 

Had ik tariefgroep 1 (destijds 2) ingevuld dan had mijn werkgever geen LB in hoeven houden en is bruto gelijk aan netto.

 

Mijn netto 8,50 werd zo ruim 11 gulden netto om dat ik zijn 1.100 gulden LB kon terugvragen! Over de rug van mijn werkgever (foei Joost :-[) omdat hij geen idee had dat dit zo werkte!

 

Overigens bedonder ik nu geen werkgevers meer ;D

 

Joost

 

Echter, ik hoop ( en geloof) dat je die creativiteit van weleer nog niet bent verloren ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.