• 0

Advocatenkantoor opstarten zonder advocaat te zijn, mogelijk?

Beste mensen!

 

Ik heb al een tijd een discussie met een vriend. Volgens hem is het niet mogelijk om een advocatenkantoor/taxibedrijf/accountantskantoor e.d. op te starten als de 'oprichter' zelf geen advocaat etc. is.

 

Dat klinkt opzich aannemelijk. Maar ik verschil hierin van mening. Ik denk dus dat er wel een soort van contructie is dat jij een advocatenkantoor kan hebben ( of iig grootaandeelhouder kan zijn).

 

Stel dat je een advocatenkantoor wil starten, maar je bent zelf geen advocaat maar je hebt wel het geld om een onderneming te starten (geld, connecties etc.). Hoe kan je dan een advocatenkantoor starten? Ik hoorde dat je iemand die wel over de juiste papieren beschikt 'stationair directeur' kan maken van de onderneming met jou als 100% aandeelhouder? Hoe zit deze constructie in elkaar?

 

Kan iemand dit onderbouwen, of heb ik bij het verkeerde eind :-[?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Advocaat is volgens mij een beschermde titel voor een persoon. Advocatenkantoor lijkt me niet beschermd.

Dus als jij een bv'tje begint met als naam Advocatenkantoor ..., dan moet dat moglijk zijn als niet advocaat. Moet je natuurlijk wel een aantal advocaten in dienst hebben om het eigenlijke werk te doen.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste mensen!

 

Ik heb al een tijd een discussie met een vriend. Volgens hem is het niet mogelijk om een advocatenkantoor/taxibedrijf/accountantskantoor e.d. op te starten als de 'oprichter' zelf geen advocaat etc. is.

 

Dat klinkt opzich aannemelijk. Maar ik verschil hierin van mening. Ik denk dus dat er wel een soort van contructie is dat jij een advocatenkantoor kan hebben ( of iig grootaandeelhouder kan zijn).

 

Stel dat je een advocatenkantoor wil starten, maar je bent zelf geen advocaat maar je hebt wel het geld om een onderneming te starten (geld, connecties etc.). Hoe kan je dan een advocatenkantoor starten? Ik hoorde dat je iemand die wel over de juiste papieren beschikt 'stationair directeur' kan maken van de onderneming met jou als 100% aandeelhouder? Hoe zit deze constructie in elkaar?

Nee, kan niet. Zie de verordening op de praktijkrechtspersoon van de Orde.

Link naar reactie
  • 0

En wat als je zelf geen werkzaamheden verricht binnen het bedrijf?

 

Je hebt bijvoorbeeld genoeg kapitaal en je doet het volgende:

 

Je start Advocatenkantoor Higherlevel BV op (fictieve naam ;) ) En je neemt 3 advocaten in dienst. Jij bent alleen eigenaar/ aandeelhouder. Het is dus niet mogelijk om advocaat 1 directeur te maken o.i.d. Ik hoorde van iemand iets over het begrip 'stationair directeur' weet iemand hoe dit in elkaar steekt? (Via de search en google word ik niet veel wijzer. Ik snap dat je als niet-advocaat je niet bezig mag houden/ voordoen als advocaat en zodoende geen juridische zaken mag afhandelen.

 

Hoe kunnen anders de grote bazen die een hele portefeuille van eigen bedrijven hebben (de heer Virgin bijv.) zonder dat ze over al het papier/diploma's beschikken?

 

En wat is de exacte reden waarom advocaten mogelijk uit de orde worden gekickt, als deze participeren in een advocaten kantoor waar de eigenaar als niet-advocaat geen invloed uitoefent op juridische zaken..

 

En @ Stevenk, ik ga het even lezen, bedankt :)

 

Link naar reactie
  • 0

Goed,

 

Je mag er wel 1 starten, maar eventuele advocaten die voor je aan het werk gaan worden uit de orde getrapt... ;-)

 

 

Ik loop vandaag al tegen allerlei kromme advocatuur/gerechterlijke/juridische regels aan, maar deze vind ik dus echt het uiterste....! ;D

 

Ik mag wel een advocatenkantoor starten (niet beschermt) maar mag geen werknemers in dienst nemen, omdat men anders uit de advocatuur worden geschopt.....

 

Geweldig, wat een land, wat een regeltjes af en toe....

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Tenzij de advocaat voor partij X optreedt? :)

Yep, dan spreek je van een 'advocaat in dienstverband'. Tegenwoordig hebben steeds meer grote bedrijven en overheidsinstellingen een eigen advocaat in loondienst.

 

Maar let wel: die advocaat mag dan enkel voor de werkgever optreden, niet voor derden.

Link naar reactie
  • 1

http://www.advocatenorde.nl/wetenregelgeving/vademecum.asp

 

 

citaat:

 

Uitgangspunt behoort te zijn en te blijven dat derden in het algemeen geen economisch belang behoren te hebben bij de financiële uitkomsten van de uitoefening van het beroep. (beroep = advocaat/uitoefenaar toegelaten vrij beroep)

 

Waarom wil TS een advocatenkantoor opstarten?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

In het verlengde van de vraag van de TS:

 

Wat nu als een advocaat en niet-advocaat een BV oprichten? Jansen is jurist, Pietersen is advocaat. Kan er dan een kantoor ontstaan als JansenPietersen BV - advocaten en juristen?

 

Goede vraag!

 

En ikzelf heb geen aspiraties om een eigen advocatenkantoor te beginnen ;) .

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het verlengde van de vraag van de TS:

 

Wat nu als een advocaat en niet-advocaat een BV oprichten? Jansen is jurist, Pietersen is advocaat. Kan er dan een kantoor ontstaan als JansenPietersen BV - advocaten en juristen?

 

Goede vraag!

 

En ikzelf heb geen aspiraties om een eigen advocatenkantoor te beginnen ;) .

 

 

 

Waarom niet? Kom op YB ook als jurist kun je dit toch wel zelf nagaan?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.