• 0

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Beste Mede Collega's,

 

Als ZZP'er/Freelancer krijg ik vaak te maken met headhunters werving-en-selectiebureaus die mij ergens proberen te plaatsen.

 

Nu zit ik zelf af en toe te kijken naar verschillende vacatures (ICT gericht) bij bedrijven die ik interessant vind en waar ik wellicht opdrachten zou willen uitvoeren.

 

Bij vrijwel alle vacatures staat er:

"Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld."

 

Ik begrijp dat dit er staat om niet benaderd te worden door duizenden bureaus.

 

Maar ik vroeg me af hoe het (uit ervaring) zit met ZZP'ers/Freelancers die op deze vacatures reageren?

Worden wij ook gezien als "tussenburaeus" ?

Wordt überhaupt wel (positief) gereageerd ?

 

Ik zit namelijk te kijken naar een vacature voor een zeer interessante opdracht maar ze zoeken iemand "vast".

Sowieso ga ik erop reageren maar was benieuwd hoe ervaringen van anderen hiermee zijn?

MIDENS ICT - Systeembeheer, Internet Diensten, Advies en Levering HP, Cisco, APC en Datacenter Producten. www.MIDENS.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou het gewoon proberen.

 

Vermoeddelijk zetten ze het er vooral bij om te voorkomen dat allerlei detacheerders gaan proberen er hun tijdelijke krachten te slijten, maar dat wil niet per se zeggen dat ze negatief staan tov een zelfstandige die mogelijk iets voor ze kan doen.

 

Als je het een beetje presenteert als 'ik zag jullie vacature, en kan doen wat er gevraagd wordt, alleen niet in loondienst...' hoeft de reactie niet negatief te zijn... tenzij ze natuurlijk gewoon een medewerker willen en niet zozeer iemand om een specifieke klus te klaren, maar dat weet je niet vooraf.

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van hoe je belt zal (bijna) niemand er iets over zeggen. Veel mensen weten waarschijnlijk niet eens dat die tekst onder de advertentie staat.

 

En daar waar iemand er toch iets van zegt kun je altijd ‘pareren’ met de opmerking dat je niet acquireert maar dat je commercieel aan het inventariseren bent. En dat ze je dat toch onmogelijk kwalijk kunnen nemen. Of hebben zij hun zaken zo goed voor elkaar dat zij zelf nooit aan acquisitie doen?

 

Meestal kom je wel weg met een lach. In een hele enkele uitzondering zul je tegen iemand ‘aanlopen’ die zich strak aan de eigen ‘regels’ houdt. Jammer dan, op naar de volgende. Laat je er zeker niet door afremmen.

 

Jezelf als ZZP’er aanbieden op een vacature waar ze iemand voor vast zoeken is een goede insteek. Niet origineel, wel effectief. Je zult alleen niet de enige zijn die dat doet.

 

Denk er dan ook eens aan om aan te bieden dat ze jou inhuren voor de periode tot dat de nieuwe vaste medewerker er is. Soms zal er per direct behoefte zijn aan iemand. Wellicht dat in zulke situaties een inhuur constructie tot de mogelijkheden behoort.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Jezelf als ZZP’er aanbieden op een vacature waar ze iemand voor vast zoeken is een goede insteek. Niet origineel, wel effectief. Je zult alleen niet de enige zijn die dat doet.

 

 

 

nu ben ik toch nieuwsgierig geworden, weet jij misschien wel originele methoden? voor dergelijke klussen? ;D (naast een mailing en bellen etc)

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

 

 

Jezelf als ZZP’er aanbieden op een vacature waar ze iemand voor vast zoeken is een goede insteek. Niet origineel, wel effectief. Je zult alleen niet de enige zijn die dat doet.

 

 

 

nu ben ik toch nieuwsgierig geworden, weet jij misschien wel originele methoden? voor dergelijke klussen? ;D (naast een mailing en bellen etc)

 

 

Hoewel origineel niet per definitie ook het meest effectief hoeft te zijn toch een aantal voorzetjes:

 

Als ze ‘per direct’ iemand vragen dan rijd je er naar toe en meld je jezelf bij de persoon die in de advertentie vermeld staat. Volledig in de veronderstelling dat je echt dacht dat ze letterlijk ‘per direct’ iemand zoeken. “Tada: daar ben ik dan, per direct en ik kan meteen aan de slag!”.

Ze zullen je echt niet direct je bureau wijzen (hoewel?) maar ze vergeten je in iedere geval ook niet meer. En je zit aan tafel, dat is in ieder geval een voorsprong.

 

Bel ze op en vertel dat je heel lag hebt zitten denken wie die job het best in vaste dient zou kunnen vervullen. Dat je enorm hebt zitten bellen. Maar dat je echt niet met iemand op de proppen kunt komen. Dus dat het dan maar beter is dat jij zelf die job op inhuur basis oppakt. Dat ze daar dan in ieder geval voor nu even mee geholpen zijn.

 

Laat een van je bestaande klanten hen opbellen/e-mailen met de boodschap dat de situatie herkenbaar is en dat zij met jou een hele mooie tijdelijke oplossing hadden. Dat zij hen graag met jou in contact brengen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou. ik heb de methode van Rikkert niet precies toegepast maar wel een dergelijke ;)

 

Hun aandacht was gewekt,

Ik ben uitgenodigd,

Ik ben perfect voor de functie,

De functie past pefect bij mijn kennis en wensen,

Ze willen dat ik direct start...

MAAR... ECHTER.... Absoluut, Resoluut, Definitief, Onbespreekbaar, NIET als "externe" of "freelancer".

 

Dus of ik kom in vaste dienst of het houdt op... Geen discussie mogelijk ???

 

Beetje jammer want geen enkel argument vinden ze belangrijk. Ze hebben besloten dat alle externen weg moeten en dat is vanaf 1 jan hun beleid. (toevallig weet ik dat er twee externen daar zitten die ruim 150% duurder zijn als ik).

 

Een beetje jammer aangezien ik vanaf begin aangaf dat ik een Freelancer was en ook duidelijk was in mijn motivatiebrief.

 

Toevallig heb ik binnenkort bij een ander bedrijf ook een gesprek waar ze ook een vaste kandidaat zoeken bij een ander bedrijf.

 

Misschien dat mensen nog tips hebben om bedrijven te overtuigen om een Freelancer vs Vaste Medewerker te nemen?

Zijn we dan ECHT zo duur?! :) (Dat is waarschijnlijk reden #1)

MIDENS ICT - Systeembeheer, Internet Diensten, Advies en Levering HP, Cisco, APC en Datacenter Producten. www.MIDENS.com

Link naar reactie
  • 0
Misschien dat mensen nog tips hebben om bedrijven te overtuigen om een Freelancer vs Vaste Medewerker te nemen? Zijn we dan ECHT zo duur?! :) (Dat is waarschijnlijk reden #1)

 

Ik weet niet wat voor soort organisatie het is, maar een andere reden kan zijn dat op hoger niveau besloten is om tijdelijk geen externen meer in te huren en tijdelijke contracten stop te zetten vanwege de crisis. Dan kúnnen ze volgens de regels dus niet meer met freelancers werken. Veel grote bedrijven en instanties werken zo en zijn op dit moment hun 'vetlaag' aan tijdelijke contracten aan het wegsnijden, en dus moeten ze zich aan de regeltjes houden wanneer ze jou willen inschakelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou juist denken dat je als bedrijf 'tijdens de crisis' niet vast wilt zitten aan een vaste medewerker (die volgens NL wetgeving relatief moeilijk te ontslaan is) en je juist iemand die je 'per maand' kunt bedanken zou willen.

 

Het ging trouwens om een onderwijsinstelling. (die groot is en genoeg geld heeft ;) )

 

Apart is dat ik mensen ken die daar werken en deze vertellen me dat de werkdruk hoog is omdat ze extreem onderbezet zijn. Toch willen ze niemand (om tijdelijk) de functies in te vullen.

 

En juist in mijn branche (Systeem en Netwerkbeheer) is overdracht namelijk wat makkelijker (indien documentatie, netwerkdiagrammen, standaardisatie e.d. goed zijn geregeld) denk ik dan andere freelance werkzaamheden.

Dit heb ik ze ook als argument gegeven. Dat ik juist voor de tijdelijke functie perfect zou passen.

 

Is er trouwens al op HigherLevel een discussie van Freelancers/ZZP vs Vaste Medewerkers?

MIDENS ICT - Systeembeheer, Internet Diensten, Advies en Levering HP, Cisco, APC en Datacenter Producten. www.MIDENS.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dat dus ook vaak,

 

iedereen wilt me hebben (een beetje overdrijven ;) ) maar ze willen me ook gelijk houden! als ik dan met de directeur spreek krijg ik meestal wel een klik (ondernemers onder elkaar zeg maar) maar zodra het een werknemer is, tja, moet je alles uitleggen en hij snapt vaak niet waarom je als zelfstandige werkt, dat is toch onzeker?

 

en daarnaast is freelance in mijn branche niet heel erg gebruikelijk, een echte vreemde vogel dus!

 

 

 

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.