• 0

Dekking UMTS/Wifi i.p.v. ADSL

Nu zijn er in Nederland nog hele gebieden die geen (A)DSL of kabel dekking hebben. Daarnaast zijn er in Nederland verschillende telecom providers actief met het bouwen van hun eigen UMTS netwerk.

Wifi heeft meestal een line of sight nodig vooral als het om grotere afstanden gaat. Zou UMTS hier niet een veel betere oplossing zijn?

 

Zou het niet mogelijk moeten zijn om via de reeds geplaatste UMTS zenders breedband internet aan te bieden in die gebieden waar nog geen kabel of DSL beschikbaar is.

Weet iemand hoe het staat met UMTS kaarten voor je pc of laptop?

 

Ik denk dat de nog steeds niet operationele UMTS zenders beter gebruikt kunnen worden. Dat hier voorlopig nog geen roaming tussen de diverse masten is of landen doet voor dit doel niet af. De telecom providers kunnen zo al iets van hun investeringen terug verdienen.

------------

Webhosting / DNS hosting / Netwerk beheer

www.flash-straps.nl www.nettopic.nl

www.bel-geld.nl www.nettopic.net

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet wat de maximale bandbreedte en het bereik van UMTS is. Ook heb ik voor me dat het behoorlijk duur is, maar dat kan komen omdat de telco's de prijzen hoog houden?

 

Met wifi kan je ver komen volgens mij maar de opzet van dergelijke netwerken is behoorlijk kosten intensief (als je zeg maar een stad wilt bedekken).

 

Zouden de telco's hier niet al over nagedacht hebben?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

De maximale bandbreedte van UMTS is 2 Mbit. Op zich niet veel vooral omdat dit een gedeeld medium is.

Echter het lijkt mij dat dit niet voor een hele UMTS cel gaat gelden. Dat zou bijna betekenen dat de hele binnenstad van Amsterdam samen 2 Mbit moet delen. Dan kunnen we die video on-demand ook wel vergeten.

 

Ik denk dat een telecom operator op zich liever zijn bandbreedte vrij houdt zodat deze straks snel ingezet kan worden. Echter de UMTS lancering wordt steeds uitgesteld en of het ooit zo'n success wordt als het ooit aangekondigt is is ook maar de vraag.

Misschien moet ook eens naar andere markten gekeken worden.

------------

Webhosting / DNS hosting / Netwerk beheer

www.flash-straps.nl www.nettopic.nl

www.bel-geld.nl www.nettopic.net

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met je eens dat ze hun blik wat breeder moeten stellen, maar vaak is het voor dit soort organisaties dood eng om van de corebusiness af te wijken. Vooral in de huidige economy (volgens mij is het nu juist slim om andere opties te bekijken).

 

Hoe zou jij een dergelijk netwerk zien? Wij in Ottoland hebben namelijk geen breedband (al schijnt het volgend jaar te komen)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dit netwerk net als een Wi-Fi netwerk. Een gebruiker heeft een UMTS netwerk kaartje en kan zich aanmelden bij het netwerk. Geen moeilijke dingen als kunnen verplaatsen tussen cellen rijdend 120 km per uur e.d.

Een Wi-Fi netwerk biedt deze mogelijkheden ook (nog) niet. Het voordeel van UMTS boven Wi-Fi moet volgens mij zijn het grotere bereik en een gereserveerde frequentie voor deze dienst.

 

De prijs stelling zou gelijk aan die van DSL kunnen zijn indien dezelfde down en upstream geboden kan worden. De dienst zou niet direct prijs brekend hoeven te zijn. De dienst moet een oplossing bieden voor locaties die nu nog geen mogelijkheid hebben voor breedband internet.

 

------------

Webhosting / DNS hosting / Netwerk beheer

www.flash-straps.nl www.nettopic.nl

www.bel-geld.nl www.nettopic.net

Link naar reactie
  • 0

Zou het niet mogelijk moeten zijn om via de reeds geplaatste UMTS zenders breedband internet aan te bieden in die gebieden waar nog geen kabel of DSL beschikbaar is.

 

Edwig,

 

Hier loop je volgens mij toch echt tegen het aloude probleem aan: ADSL wordt op alle plaatsen aangeboden, waar het rendabel genoeg is voor KPN om de aanleg te rechtvaardigen... met uiteraard de meest rendabele plaatsen het eerst (lees: randstad)

 

Hetzelfde geldt voor UMTS masten.... het zou mij dus niet verbazen als UMTS en ADSL dezelfde gebieden als eerste dekken, en daarna langzaam uitgroeien... hierdoor lijkt het mij niet logisch dat er wel UMTS zou zijn op plaatsen waar geen ADSL is... of zit ik er hier helemaal naast??

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

 

Hetzelfde geldt voor UMTS masten.... het zou mij dus niet verbazen als UMTS en ADSL dezelfde gebieden als eerste dekken, en daarna langzaam uitgroeien... hierdoor lijkt het mij niet logisch dat er wel UMTS zou zijn op plaatsen waar geen ADSL is... of zit ik er hier helemaal naast??

 

Klopt ongeveer wel alleen is UMTS voor een andere doelgroep, een klein dorp kan wel aan een belangrijk verkeers knooppunt of zo liggen. Daarnaast zijn de UMTS cellen veel groter dan Wi-FI, Wifi gaat niet erg ver als gebouwen tussen staan en dat zou met UMTS anders moeten zijn. Masten om UMTS zenders in te hangen zijn natuurlijk dezelfde als de andere GSM zenders (alleen veel meer masten nodig)

 

Bovendien zijn de telco's er wel bij gebaat een zo goed mogelijk dekkend netwerk te bouwen voor UMTS. Waarbij natuurlijk wel de dichts bevolkte gebieden de beste dekkingsgraad hebben.

------------

Webhosting / DNS hosting / Netwerk beheer

www.flash-straps.nl www.nettopic.nl

www.bel-geld.nl www.nettopic.net

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.